Založ si blog

AKO – hmla 9. – Srdce zomiera dlhšie, ako si myslíme. . .

 

Čo vo vás vyvoláva slovo hmla? Možno to závisí aj od toho, kde žijeme – uvedomujete si tú súvislosť? U nás v jeseni často býva inverzia, slnečné lúče vychádzajúceho slnka sa rozplývajú pomedzi stromy až máte pocit, že kráčate svetlom. Roztrblietané ráno už nemá naliehavosť leta, nie je matné horúčavou, ale priezračne čisté, krištáľové, lákajúce nás  ďaleko, ďaleko, až za modrastý horizont. Jasné, jeseň je moja srdcovka.

Takže dnes porozprávame o hmle, filozofických kontextoch, aj o srdci niečo prihodíme…

 

Takže o hmle…

Jasné, aj hmla je moja srdcovka v takmer všetkých podobách – a že ich má bohate… Ranný hmlistý opar, pariace sa lesy po daždi,  jesenná hustohmla, chrániaca zem ako jemný kabátik pred chladom blížiacej sa zimy…

Môže byť reálna, rozprestierajúca sa krajinou,  či imaginárna, v našej mysli – niekedy ideme svojim životom  istý úsek akoby v hmle a v jednej chvíli sa hmla zdvihne a tvár nám prežiaria slnečné lúče. Alebo aj nie…

 

Filozofický kontext hmly…

Ja žijem v horách a lepivá mestská hmla jesenných rán má pre mňa silne filozofický kontext – keď idem skoro ráno do práce.

Cesta z Prednej Hory sa hypnoticky zatáča, kúpe sa v slnečných lúčoch a vedie postupne dolu, stále dolu, z hôr k ruchu mesta. Vidíme hmlu, usadenú dolu pred nami, asi tak v polovici kopca, hustú ako spiaci biely oblak. A my sa k nej blížime, čoraz viac dolu a v jednej chvíli sa do nej autobus ponára…Vždy si pritom intenzívne uvedomujem dôležitosť nadhľadu v živote, ako z rôznych miest môžeme vidieť veci rôzne…

Ten pohľad, keď ste na slnkom zaliatom kopci a hmla sa rozprestiera dolu, hlboko dolu pod vami, je veľmi silný a aj upokojujúci. Hej, pravdaže, postupne sa takto – dolu, čoraz viac dolu – ponárame aj pri relaxácii, do stavu pohody,  hlboko dolu, pri každom výdychu viac a viac…

Ak teraz na chvíľu zavriete oči a dokážete si predstaviť môj hlas, ktorý vám šepká„pokoj, pohoda, radosť“,  tak v tej chvíli, keď sa zhlboka nadýchnete, stávate úplne uvoľnení a pokojní, po celý dnešný deň budete pocit hlbokého vnútorného pokoja a radostnú náladu.A zakaždým, keď si pripomeniete počas dňa tento môj hlas, pocit vnútornej pohody a radosti sa u vás ešte prehĺbi.

A veľmi by som vám priala, aby ste si vnútorným zrakom  predstavili nádheru hmly, ako ju vidím ja. Občas chodievam na svitaní (sama, keď deti vyrástli tak najčastejšie s dcérou Kikou) na huby, alebo len tak na prechádzku lesom.  Tu v horách býva hmla i ranným oparom, nežným priesvitným závojom nad trávou trblietajúcej sa rosou. Jemne sa vznáša nad lúkou, obklopuje nás radostným očakávaním.Je úžasné takéto ranné trblietanie.Len tak sedieť, vnímať, byť súčasťou toho všetkého – v takých chvíľach naše srdce tancuje…

 

Ešte aj o srdci…

Hej, zažívam radosť z úžasných chvíľ, napriek bolesti. A cítim hlbokú úctu k životu…

Toľko.

A čím planie moje srdce dnes? Mám teraz dlhú, dlhú dovolenku. Chcem v rámci nej usporiadať všetky moje veci (iste, ja viem, nie úplne všetky). Takže dnes začnem úplne prozaicky – dovarím obed, popri tom umyjem okná a vyperiem záclony (to robím tak raz mesačne), napoludnie zbehnem do Revúcej nakúpiť, aj do knižnice… A hej, je piatok, podobne ako pondelok či streda, náš deň strachu a nepohody… Hmla je taká hustá v tie dni, blúdim v nej…

Na Konci Dní 11. dám  asi cez víkend. Toľko vecí sa mi dalo ako polená pod nohy – kľúč s filmom som predvčerom zabudla v Revúcej, až dnes v noci som si ho pozrela.  Ibaže verím, že nič v živote nie je náhodné. Určite to zdržanie malo byť, aj keď neviem prečo, lebo ja už na nič vonkajšie nečakám.

 

A čo záverom?

Dáme hru na jednu otázku? Hm, ale akú? Je to ťažké – už je viac otázok, na ktoré by som vám neodpovedala, ako odpovedala.

K včerajšiemu mailu –milý čitateľ, nie, názov filmu nedám a áno, otázky môže ktokoľvek pokojne písať do diskusie od článok – na jednu z nich potom odpoviem v nasledujúcom článku, možno.  Ale dobre, dám odpoveď na s tým filmom súvisiacu otázku. Takže jeho iniciály sú BMZ a prečo som ten film chcela vidieť?

Kvôli záveru. Chcela som ho znovu vidieť kvôli záveru.

 

Elena K. Ištvánová   Predná Hora, 8.7.2016

 

P.S.:

A jedno úžasné hmlisté nedeľné jesenné predpoludnie pred tromi rokmi v prednohorskom parku. S mojim synom…

 

Snímka0356

Pravdu na stôl 11. – Nedos. . . e náš život znovu. . .

27.03.2024

Na rovinu – niektorí ste svojim sprostým a nepremysleným hlasovaním ovesili na náš krk bývalú vládu. Obrala nás o čo mohla, zadlžila aj budúce generácie, naše deti a vnukov. Narobila tu kopec špinavostí – počnúc opakovaným núteným testovaním národa pod existenčným nátlakom, cez nútené vakcinovanie sa mnohých podmienené finančným vydieraním, až po [...]

Pravdu na stôl 10. – Urobme si s voľbami poriadok. . .

26.03.2024

Voliť má každý volič raz – ak niekto volí opakovane, ide podľa mňa o zámerne podvodné konanie. Nie, nie je to sci-fi – zjavne takto niektorí občania u nás volebne konajú, potvrdzuje to aj článok v linku [...]

Pravdu na stôl 9. – No konečne niekto pravdu povedal. . .

26.03.2024

Tie davy ľudí, ktorí sa cítia ako nebinárni, lustre, psíky, oni a ono a ktovieako ešte – odkiaľ sa tu len nabrali? Túto otázku som si kládla opakovane, lebo veď homosexuálne orientovaní ľudia žili i v minulosti medzi nami, ale ľudia cítiaci sa ako oni, či ono, či ako luster – to mi pripadalo ako nóvum. Vyvíja sa nejako pohlavná identita v čase a mení sa? [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,841
Celková čítanosť: 8936979x
Priemerná čítanosť článkov: 3146x

Kategórie