Založ si blog

Ariana 1. – Kam chodia spať sny. . . .

 

„To, co se neuskutečnilo, musí někde být…“

                                           (Macháček, Výlety do snů)

 

Otváram svoj veľký sivý zošit, kedysi dávno v mladosti som si doň zapisovala citáty a múdre myšlienky, úryvky z kníh, ktoré ma oslovili. Jasné, Macháček je tam.

A otváram tiež ešte jednu jedenástku blogov. Prečo práve Ariana? Hm, to meno má pre mňa hlboký význam, natoľko hlboký, že vám o ňom nič nepoviem – dokonca som uvažovala, že jednu z dcér tak pomenujem. Ale tí, ktorí čítate môj blog už dlhšie a naozaj pozorne, viete – to meno sa tu už raz objavilo. Áno, je to tak, v jednom z mojich blogov naozaj je.

Plánujem v tejto jedenástke niektoré veci ešte douvažovať. O čom budeme uvažovať v dnešnom blogu, je dostatočne jasné  z Macháčkovho citátu v úvode – o snívaní, našich snoch a o tom, kam sa strácajú v živote, aj o jednej krásnej knihe, s tým spojenej.

 

Uvažovali ste niekedy o tom, kam sa podievajú naše sny?

Nie tie, ktorí sa nám snívajú, keď spíme, ale tie, ktoré si vysnívame ako svoje predstavy a túžby. Pre mňa je táto téma lákavá, kedysi som snívala naozaj veľa. Ach, áno, kedysi som mala veľa, veľa snov.

Myslíte, že ten Macháček má nakoniec pravdu, a že tie naše sny, ktoré sme nezrealizovali, niekde musia byť – možno ticho a vytrvalo krúžia nad našimi hlavami a stačilo by natiahnuť ruku a niektorý z nich chytiť do dlaní? Alebo len ticho natiahnuť ruku a niektorý z tých našich krúžiacich snov by na ňu jemne zosadol, ako dúhový motýľ…

Ktovie, ja som to prestala skúšať…

Po synovej smrti som si prestala kresliť dom so záhradou, čo bola moja obľúbená zábava po niekoľko rokov. Hlavne cez vianočné sviatky, keď som konečne mala dlhší oddychový čas doma. Vonku ticho snežilo sedeli sme v teple obývačky, Maroší pozeral televíziu a hral si na klavírikoch, ja som plietla alebo háčkovala a v medzičase som si vytiahla nejaké časopisy o bývaní, prezerala som si ich a kreslila som si do zošita, ako by vyzeral môj ideálny dom pre našu rodinu, ako by v ňom boli usporiadané izby – každé z detí tam malo svoju vlastnú izbu, moc po tom túžili. A zakresľovala som si tiež, čo všetko by bolo v záhrade… Mala som peknú hŕbu náčrtov, vlastne

ešte kdesi sú založené v mojich fascikloch, ticho spia…

Istý čas potom po synovej smrti moju dušu živil sen o jednom veľkom projekte – Území anjelov. To ma držalo dlho a skutočne silne, ťažko som sa toho sna vzdávala.

No hej, to boli také dva moje veľké sny…

 

O snívaní a snoch…

Sny a predstavy, ktoré máme, sú možnosťami, ktoré by náš život nejakým spôsobom zmenili, posunuli by ho nejakým smerom… Rôzne sny rôzne..

Bolo by zaujímavé mať možnosť nahliadnuť na svoj život, akoby v paralelných vesmíroch – ako by vyzeral, keby sme niektoré veci urobili inak, keby sme dali priestor svojim snom, keby sme im viac verili a odhodlanejšie za nimi šli, alebo keby sme mali odvahu za svojimi snami rázne vykročiť.

Zrejme by sme potom za svojimi snami naozaj kráčali, keby sme pochopili, aké zmysluplné môže pre nás byť ich napĺňať…

 

Úžasná kniha…

Kniha, ktorú vám dnes spomeniem, je zasa jedna z nenáhodne náhodných kedysi pred rokmi, som tak prišla do kníhkupectva, náhodne som siahla do českej literatúry a vytiahla som práve túto knihu. Otvorila som ju náhodne a očarila ma. Takže už dlhé roky spočíva v mojej poličke obľúbených kníh. Volá sa Hodinky pána Balabána a napísal ju Jaroslav Havlíček.

Ach, áno, hovorí vám niečo ten názov? Že nie? Nuž, je to kniha VZDOROROZPRÁVOK, v origináli to znie pre mňa krajšie – „vzdoropohádek“, alebo aj  ako ich nazýva autor  „trucpohádek pro velké děti, pro dospělé….

Čas letí k Vianociam, tak ako to opisuje Havlíček v jednej z jeho „trucpohádek“.  Hovorí v nej o bohu svojho detstva,  o detskej viere a dôvere v zázračno. Písal ju v situácii, kedy  „túžba veriť otupela a starý domov bol ďaleko…“

Ako píše  „pred rokmi, keď obloha bola inak modrá a, stromy jasnejšie zelené a sneh belší, bol to dobrý boh môjho detstva, ktorý neviditeľný a príliš tichý než aby sa dal poznať, ma viedol krajinami svojich oblačných snov.“  

Áno, detstvo je v živote obdobím, na ktoré si väčšina z nás rada spomína.  Je to čas zázrakov, bezstarostnej a bezhraničnej dôvery…  Havlíček úžasne vystihol tú atmosféru hlbokého bytostného prepojenia   „…v jeden z tých večerov… ako každý večer…sníval s nami, sedel s nami, načúval nám, čudoval sa s nami, šťastný cítil sa s nami – boh môjho detstva…“  

Áno, dobrý boh nášho detstva, podporujúci naše sny a dôveru. Až v dospelosti, keď nás život poobíja, túžba veriť otupieva a vzdávame sa bezhraničnej detskej dôverčivosti, dychtivej nádeje a krajiny oblačných snov…

 

Záverom…

To, čo pokladám z hľadiska snov za dôležité, je mať takú silnú nádej a dôveru k životu, aby sme svojim snom dokázali dať príležitosť. Je to na nás, aby sme im dali príležitosť…

Ako to povedal Dubois „…dôležité je byť schopný v každom okamihu obetovať to, čím sme, pre to, čím by sme sa mohli stať…“

Presne to pokladám za podstatu snov v našom živote – dôvera, odvaha, nádej, rozhodnutie vykročiť. Tak vznikajú v našich životoch všetky veľké a dôležité veci, projekty, vzťahy,…

Ibaže ľudia budujú mnoho múrov, ale málo mostov – povedal Pire. Preto sa mnoho snov nenapĺňa…

 

Elena K. Ištvánová   Predná Hora, 18.11.2016

 

P. S.: A toto bol jeden malý splnený sen – z narodenín mojej najstaršej (dcéry Kiky)  štyri roky dozadu

Orsay

Orsay

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Takže tak 10. – Amazónsky prales sa prudko rozrastie. . .

22.04.2024

Poviem vám, chytila ma za srdce správa o tom, že našej prezidentke vôbec nie je ľahostajné, ako zamoruje ovzdušie zemegule pre nás všetkých tými jej letmi lietadlom. Hovorí o tom správa v linku https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-vysadila-so-svojim-timom-stromceky-na-zahori/3470150 Od roku 2021 vraj vyše 12 000 stromov vysadila. No to je dobre, bude mať prax, keď [...]

Takže tak 9. – Kupujte im lopatky. . .

21.04.2024

Bolo to v marci pred rokom, keď sa v slovenských médiách objavila správa, že – ako potvrdzuje článok v linku https://dennikn.sk/minuta/3268597/ Rusi lopatkami bojujú, lebo nemajú dostatok munície. Tie lopatky majú od roku 1869 vraj skoro bezo zmeny. Priznávam, že som nikdy nebola vojak, možno preto som nepochopila, prečo Ukrajinci s modernou západnou výzbrojou posielanou [...]

vojna na Ukrajine, Charkov

Poľsko chce poslať Ukrajincov domov bojovať. Podľa ministra sú Poliaci pobúrení, keď vidia mladých z Ukrajiny vysedávať v ich kaviarňach

25.04.2024 06:24

Poľsko je pripravené pomôcť Ukrajine pri návrate mužov vo vojenskom veku, uviedol poľský minister obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz.

SR ÚV MZ Fico Dolinková rokovanie kontrola TK BAX

Kontrolóri o stave zdravotníctva: Štát na jeho riadenie rezignoval, dôsledky pre pacientov sú alarmujúce

25.04.2024 06:05

Nemáme prehľad o financiách, nemodernizujeme a najakútnejším problémom je chýbajúci lekársky a ošetrovateľský personál.

vojna na Ukrajine, Bachmut

ONLINE: Pistorius: Rusi už vyrábajú viac zbraní, než potrebujú proti Ukrajine

25.04.2024 06:00

Veľká časť toho, čo sa vyrobí v ruských vojenských závodoch, nemieri na front na Ukrajine, ale končí v skladoch, tvrdí nemecký minister obrany Boris Pistorius.

Špióni

Kradnuté technológie, sabotáže aj plánované útoky. Európu zaplavujú čínski a ruskí špióni

25.04.2024 06:00

Špiónov, ktorí pracovali pre Čínu, zadržali v Británii aj v Nemecku. Ruských, ktorí pripravovali aj útoky, odhalila nemecká polícia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,854
Celková čítanosť: 9003083x
Priemerná čítanosť článkov: 3155x

Kategórie