Založ si blog

Okamihy 3. – Aprílovanie. ..

 

Krajina po zime ožíva konečne i u nás v horách. Apríl včera úradoval, občas hodil za hrsť snehových vločiek, potom zopár lúčov slnka, vločky a slnko, vločky a slnko, vločky a slnko – potmehúd jeden.

Stromy zelenejú síce ešte len sporadicky, listy sú stále v púčikoch, no v drobnej tráve vykukujú statočne fialky, pľúcniky v mnohorakých fialkavomodroružových odtieňoch, žlté veternice. A samozrejme aj zlatisté prvosienky. Slnko vytiahlo už aj púčiky „májov“ – smrekovcov opadavých. V detstve sme ich vždy na jar nosili domov so starým otcom vo veľkých kyticiach, milujem ich neskutočne nežne sladkastú vôňu, ktorá ma potom  ráno vítala v obývačke…

Mám rada jar v horách. Na „dolniakoch“ všetko zelenie divoko a rýchlo, akosi príliš ľahko z môjho pohľadu. Slnko dýchne – a je to. Tu tá námaha zrodu jari vyvoláva vo mne akúsi väčšiu úctu k jej zázračnu, prvému podbeľu, šafránu, k sile Života.

A konečne som včera prvý raz od jesene šla „k partizánom“. Som človek hôr, dediny, prírody, nikdy by som sa necítila šťastná pri živote v meste. Neláka ma to. Keď som popoludní vykročila na prechádzku, slnko príjemne hrialo. Jeho lúče všetko zlátili. Obzerala som si cestou miesta, kde prírodu zasiahla neúprosná ruka človeka – vyrezané kusy lesa. Je to zvláštny pocit, keď dôverne známe miesta, s ktorými nás spája mnoho spomienok, zrazu nie sú.

Stalo sa to i čistinke, na ktorej som robievala s deťmi narodeninové oslavy, zmizli aj stoly a lavice pri ohnisku, kde Maroško tak rád sedával. Pred očami sa mi mihali spomienky. Všetko je to preč, zostala naširoko a doďaleka vysekaná planina, plná pňov, svedčiacich o rozsahu zmeny. Les zmizol, len sporadicky kde – tu v krajine zostal jeden strom. Pomaly bude potrebné premenovať Prednú Horu na Prednú hoľu, mizne čoraz viac stromov, bežalo mi hlavou.

Idylku narušilo i počasie. Už po pár desiatkach metrov sprevádzal moje kroky sneh. Sprvu drobný, nesmelo kde – tu poletoval nesený vetrom. Vločky tancovali v slnečných lúčoch. Nebudem klamať – štebot vtákov dnes zanikal v silnejúcom vetre, keď som kráčala „k partizánom“. Fotky? Ach, jaj, môj povievajúci šál mi vbiehal neposedne a tvrdohlavo do záberov. To už sa sypali z neba veľké snehové chumáče. Čo už, kráčala som ďalej známym smerom.

Kráľova hoľa a nízkotatranské hole spia v bielobielom návale snehu. Ale u nás to dnes popoludní zima vzdala tak náhle ako prišla. Dýchala ešte ťažkými bielymi vločkami, fúkala mi ich do vlasov a do tváre, keď som si ľahla do lístia „u partizánov“, no náhle sa husté biele oblaky pretrhli a zasvietilo slnko. Jeho hrejivé lúče objímali láskavo a mäkko, oblaky plynuli oblohou, ktorá zázračne zbelasela. Vietor jemne ševelil lístím – dokonca mi ponechal plamienok sviečok bezmála desať minút. Privieval mi ich sladkasto zelenojablkovú vôňu. Čas plynul…

 

Hovoríte, že pred chvíľou padali z oblohy husté biele chumáče snehu? Nie, neverím…

 

 

Elena K. Ištvánová   Predná Hora, 17.4.2017

img_20170416_140958 img_20170416_144013 img_20170416_151528

Pravdu na stôl 11. – Nedos. . . e náš život znovu. . .

27.03.2024

Na rovinu – niektorí ste svojim sprostým a nepremysleným hlasovaním ovesili na náš krk bývalú vládu. Obrala nás o čo mohla, zadlžila aj budúce generácie, naše deti a vnukov. Narobila tu kopec špinavostí – počnúc opakovaným núteným testovaním národa pod existenčným nátlakom, cez nútené vakcinovanie sa mnohých podmienené finančným vydieraním, až po [...]

Pravdu na stôl 10. – Urobme si s voľbami poriadok. . .

26.03.2024

Voliť má každý volič raz – ak niekto volí opakovane, ide podľa mňa o zámerne podvodné konanie. Nie, nie je to sci-fi – zjavne takto niektorí občania u nás volebne konajú, potvrdzuje to aj článok v linku [...]

Pravdu na stôl 9. – No konečne niekto pravdu povedal. . .

26.03.2024

Tie davy ľudí, ktorí sa cítia ako nebinárni, lustre, psíky, oni a ono a ktovieako ešte – odkiaľ sa tu len nabrali? Túto otázku som si kládla opakovane, lebo veď homosexuálne orientovaní ľudia žili i v minulosti medzi nami, ale ľudia cítiaci sa ako oni, či ono, či ako luster – to mi pripadalo ako nóvum. Vyvíja sa nejako pohlavná identita v čase a mení sa? [...]

Illinois, police

Útok nožom v Illinoise si vyžiadal štyroch mŕtvych a päť zranených

28.03.2024 10:46

Podozrivého muža policajti zadržali. Motív útoku nebol bezprostredne známy.

Baltimore most loď nákladná

Po zrútení mosta v Baltimore našli telá dvoch zo šiestich nezvestných osôb

28.03.2024 10:12

Obrovská nákladná loď, ktorú nebolo možné ovládať a následne narazila do mosta, absolvovala predtým v miestnom prístave „bežnú údržbu motora“.

Rakva / Rakvy / Cintorín / Pohreb /

Nadúmrtnosť po troch rokoch klesla takmer na nulu, podpísali sa pod to dva hlavné faktory

28.03.2024 09:50

Počet zomretých vlani klesol v porovnaní s rokom 2022 vo všetkých krajoch Slovenska.

Štefan Harabin

To je nejaká partizánčina. Harabin poprel podporu Pellegrinimu

28.03.2024 09:00, aktualizované: 10:05

V médiách sa ráno objavila správa, že Harabin pôjde voliť v druhom kole šéfa Hlasu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,841
Celková čítanosť: 8935366x
Priemerná čítanosť článkov: 3145x

Kategórie