Založ si blog

Okamihy 5. – Niekedy vidíme slnko za mrakmi. ..

 

Sychravý podvečer, no keď vyzriem z okna hotela za mrakmi vidím slnko… Obloha je šedošedomodrá, pomaly sa stmieva, popŕcha. Ale ja teraz, keď sa dívam z okna, za mrakmi vidím slnko.

No, sú také dni, keď za mrakmi vidíme slnko, a cítime láskavý dotyk jeho teplých lúčov. A ja o nich teraz niečo napíšem. Krátko, zaspávam od únavy, takže sprcha – dve hodiny pospať a potom písať moju nočnú prácu. Zajtra opúšťam Bratislavu, predo mnou nočná cesta domov. Ach, keď mám písať o niečom peknom a milom, nemôžem písať o mojom nočnom cestovaní, je pre mňa hodne vyčerpávajúce.

Takže dnes v blogu niečo milé a radostné. Hej, a ešte aj o jednom úžasnom objatí…

 

Niečo milé a radostné…

Milé a radostné veci mám rada, ale kto by ich rád nemal, však? Samozrejme, každý za nimi vidíme niečo iné. Vynechajme teraz letiace oblaky a hviezdy a tak podobne, poďme v rámci radostnenia k takým bežným každodenným veciam.

Prezradím vám niečo pekné a milé – moja najstaršia dcéra Kika má verejnú facebookovú stránku Strážca kníh, sú tam prekrásne myšlienky zo zaujímavých knižiek. Som moc rada, že moje deti dokážu robiť nezištne dobro.

 

A dám tu niečo pre radosť…

Že prečo? No lebo sú také dni, keď za mrakmi vidíme slnko, a cítime láskavý dotyk jeho teplých lúčov.

Dám vám tu pre radosť jednu z mojich starých prác (2010, 2011?)

 

Dvierka do srdca

Láska sú dvierka do srdca….

Áno, ak uvažujem o tom, čo je to láska, vynárajú sa mi pred očami dvierka. Také ako z rozprávky – v pevnom ráme, s dubovými krídlami, s klopkadlom na pravej strane. Klop, klop – môžem vstúpiť? Otváram ich, rozhliadam sa a vidím – ďalšie dvierka, a ďalšie…  Množstvo dvierok v srdci, niektoré väčšie, pevne usadené v masívnych rámoch, iné malé, ich rámy sú jemné až nebadateľné. Čo všetko sa za nimi skrýva?

Za jednými z nich sa skrýva môj starý otec, stavia v obývačke živý vianočný stromček, siahajúci až po strop a rozkuruje v peci. Ticho pukotajúci ohník obývačku oživuje a pripravuje na vianočný večer, kedy všetci sedíme  pri stromčeku, počúvame koledy a dlho-dlho sa rozprávame.

Ďalšie dvierka ukrývajú starú mamu, vychádza na dvor a podáva mi chleba so smotanou. S hustou smotanou, zbieranou z kravského mlieka, ktoré sme kupovali od susedov, chutí úžasne posypaná kryštálovým cukrom, ktorý po zahryznutí do chleba krásne škrípe pod zubami. Utieram si ruky od piesku, a kým zahryznem do chleba, hrdo vravím: „Stará mama, pozrite, aký hrad som postavila.“ Obzerá ho a prikyvuje s jej láskavým trpezlivým úsmevom. 

A tu sa otvárajú náhle aj ďalšie dvierka. Naše orgovány, siahajúce až po balkón, biely, svetlofialový aj tmavofialový. Starčekovia, posadili ich kedysi dávno, hneď po postavení domu. Tešíme sa z nich so starou mamou opäť  a opäť, vdychujeme vôňu, zbierame kyticu do obývačky kým dojedám chlieb.  Už ich niet, rovnako ako starej mamy, no pri spomienke na rodný dom vynoria sa mi práve ony, naše orgovány v teplý letný podvečer.  

A ulicou sa nesie cengot zvoncov, klopkanie kopýt o asfalt, to kravky sa vracajú z paše. Občas niektorá z nich zamúka a zamieri do dvora, domov,  s nadšením som sledovala ich ranné aj večerné cesty. Dedina môjho detstva, vykúkajúca z týchto dvierok, to sú tetky v tmavých krojoch, sediace na lavičkách pred domami a zavracajúce kravy z paše.

V dvierkach s hrubým dreveným rámom je mama. Mama vracajúca sa z práce večerným autobusom a v noci štrikujúca či háčkujúca mi čiapku, s radosťou v unavených očiach mi ju ráno podáva hotovú.  Ach, koľko bolo takých čiapok…

Uvedomujem si teraz, koľko veľa je tých mojich dvierok – ľudia, školy, životné stretnutia. Moja rodina, deti, práca, moje plány, sny… Bolo by to na román  – všetky ich pootvárať.  Moja minulosť, prítomnosť aj budúcnosť, aj spomienky aj to, čím žijem dnes, aj moje očakávania ukrývajú sa za dvierkami. No sú tam, v mojom srdci.

A tie prvé, vstupné dvere, to je môj život. Mám rada môj život. A čo vy? Máte svoj život radi? Pristúpte k tým svojim dvierkam a zaklopkajte klopkadlom. Alebo ich len tak otvorte a vstúpte…

 

Záverom…

No, a to je všetko.

 

 

Elena K. Ištvánová   Bratislava, 22.4.2017

 

P.S.: Vlastne nie všetko. Sľúbila som napísať o jednom úžasnom objatí (jasné, za najúžasnejšie pokladáme objatie našich detí – to ale teraz nemám na mysli). Hm, hm, sľuby treba plniť – nevymažem to z toho úvodu radšej? No tak dobre, niečo teraz prezradím .

Takže – viete aké objatie je najúžasnejšie na svete?  

Keď vás konštelačne s láskou a radostne objíma budúcnosť…

Nerozumiete, viem, ale nemôžem to vysvetľovať. Len toľko, že to objatie budúcnosti od včera veľmi intenzívne cítim…

 

 

Cesta duše 9. – Desať. . .

29.03.2024

Slnečné lúče prichádzajúce po temnote noci. Zlátia svet a dávajú mu hrejivé objatie, prijímam ho s vďakou. Mimoriadne temná bola dnešná noc. Vietor za oknom v nej hučal šialene, akoby sa ňou hnalo tisíc čertov. Rev vetra kontrastoval podivne s tichom v mojom vnútri. Žiadne slzy ani slová, len obrazy mihajúce sa pred vnútorným zrakom – spomienky na cestu, ktorou som [...]

Pravdu na stôl 11. – Nedos. . . e náš život znovu. . .

27.03.2024

Na rovinu – niektorí ste svojim sprostým a nepremysleným hlasovaním ovesili na náš krk bývalú vládu. Obrala nás o čo mohla, zadlžila aj budúce generácie, naše deti a vnukov. Narobila tu kopec špinavostí – počnúc opakovaným núteným testovaním národa pod existenčným nátlakom, cez nútené vakcinovanie sa mnohých podmienené finančným vydieraním, až po [...]

Pravdu na stôl 10. – Urobme si s voľbami poriadok. . .

26.03.2024

Voliť má každý volič raz – ak niekto volí opakovane, ide podľa mňa o zámerne podvodné konanie. Nie, nie je to sci-fi – zjavne takto niektorí občania u nás volebne konajú, potvrdzuje to aj článok v linku [...]

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Fabrika Kia - Teplička nad Váhom

Vláda chce zaplátať migrantmi zo Strednej Ázie dieru na trhu práce. Ako útok v Moskve zmení tento zámer?

29.03.2024 08:00

Po tom, čo skupina teroristov pôvodom z Tadžikistanu zabila v Moskve 139 ľudí, sa slovenské zložky rozhodli posilniť bezpečnostné opatrenia

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,842
Celková čítanosť: 8938796x
Priemerná čítanosť článkov: 3145x

Kategórie