Založ si blog

Život ako rozprávka 8. – 0404. . .

Je omyl myslieť si, že múdrením chceme byť múdrejší. Naozaj, neveríte? No tak vás dnes o tom skúsim presvedčiť.

O tom, načo nám teda múdrenie je –  ak nie na to, aby sme boli múdrejší, aj o tom, čo všetko sa v živote naučíme, keď múdrieme – to všetko bude v mojom dnešnom blogu. A ešte aj  niečo navyše, 0404…

 

Múdrením múdrieme…?

Čo znamená múdrieť?

Čo to znamená podľa vás, ako si sami pre seba definujete  to svoje „múdrenie“?

Mať veľa vedomostí? Alebo veľa vecí chápať, rozumieť podstate javov? Alebo dokázať to, čo sa naučíme a získame v poznatkovej oblasti, následne uplatniť vo svojom živote? Alebo čo iné to pre vás znamená?

Veď  hej, poviem vám tiež, čo múdrenie znamená pre mňa…

 

Múdrenie podľa mňa…

Nemyslím si, že múdrením múdrieme. Ak sa rozhodneme, že chceme múdrieť, tak už múdri sme. Múdrením sa podľa mňa snažíme stať lepšími.

Ľudia sa vylepšujú rôzne, to je fakt. Niektoré vylepšenia sú už z prvého pohľadu falošné, ľudia sa len na niečo hrajú. Ďalšie vylepšenia sú zasa vonkajšie, materiálne – ale prefarbené vlasy, vysoké podpätky či podmaľované oči nie sú z môjho pohľadu to pravé vylepšenie.  Pre mňa stať sa lepším znamená stať sa človekom úprimnejším, láskavejším, chápavejším, viac milujúcim, pokornejším. To pre mňa znamená múdrenie. Hlavne pokora mi skutočne chýbala. A naozaj sa o to u seba teraz snažím.

Snažím sa byť úprimná k iným, aj k sebe –  ani neviem, čo je ťažšie.

Iným neklamem, len sú veci, o ktorých mlčím, lebo pre nich nie sú podstatné. Nezmenia ich namiesto mňa. Dám to len jednou vetou – dáva ma hodne dole, že čestnosť a slušnosť nevyvoláva čestnosť a slušnosť, nech sa snažíte akokoľvek – je svet, v ktorom dohody neexistujú, len strach a klamstvá a podrazy. Nie, nie je to život ako v rozprávke.

Sebe klamem len občas – hlavne, keď sa snažím držať „zdravého rozumu“, pretože v skutočnosti som človek, ktorý sa rozhoduje srdcom. Na základe rozumových argumentov nedokážem niečo vymazať, alebo naopak, prijať. Snažím sa navonok robiť racionálne plány, alebo o nich aspoň hovoriť, akoby sa tým stali reálnejšie a mala som ich ľahšie prijať – no sú môjmu srdcu také vzdialené, úplne cudzie. Neviem zmeniť svoje pocity, ktoré ma ťahajú niekam úplne inam ako „zdravý rozum“…

Iba dva z tých rozumných plánov určite zrealizujem, za každú cenu – no v oboch sú nielen rozumové argumenty, ale aj moje srdce. Chcem dopísať knihu, potrebujem peniaze, aby deti študovali. A chcem vytvoriť jeden projekt, hodlám zanechať silnú stopu na môjho syna.

Takže viem, že klamem seba, ak sa tvárim „rozumne“, že sa stačí trochu viac snažiť, racionálne uvažovať… Nie, nestačí to, mne teda určite nie – k tým usporiadaným plánom cítim vnútorný odpor. Uff, takže tak. A hej, sú dve veľké veci, ktoré ma takto zdolávajú – poviem vám o jednej z nich.

Chýba mi môj syn.

 

0404…

Zajtra budú tri roky, ako mal môj syn pohreb. Zomrel 29.3., ale robili súdnu pitvu, takže sme na jeho telo museli čakať.

Dobre, dám pravdu. Tuším pred rokom a pol som šla nahliadať do spisu, a pozrela som si aj fotografie z jeho pitvy. Farebné. Neskutočne to bolelo, mala som ich pred očami takmer nepretržite asi pol roka a trápil ma nutkavý pocit, že som ako matka zodpovedná za potrestanie lekárky, ktorá toto môjmu dieťaťu zavinila.

Môj synček, moja láska.

 

Záverom…

Hej, mám dnes hlbokú krízu…

 

 

Elena K. Ištvánová    Predná Hora, 3.4.2017

Orsay

Pravdu na stôl 11. – Nedos. . . e náš život znovu. . .

27.03.2024

Na rovinu – niektorí ste svojim sprostým a nepremysleným hlasovaním ovesili na náš krk bývalú vládu. Obrala nás o čo mohla, zadlžila aj budúce generácie, naše deti a vnukov. Narobila tu kopec špinavostí – počnúc opakovaným núteným testovaním národa pod existenčným nátlakom, cez nútené vakcinovanie sa mnohých podmienené finančným vydieraním, až po [...]

Pravdu na stôl 10. – Urobme si s voľbami poriadok. . .

26.03.2024

Voliť má každý volič raz – ak niekto volí opakovane, ide podľa mňa o zámerne podvodné konanie. Nie, nie je to sci-fi – zjavne takto niektorí občania u nás volebne konajú, potvrdzuje to aj článok v linku [...]

Pravdu na stôl 9. – No konečne niekto pravdu povedal. . .

26.03.2024

Tie davy ľudí, ktorí sa cítia ako nebinárni, lustre, psíky, oni a ono a ktovieako ešte – odkiaľ sa tu len nabrali? Túto otázku som si kládla opakovane, lebo veď homosexuálne orientovaní ľudia žili i v minulosti medzi nami, ale ľudia cítiaci sa ako oni, či ono, či ako luster – to mi pripadalo ako nóvum. Vyvíja sa nejako pohlavná identita v čase a mení sa? [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,841
Celková čítanosť: 8936865x
Priemerná čítanosť článkov: 3146x

Kategórie