Založ si blog

O čom 5. – O túžbe po nemožnom. ..

 

Niekedy túžime po niečom, čo je nemožné. Môže to byť naozaj kadečo, zrejme by sme rozoberali hodne dlho, čo všetko je z nášho pohľadu nesplniteľné, napriek tomu, že by sme to v živote chceli dosiahnuť. Zdá sa, že sú v živote predstavy a priania, ktoré sa nikdy nemôžu naplniť… Ale tak to už v živote býva, nie?

O tom bude môj dnešný blog.

 

Ach, hej, porozprávame teraz o túžbe po nemožnom…

Aby som predišla rozbehu vašej fantázie – nejdem tu rozpisovať, po čom nemožnom v živote túžim – O túžbe po nemožnom je názov knihy. Jej presný názov je O touze po nemožném a další příběhy našeho nevědomí…

Objavila som ju v utorok na Polceste, bola v akcii za 3,15 eura – a tak som si ju dala ako predčasný darček k mojim budúcotýždňovým meninám. Jasné, zapracovala opäť raz moja intuícia – a poviem vám, že som ju napriek únave začala ešte v stredu večer čítať a včera som ju dočítala. Ak tú knihu niekde uvidíte, neváhajte, je v nej naozaj hodne múdrych vecí.

 

Zmúdrela som.

Teda – nie nejako náhle, prečítaním spomenutej knihy – ale svojimi životnými skúsenosťami. Už som sa naučila počúvať svoju intuíciu… A že ma nesklamala ani tento raz. Dala mi prostredníctvom tejto knihy odpoveď na niektoré otázky, ktoré práve vo svojom živote riešim.

O niečom z toho vám tu teraz napíšem.

 

Uzavretie žiaľu

Kniha rozoberá okrem iného aj pojem uzavretia – v zmysle ukončenia trúchlenia.  Uzavretie je riadna zrada – pretože človek, ktorý za niekým blízkym smúti, je zo strany svojho okolia tlačený predstavou okolia o „ukončení smútku“ – očakávajú, že „už to mal dávno prekonať, že by nemal byť nahnevaný či smutný, že by mal byť ďalej…“

Ak nenapĺňa ich predstavy, okolie nadobúda dojem, že s ním niečo nie je v poriadku, že niečo robí zle… Takýmto predstavám nahrávajú aj podaktoré odborné príručky k problematike, ako upozorňuje autor knihy Grosz – ktoré už vo svojich názvoch ponúkajú lacné riešenia „ako prekonať smútok, ako sa ho zbaviť…“

Takéto očakávania vytvárajú tlak na trúchliaceho a tak trpí dvojnásobne – raz v dôsledku samotného svojho žiaľu, a druhý raz diktatúrou „mal by“… Autor knihy uvádza, že tým sa zosilňuje u trúchliaceho jeho depresia, vyčerpanie, až sebanenávisť, že nedokáže napĺňať očakávania okolia, predovšetkým pre neho dôležitých osôb.

 

Ako je to s uzavretím žiaľu?

Grosz jednoducho vysvetlil, že uzavretie je podivuhodne príťažlivá fantázia trúchlenia, pretože vytvára predstavu, že môžeme milovať, stratiť, trpieť a potom spraviť niečo, čo by náš žiaľ bezpečne trvale ukončilo. V skutočnosti nás podľa neho žiaľ môže prekvapiť bez varovania svojim návratom – i roky po strate, najmä na sviatky a výročia, situáciou či nejakým predmetom, pripomínajúcimi blízku osobu, ktorá zomrela.

A otvorene pomenoval problém – tak ako je nezmyslom očakávať, že nám jasnovidec privedie mŕtvu blízku osobu späť do sveta živých, je zavádzajúce i definitívne uzavretie žiaľu a trúchlenia – je to podľa Grosza  „falošná nádej, že možno umŕtviť živú bolesť“.

Potrebujeme skrátka každý z nás svoj vlastný čas trúchlenia i svoj vlastný spôsob, ako so žiaľom žiť.  Sami za seba.

 

Čo záverom?

Ach, hej, bola som si pred chvíľou kúpiť lístok na nočný autobus do Blavy. A moja intuícia opäť zapracovala, cestou s lístkom som zastala na chodníku, pozrela som sa pod nohy a našla som rovno pred sebou – ako inak – srdce z kameňa.

No a nie, nemáme to v našom regióne s cestovaním jednoduché. Čaká ma náročná cesta, pocestujem až do Rožňavy, kde budem čakať 7 hodín na ten spoj – a to som nedokázala v noci spať a som unavená už teraz, aj späť pocestujem v sobotu v noci. No napriek únave som pred zajtrajšou celodennou konštelačkou plná očakávaní.

 

 

Elena K. Ištvánová   Predná Hora, 12.8.2016

 

Cesta duše 9. – Desať. . .

29.03.2024

Slnečné lúče prichádzajúce po temnote noci. Zlátia svet a dávajú mu hrejivé objatie, prijímam ho s vďakou. Mimoriadne temná bola dnešná noc. Vietor za oknom v nej hučal šialene, akoby sa ňou hnalo tisíc čertov. Rev vetra kontrastoval podivne s tichom v mojom vnútri. Žiadne slzy ani slová, len obrazy mihajúce sa pred vnútorným zrakom – spomienky na cestu, ktorou som [...]

Pravdu na stôl 11. – Nedos. . . e náš život znovu. . .

27.03.2024

Na rovinu – niektorí ste svojim sprostým a nepremysleným hlasovaním ovesili na náš krk bývalú vládu. Obrala nás o čo mohla, zadlžila aj budúce generácie, naše deti a vnukov. Narobila tu kopec špinavostí – počnúc opakovaným núteným testovaním národa pod existenčným nátlakom, cez nútené vakcinovanie sa mnohých podmienené finančným vydieraním, až po [...]

Pravdu na stôl 10. – Urobme si s voľbami poriadok. . .

26.03.2024

Voliť má každý volič raz – ak niekto volí opakovane, ide podľa mňa o zámerne podvodné konanie. Nie, nie je to sci-fi – zjavne takto niektorí občania u nás volebne konajú, potvrdzuje to aj článok v linku [...]

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Fabrika Kia - Teplička nad Váhom

Vláda chce zaplátať migrantmi zo Strednej Ázie dieru na trhu práce. Ako útok v Moskve zmení tento zámer?

29.03.2024 08:00

Po tom, čo skupina teroristov pôvodom z Tadžikistanu zabila v Moskve 139 ľudí, sa slovenské zložky rozhodli posilniť bezpečnostné opatrenia

Rusko, Ukrajina

ONLINE: Masívny útok opäť cielil na ukrajinskú energetiku. Poliaci poslali do vzduchu lietadlá

29.03.2024 07:45, aktualizované: 09:06

Rusko masívne útočí na ukrajinskú energetiku, ktorá je v zložitej situácii. Keď Rusi spúšťajú útoky, Poliaci posielajú do vzduchu lietadlá.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,842
Celková čítanosť: 8937809x
Priemerná čítanosť článkov: 3145x

Kategórie