Založ si blog

Rozprávky pre Teba 10. – Na lavičke. . .

Sedela na lavičke v kúte parku.

Zlatý dážď, pýšiaci sa záplavou zlatožltých kvetov, tam lákal pohľad i kroky. Bola skorá jar, chlad ešte sprevádzal závany vetra. Motám sa parkom napriek tomu už hodnú chvíľu. Aj ona sedela na tej lavičke už ktovie ako dlho, citrónovo žltý šál žiaril z diaľky.

Cestu parkom milujem. Park mi pripomína oči domu či bytu. Prezrádza veľa o meste, v ktorom sa nachádzam. Tak ako oči prezrádzajú dušu človeka, park vypovedá o duši mesta. Chodím sa prejsť parkom kedykoľvek a kdekoľvek. Ak som niekde pracovne či na vzdelávaní, nezájdem tam do miestnej reštaurácie, ale do parku. A park môjho detstva je miestom môjho srdca. Rezonuje vo mne zvláštnymi pocitmi – nerozumiem prečo – no zájdem tam aspoň na chvíľu zakaždým, keď som v rodnom kraji.

Pozdravila som sa a sadla som si na vedľajšiu lavičku. Zvláštne, v prázdnom parku si sadám práve tak blízko, nie je to trochu vtieravé do „zóny pokoja“ cudzej osoby? Prečo tu sedí? Ale čosi ma tam lákalo. Poznáte aj vy taký ten tichý hlások, ktorý vám šepká „toto sprav, tam choď“, alebo „toto nerob“? Hlas intuície – riadim sa ním v živote, hoci nerozumiem, odkiaľ pozná tie správne riešenia – a vždy mi to pomohlo.

Zdvihla hlavu, odzdravila. Modré oči zažiarili spod sivej kapucne, prehodenej hlboko do tváre.

„Prisadnite si rovno sem ku mne, ak chcete. Parku je dosť pre obe“ dodala pokojne. Úsmev jej preslnil tvár. Fúha, oteplelo o pár stupňov.

„Aj Vy milujete parky, však?“ opýtala som sa v snahe naviazať rozhovor, presadajúc si.

Prikývla. „Milujem prírodu. A slobodu. A pokoj duše. A aj tento park, všetko to v ňom mám.“

„Ja som v tomto meste po prvý raz. S mestom sa vždy zoznamujem cez parky – sú ako jeho oči. Tento park je prekrásny“ obzerala som sa.

„Ja toto miesto milujem“ povedala pokojne. Dievčatko, v skutočnosti to je len dievčatko, hovorila som si prekvapene v duchu.

„Čo sa Ti na ňom páči?“ zvedavo som na ňu pozrela, akosi prirodzene jej tykajúc..

„Tie staré stromy, rozkvitnuté kríky, táto lavička, aj tá vyschnutá fontána, to ticho, aj vzduch o čosi čistejší ako v uliciach.“  Odmlčala sa, a po chvíli dodala: „Ale to sú len vonkajšie klamlivé znaky  – veď je veľa takých miest, kde  fontána chŕli čistú vodu, lavičky sú natreté čerstvo farbou, kvety kvitnú v žiarivých farbách – a predsa nepútajú moje srdce tak ako toto miesto. V skutočnosti milujem dušu tohto miesta, oslovuje ma kdesi hlboko, tak hlboko, že to neviem ani opísať.“

Elena Poprad, 20.4.2018

 

 

 

 

 

Cesta duše 9. – Desať. . .

29.03.2024

Slnečné lúče prichádzajúce po temnote noci. Zlátia svet a dávajú mu hrejivé objatie, prijímam ho s vďakou. Mimoriadne temná bola dnešná noc. Vietor za oknom v nej hučal šialene, akoby sa ňou hnalo tisíc čertov. Rev vetra kontrastoval podivne s tichom v mojom vnútri. Žiadne slzy ani slová, len obrazy mihajúce sa pred vnútorným zrakom – spomienky na cestu, ktorou som [...]

Pravdu na stôl 11. – Nedos. . . e náš život znovu. . .

27.03.2024

Na rovinu – niektorí ste svojim sprostým a nepremysleným hlasovaním ovesili na náš krk bývalú vládu. Obrala nás o čo mohla, zadlžila aj budúce generácie, naše deti a vnukov. Narobila tu kopec špinavostí – počnúc opakovaným núteným testovaním národa pod existenčným nátlakom, cez nútené vakcinovanie sa mnohých podmienené finančným vydieraním, až po [...]

Pravdu na stôl 10. – Urobme si s voľbami poriadok. . .

26.03.2024

Voliť má každý volič raz – ak niekto volí opakovane, ide podľa mňa o zámerne podvodné konanie. Nie, nie je to sci-fi – zjavne takto niektorí občania u nás volebne konajú, potvrdzuje to aj článok v linku [...]

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Fabrika Kia - Teplička nad Váhom

Vláda chce zaplátať migrantmi zo Strednej Ázie dieru na trhu práce. Ako útok v Moskve zmení tento zámer?

29.03.2024 08:00

Po tom, čo skupina teroristov pôvodom z Tadžikistanu zabila v Moskve 139 ľudí, sa slovenské zložky rozhodli posilniť bezpečnostné opatrenia

Rusko, Ukrajina

ONLINE: Masívny útok opäť cielil na ukrajinskú energetiku. Poliaci poslali do vzduchu lietadlá

29.03.2024 07:45, aktualizované: 08:14

Rusko masívne útočí na ukrajinskú energetiku, ktorá je v zložitej situácii. Keď Rusi spúšťajú útoky, Poliaci posielajú do vzduchu lietadlá.

Joe Biden, Barack Obama

Štyria prezidenti v New Yorku. Biden s Obamom a Clintonom zozbierali 25 miliónov USD, Trump bol na pohrebe policajta

29.03.2024 07:11

Americká prezidentská kampaň vo štvrtok večer dostala do New Yorku štyroch amerických prezidentov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,842
Celková čítanosť: 8937692x
Priemerná čítanosť článkov: 3145x

Kategórie