Založ si blog

Dúhovo 4. – Modrá

 

Z modrej knihy lásky čítajú, obracajú stránku za stránkou. Z modrej knihy lásky čítajú, rátajú si v nebi baránkov…

Zrejme ste spoznali pesničku z dávnych čias – od Mira Žbirku Modrá kniha lásky. Môžeme spolu uvažovať, prečo je modrá kniha lásky modrá. Aj o tom, prečo je modrá farba často i farbou obalov čokolád – a nie napríklad ružová…

No tak o všetkom tomto bude dnešný blog. A hej, modrá je moja najobľúbenejšia farba.

 

Modrá…

Komunikuj, komunikuj, komunikuj – hovorí modrá farba. Predstavuje porozumenie a harmóniu, rovnovážnosť, pôsobí upokojujúco. Je symbolom citlivosti a jemnosti, ale aj viery, tradície, vernosti a stálosti citov.

Podľa psychológov táto farba symbolizuje vernosť a oddanosť, dôveru, nehu, lásku, ženskosť, je farbou pokoja a vyrovnanosti, sebapoznávania. Prezrádza o človeku jeho bohatý vnútorný život, introvertnosť, ale aj schopnosť nadhľadu, vidieť za horizont a pomáha pri nespavosti i depresii. Je to farba komunikácie a poznania.

 

Čo mi pripomína modrá…

Modrá je farba, s ktorou som prepojená najhlbšie. Jasné, že modrá pripomína nebo – a ja milujem oblaky plávajúce oblohou. Aj vodu, priezračnú a čistú… Slobodu a voľnosť, putovanie priestorom a časom bez hraníc…

Je pre mňa aj nesmierne silnou spomienkou na jeden „modrý život“ v dávnej pamäti, o tom vám viac neprezradím a ešte na ďalší, spojený s morom, o ktorom vám tiež nič nepoviem. A ako som vám prezradila v úvode, je to moja najobľúbenejšia farba, v rôznych odtieňoch – od belasej, cez slivkovú, až po tmavomodrú…

Stračky – to sú kvety, ktoré popri pivóniách a kapucínkach sú moje top. Vždy som plánovala mať ich v záhrade v rôznych odtieňoch, keď raz budem mať doma a záhradu…

Modrý príbeh…

Modrý príbeh by mal byť o hĺbke, múdrosti a stálosti, aj o láske, ktorá je verná a celoživotná. Taká nemôže prežiť bez vzájomného pochopenia, dôvery a komunikácie. Vlastne bez komunikácie nie sú žiadne vzťahy dobré. Takže dnes v rámci modrej nedáme romantický príbeh o pravej láske, ale praktickú príručku o komunikácii.

Viem, že existuje veľa dobrých príručiek – no dnes hodíme reč o jednej knihe, ktorú pokladám za úžasnú a sprevádza ma už „řádku let“… Volá sa Verbálne kung-fu a jej autorkou je Sam Hornová.

Naozaj veľa som sa z tej knihy naučila. Základom je pochopenie, že kniha nehovorí o tom, ako budete s druhými bojovať slovne a porazíte ich. Pretože vo vzťahoch to funguje tak, že buď obaja vyhrávate, alebo sa svorne delíte o prehru.

Základom umenia komunikovať je schopnosť byť empatický, láskavý a zachovať si úctu voči partnerovi v komunikácii. Potrebujeme preto nájsť odpoveď na otázku „prečo mám pristupovať na kompromisy, keď mám pravdu?!“

Hm, hm, keď nám niekto lezie na nervy môžeme mu to dať pocítiť. Ibaže múdra kniha hovorí, že „môžeme presadiť svoje, alebo byť šťastní…“

Ak chcete presadzovať svoj názor („lebo“… no lebo – dôvodov je vždy dosť a všetky sú v štýle „prečo mám pristupovať na kompromisy, keď mám pravdu?!“), tak to je jednoduché, nepotrebujete vedieť nič o komunikačných príručkách, rozhasiť si vzťahy s inými dokážete i bez nich, sami. Pre to „alebo“ môžeme empaticky zauvažovať, ako to asi vidí ten druhý, ako sa cíti a prejaviť sa súcitne, nastaviť mu „ruku porozumenia“ (ako by som sa cítil na jeho mieste?) a dať mu najavo, že sme na jednej strane a nie proti sebe.

Múdra kniha k tomu hovorí,

  • že by sme sa mali dívať „zo srdca do srdca“,

  • že „jediný spôsob ako získať z hádky to najlepšie, je vyhnúť sa jej“,

  • a že „každý, kto si neuvedomuje, že na spor sú vždy potrební dvaja, je pravdepodobne jedným z nich“.

No a aký je rozdiel medzi diskusiou a hádkou? Pri diskusii si vymieňame len informácie, pri hádke emócie.

Mať trpezlivosť je najdôležitejšie vo chvíli, keď ju strácate.“ Ach, hej – a platí tu ešte jedna vec – i tá najlepšia príručka je nanič, ak si ju prečítate a neriadite sa ňou.

Citát z knihy, ktorý sa mi páči…

Ozajstná múdrosť je milujúce srdce“. (Charles Dickens)

 

Modrá záverom…

Iste, práve po „modrej láske“ všetci túžime – hlbokej, pravdivej, navždy. Pri nej je ten druhý „plece pri pleci“, vždy na našej strane…

Elena K. Ištvánová Predná Hora, 22.10.2016

 

P.S.: Prečo mám robiť kompromisy, keď mám pravdu? Lebo je to jediný spôsob, ako druhého človeka doviesť ku spolupráci a nie ku boju.
P.P.S.: A hej, pravdaže, zázračno modrých odtieňov svitania….

 

dsc_0439

Cesta duše 9. – Desať. . .

29.03.2024

Slnečné lúče prichádzajúce po temnote noci. Zlátia svet a dávajú mu hrejivé objatie, prijímam ho s vďakou. Mimoriadne temná bola dnešná noc. Vietor za oknom v nej hučal šialene, akoby sa ňou hnalo tisíc čertov. Rev vetra kontrastoval podivne s tichom v mojom vnútri. Žiadne slzy ani slová, len obrazy mihajúce sa pred vnútorným zrakom – spomienky na cestu, ktorou som [...]

Pravdu na stôl 11. – Nedos. . . e náš život znovu. . .

27.03.2024

Na rovinu – niektorí ste svojim sprostým a nepremysleným hlasovaním ovesili na náš krk bývalú vládu. Obrala nás o čo mohla, zadlžila aj budúce generácie, naše deti a vnukov. Narobila tu kopec špinavostí – počnúc opakovaným núteným testovaním národa pod existenčným nátlakom, cez nútené vakcinovanie sa mnohých podmienené finančným vydieraním, až po [...]

Pravdu na stôl 10. – Urobme si s voľbami poriadok. . .

26.03.2024

Voliť má každý volič raz – ak niekto volí opakovane, ide podľa mňa o zámerne podvodné konanie. Nie, nie je to sci-fi – zjavne takto niektorí občania u nás volebne konajú, potvrdzuje to aj článok v linku [...]

Rusko Navaľnyj úmrtie

Biskup na Veľký piatok prirovnal zaobchádzanie s Navaľným k osudu Ježiša

29.03.2024 15:17

„Skončil až v neľudskom gulagu v polárnom ľade," povedal. Zvyšok sveta uvidí "jeho posolstvo slobody" vo večnosti, povedal biskup.

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Syrskyj: Rusi vypália šesťkrát viac munície. V Charkove sme mohli dosiahnuť viac

29.03.2024 14:16, aktualizované: 15:55

Ukrajinské obranné sily pozdĺž celej rozsiahlej frontovej línie podľa neho majú len minimum zbraní a munície.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10, aktualizované: 15:42

Evakuovať museli 50 ľudí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,842
Celková čítanosť: 8939585x
Priemerná čítanosť článkov: 3146x

Kategórie