Založ si blog

Odčítanie času 11. – Ako by som žila, keby. . .

 

Existujú knižky, v ktorých autori rozvíjajú svoju predstavu, ako by pokračovala rozprávka potom, keď zazvonil zvonec…  Pretože tam predsa príbeh nekončí…

A tak v mojom článku Odčítanie času. – 11., poslednom v sérii Odčítanie času, napíšem niečo o tom, ako by som žila, keby…

 

Keby žil môj syn…

dokonalosť života by pre mňa spočívala v jednoduchosti.

Žila by som pokojne svoj obyčajný život, deň za dňom, v dôverne známom kolotoči povinností. Skoro ráno do práce, po návrate domov prechádzka s Maroškom, potom by som sedela s ním v obývačke, sledoval by televízor a ja by som niečo štrikovala alebo háčkovala… Nie, nie, nie, nebol to pre mňa žiadny ubíjajúci stereotyp – ručné práce ma bavia, pletiem kreatívne… Teda, už nie, po synovej smrti som popárala všetky jeho papučky i vesty a uplietla som z nich pestrý koberec. A pre Maroška som uháčkovala ešte tento koberček, na ňom sú uložené jeho klavíriky, aj tikety, ktoré nosieval rád v ruke so sebou i na prechádzky… Odvtedy nepletiem a neháčkujem.

Občas Maroškovi nejaký tiket donesiem a priložím ho na kôpku, na jeho koberček…

 

Keby žil môj syn…

verila by som, že príbehy končia šťastne.

Mohla by som dýchať voľne a kráčať ďalej. Dopriala by som svojmu synovi slobodu robiť, čo chce. Keď sme boli doma sami, prepínal satelit, v parku sme sedeli na zemi a hrali sa so skalkami, trhal púpavy a dookola sme ich fúkali okolo seba. Skúmali sme svet…

Ja som vyrastala bez otca a to, čo si cením na mojej mame najviac, bolo, že nás – deti nechávala skúšať všetko, čo sme chceli. Že sme nežili vo svete príkazov a zákazov. Že nás učila poznávať svet dôverou, a nie strachom. V mnohom sme sa museli uskromniť, ale mali sme slobodu, mohli sme poznávať a získavať skúsenosti, mali sme mnoho kníh a chovali sme popri pritúlaných mačkách či psoch aj nájdeného ježka, divého zajaca, straku…

Som mojej mame za to všetko dnes vďačná. Pretože to najviac, čo rodič môže dať svojim deťom, nie je o peniazoch, drahých dovolenkách, či luxusných hračkách, ale o pocite slobody, možnosti poznávania a podpore ich snov…

 

Keby žil môj syn…

milovala by som život a svet.

Mala by som chuť žiť a odvahu bojovať za spravodlivosť pre ľudí s postihnutím a ich rodiny v tejto spoločnosti, tak ako som to robila už nejaký ten rok. Práve vďaka životu s mojim synom som mala silu hľadať a bojovať, ísť každým dňom s radosťou. Bola to cesta môjho srdca. Život bol pre mňa hrou, v ktorej som nepotrebovala podvádzať, pretože aj keď nebolo všetko ideálne, to pre mňa dôležité bolo tak, ako malo byť.

Neprekážalo mi mať prácu cez deň a aj v noci, dokonca som popri tom dokázala občas v noci  vo chvíľach oddychu, na prepnutie mysle aj písať svoje príbehy – básne, poviedky, či knihy. Mám ich rozpísaných viac, po synovej smrti už nepíšem.

Mám dokončenú jedinú z nich – s názvom Filozofická – a je to moja výpoveď o živote, vo veršoch s fotografiami – verše moje, fotky hlavne mojej dcéry Kiky. Pokojne by som ju uverejnila – možno by niekomu spravila radosť, no Kika nechcela. Tak aspoň malé nazretie – moja filozofia bola Byť. Ísť. Žiť., presne z tej mojej knihy je i motto v hlavičke môjho blogu (že ste si ho nevšimli?):

 

Niet cesty do boku

a niet cesty späť,

jeden krok dotvára vždy celý svet.

s hviezdou je spojený každý náš čin.

A preto pýtam sa:

                         Kde chcem byť? Kým?

Odpoveď dávam sám:

Žiť každý deň,

 to je to, čo hľadám a robiť chcem.

 

Žiť každý jeden deň v záplave dní.

K slnku sa dívať len,

na zemi vrhať tieň,

 

žiť každý z mojich dní ako ten posledný…

 

 

 Opäť som si v piatok dala zostrihať vlasy. Zúfalo krátko, pretože za mojim synom v čakaní na súdne pojednávanie smútim zúfalo bolestne. 

 

Elena K. Ištvánová    Predná Hora, 26.4.2016

 

P.S.:

 

Touto cestou sme chodievali na prechádzky každú nedeľu dopoludnia – ja, Maroško, často aj Kika. Keď sa naň dívam, stále mám pocit, že ma môj syn drží za ruku…

 

 Snímka0288

 

 

A hej, Maroškov klavírikový koberček

 DSC_024811

 

 

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Takže tak 10. – Amazónsky prales sa prudko rozrastie. . .

22.04.2024

Poviem vám, chytila ma za srdce správa o tom, že našej prezidentke vôbec nie je ľahostajné, ako zamoruje ovzdušie zemegule pre nás všetkých tými jej letmi lietadlom. Hovorí o tom správa v linku https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-vysadila-so-svojim-timom-stromceky-na-zahori/3470150 Od roku 2021 vraj vyše 12 000 stromov vysadila. No to je dobre, bude mať prax, keď [...]

Takže tak 9. – Kupujte im lopatky. . .

21.04.2024

Bolo to v marci pred rokom, keď sa v slovenských médiách objavila správa, že – ako potvrdzuje článok v linku https://dennikn.sk/minuta/3268597/ Rusi lopatkami bojujú, lebo nemajú dostatok munície. Tie lopatky majú od roku 1869 vraj skoro bezo zmeny. Priznávam, že som nikdy nebola vojak, možno preto som nepochopila, prečo Ukrajinci s modernou západnou výzbrojou posielanou [...]

michelko

O zmenách vo Fonde na podporu umenia sa bude hlasovať až budúci štvrtok

24.04.2024 12:18

Presunúť hlasovanie zo stredy na budúci týždeň navrhol šéf parlamentného kultúrneho výboru Roman Michelko (SNS), ktorý je predkladateľom návrhu novely zákona o FPU.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Vláda schválila zákon o Slovenskej televízii a rozhlase. Mení sa názov aj spôsob kreovania orgánov

24.04.2024 11:25, aktualizované: 11:41

Riaditeľa bude voliť deväťčlenná rada so štyrmi nominantmi Ministerstva kultúry.

Drienovec, výrub stromov

Postupy pri výrube drevín sa majú zjednodušiť. Cieľom je znížiť strety s medveďom i škody na plodinách

24.04.2024 11:07

Vyplýva to z novely zákona o ochrane prírody a krajiny, ktorý schválila vláda.

Peter Kmec, Ide o pravdu

Kmec v Ide o pravdu: Denne hovoríme s Bruselom o otvorených témach. Plán obnovy nazývam 'zle zapnutá košeľa'

24.04.2024 11:00

Bol som otvoreným kritikom prípravy Plánu obnovy, po jeho dôkladnej analýze vidíme, že viaceré ciele nie sú realizovateľné, hovorí Peter Kmec.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,854
Celková čítanosť: 9000703x
Priemerná čítanosť článkov: 3154x

Kategórie