Založ si blog

Akoby 5. – Mosty medzi ľuďmi. . .

Kládla som si v duchu otázky, keď som sa predierala davmi ľudí v minulom týždni. Nie, nebola som na žiadnej demonštrácii. Šlo o davy v obchodoch.

Kladiem si otázky aj teraz, niečo pred polnocou, v mojej nočnej práci, ktorú som si dotiahla so sebou aj do Bratislavy. A tak zopár mojich postrehov z toho všetkého práve teraz v priebehu nočnej práce sem-tam doplním.

Môj blog o tom, čo je život, a čo je „akoby život“. Aj o tom, ako vznikajú mosty medzi ľuďmi.

„Akoby život“…

Predierala som sa davmi ľudí v minulom týždni. Obchodníci žiaria spokojnosťou, nepochybne. Ja pochybami, či ten bezbrehý konzum je práve to, čo by sme s veľkonočnými sviatkami mali prepájať. Je to veľmi významný kresťanský sviatok a pravdaže, tradičné jedlá veriacich a rituály s nimi spojené majú svoju historickú kresťanskú tradíciu.

Ale čo ostatní – môže nám nedostatok duchovna nahradiť hromada koláčov, či leštenie skriniek diavou? V štýle aspoň niečo tie sviatky majú do seba, inak by to bol len ďalší deň voľna? Svedomie utíšime umytými oknami, posedíme pred kopou šunky a koláčov, podaktorí aj dačo popijú (podaktorí i viac ako dačo). Spomínala som na Veľkú noc môjho detstva. Čo sa deje s týmto sviatkom dnes? A čo sa to deje s nami?

To mi pripomína, že najefektívnejšie zničíme všetko hodnotné v našich životoch konzumom. Nie, nie je to len o veľkonočne – konzum ničí naše životy, keď sedíme pri televízii či na sociálnych sieťach, namiesto toho aby sme sa zhovárali, keď každý bežíme kamsi „za svojimi záujmami“ namiesto toho aby sme trávili zmysluplne čas spolu v rodinách. Keď vymieňame lásku a vernosť za striedanie partnerov, a za iluzívne nekonečné hľadanie dokonalosti. Keď si ťaháme do života falošné hodnoty. Je toho veľa, čo je „akoby život“. Mosty nimi vo svojom živote búrame, namiesto aby sme ich stavali.

Mosty medzi ľuďmi…

Ach, hej, dám dva príbehy o živote – ako inak, moje koincidenčné. V stredu sa za mnou prišla poradiť mama s chlapčekom, ktorý si ma pred časom odtiahol za ruku z práce a chcel ma vziať so sebou (ten milý príbeh som vtedy spomenula aj v blogu). Jasné, autista, tí sú takí úprimní – ukážu vám, čo majú v srdci. Teraz ma úplne samozrejme chytil za ruku, odviedol ma k počítaču, sadol si mi na kolená a dal moju ruku na počítač (to je u nich časté, predmetové použitie ruky iného človeka – aj keď neexistuje typický prejav, autisti sú veľké individuality). Pravdaže, dali sme hudbu, autisti ju milujú. A s jeho mamou sme úprimne hovorili.

Vo štvrtok som zasa v Bratislave (kde opäť teraz som na pár dní v rámci výcviku) stretla už dospelého autistu, nastupoval do autobusu, ktorým som šla. Hneď som čítala jeho rituály úzkosti. Autistu rozoznám často na prvý pohľad (konečne som vďaka autistom pochopila, ako mi kedysi tvrdili drogovo závislí klienti, že oni prídu aj do cudzieho mesta a hneď „vidia – prečítajú, kto je ich“). Cestoval s jeho mamkou v buse, šedivou a unavenou. Sadla si ku mne, ako inak. Viete, čo som jej povedala, kým vystúpila? Že je úžasná a veľmi statočná mama. V unavenom pohľade  sa jej  rozžiarilo šťastné svetielko. Vystupovali zastávku predo mnou. Odo dverí sa ešte otočila, pozrela na mňa a zažiarila ešte raz tichým, vďačným úsmevom.

Presne viem, čo mamy autistov potrebujú počuť – a čo im nikto nehovorí…

Niekedy im to povedzte, ak ich stretnete, len tak…  Nič vás to nestojí. Moc to potrebujú počuť.

Hej, mosty medzi ľuďmi sú veľká vec.

Elena K. Ištvánová   Predná Hora, 22.4.2017

 

 

Pravdu na stôl 11. – Nedos. . . e náš život znovu. . .

27.03.2024

Na rovinu – niektorí ste svojim sprostým a nepremysleným hlasovaním ovesili na náš krk bývalú vládu. Obrala nás o čo mohla, zadlžila aj budúce generácie, naše deti a vnukov. Narobila tu kopec špinavostí – počnúc opakovaným núteným testovaním národa pod existenčným nátlakom, cez nútené vakcinovanie sa mnohých podmienené finančným vydieraním, až po [...]

Pravdu na stôl 10. – Urobme si s voľbami poriadok. . .

26.03.2024

Voliť má každý volič raz – ak niekto volí opakovane, ide podľa mňa o zámerne podvodné konanie. Nie, nie je to sci-fi – zjavne takto niektorí občania u nás volebne konajú, potvrdzuje to aj článok v linku [...]

Pravdu na stôl 9. – No konečne niekto pravdu povedal. . .

26.03.2024

Tie davy ľudí, ktorí sa cítia ako nebinárni, lustre, psíky, oni a ono a ktovieako ešte – odkiaľ sa tu len nabrali? Túto otázku som si kládla opakovane, lebo veď homosexuálne orientovaní ľudia žili i v minulosti medzi nami, ale ľudia cítiaci sa ako oni, či ono, či ako luster – to mi pripadalo ako nóvum. Vyvíja sa nejako pohlavná identita v čase a mení sa? [...]

1. netradicny porod Krompachy

Zámena pacientiek v pražskej nemocnici viedla u jednej k potratu

28.03.2024 17:47

Zamestnanci nemocnice nedodržali interné predpisy a lekári preto operovali nesprávnu pacientku.

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Zakladateľ kryptomenovej burzy FTX ide na 25 rokov do väzenia, klientov obral o 10 miliárd dolárov

28.03.2024 17:13, aktualizované: 17:41

Americká justícia označila prípad za jeden z najväčších podvodov v americkej histórii.

Crocus, Moskva, Rusko, teroristický útok

Teroristický útok si objednali Ukrajinci máme dôkaz, tvrdí Moskva. Nezmysel, opakovane sme vás varovali, reaguje USA

28.03.2024 16:36, aktualizované: 16:48

Za útok v koncertnej sieni v Krasnogorsku na predmestí Moskvy je zodpovedný výlučne Islamský štát, vyhlásil bezpečnostný hovorca Bieleho domu John Kirby.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,841
Celková čítanosť: 8936114x
Priemerná čítanosť článkov: 3145x

Kategórie