Založ si blog

O kanade, indii, peru a japonsku

Na začiatok musím hneď povedať – nie, nemám tam chybu! Nemajú tam byť veľké písmená, lebo to nie sú to názvy krajín (samozrejme, sú to aj názvy krajín, no nie v tomto prípade). Poďme však pekne po poriadku…

Nedávno som hľadala v synonymickom slovníku synonymá k slovu zábava. Myslela som, že moja slovná zásoba je celkom bohatá, avšak presvedčila som sa o opaku – jedno slovo ma prekvapilo. V synonymickom slovníku stálo, že zábava sa dá povedať aj slovom „kanada“. Ako príklad tam bola veta „S priateľmi je kanada“.

Nešlo mi to do hlavy, prečo práve kanada? Je to podľa Kanady, tej krajiny? Pokiaľ viem, tak tam majú pomerne chladno a skôr by som so zábavou spájala nejaké Španielsko alebo Brazíliu. Tam sa dejú pravidelne fiesty, karnevaly a rôzne iné zábavy (alebo kanady, ak sa vám toto slovo páči viac). Ale možno toho o Kanade viem málo a tam to zábavou proste žije nonstop. No možno ani netreba žiadne párty, možno je to o ich zmysle pre humor.  Hovorí sa predsa, kanadský žart… Asi tam bývajú zábavní ľudia, nejakí srandisti – kanadisti. Aby som bola presná, kanadskí kanadisti.

Aby som aj ja prispela nejako do spoločnosti, opäť rozširujem slovnú zásobu o pár slov (po dobročincoch, pokojistoch a nohodrsníkoch). Tentokrát nebudem originálna, bude to tiež podľa krajín.

Napríklad navrhujem slovo „india“. India je jedna z najľudnatejších krajín sveta, preto by sa to mohlo používať na situácie, kde sa nachádza veľa ľudí.  Napríklad, mama by mala narodeniny a prišlo by jej cez víkend gratulovať veľa ľudí (ale to sa nikdy nestalo – aby ste si náhodou nemysleli, že je nenapraviteľná žúristka). Viem si to predstaviť, že  sa ma niekto na spýta „Ako víkend, Kika?“ a ja odpoviem „Mama mala narodeniny, tak to bola riadna india.“ Alebo už celkom jasne vidím, ako by to mohlo byť použité v novinách – „Na festivale vystúpila aj skupina Bastille, ktorú určite potešila india pod pódiom.“ Alebo keď by som niekam meškala, lebo som stála vo veľmi dlhom rade, stačilo by povedať iba: „Prepáč, bola india.“

Ďalej navrhujem „peru“. Krajina Peru je vo vyššej nadmorskej výške a ľuďom sa tam ťažšie dýcha. Preto by sa peru mohlo používať na situácie, kedy sa človeku ťažšie dýcha. Napr. po skúške by som kamarátke mohla hovoriť: „Vieš aký som mala stres keď som písala? Peru, potila som sa – no nevedela som si spomenúť na nič… Asi som to nedala.“ Alebo v lete by pani v správach mohla hovoriť: Dnes boli tropické teploty a ľudia to zle znášali. Záchranári museli zasahovať pri peru a iných zdravotných ťažkostiach… Navyše by to bolo aj praktické – ľudia, ktorí by prežívali peru by omnoho ľahšie povedali záchranárom „peru“ ako „ťažkosti s dýchaním“.

Ako posledné mi momentálne napadlo „japonsko“. Japonsko je „krajina vychádzajúceho slnka“ – inak povedané – nových začiatkov. Preto by sa to mohlo používať, keď by človek zažíval niečo nové. Napr. by som išla s kamarátkami do čajovne. Pre nich by to možno bola bežná vec, ale pre mňa by to bolo japonsko. Alebo aj tento článok je pre vás teraz japonsko (a snáď aj kanada).

Na záver prinášam komplexný príklad použitia nových pojmov:

„Išla som s kamarátkami zo školy. Mali sme dobrú náladu, lebo v škole bola kanada. Tá nás však na zastávke MHD prešla, lebo tam bola riadna india. A v autobuse to nebolo o nič lepšie – aj tam bola india a preto malo pár ľudí peru. No nebolo to japonsko, toto je bežná situácia v stredu poobede.“

Keď tak nad tým uvažujem, som proste geniálna. Viete, koľko času nám to ušetrí?

Téééda 5. – Život za dve tisícky. . .

16.06.2024

Aká je hodnota života – kladieme si niekedy otázku. Obvykle v situácii, kedy nám osud túto hodnotu zvýznamní na našom vlastnom zdraví, alebo zdraví niekoho blízkeho. Pani Caroline Warner si otázku kladie dnes kvôli čiernobielejmačičke v Partizánskom na sídlisku Šípok nájdenej. Sú potrebné dve tisícky na jej záchranu. Ale dnes. Caroline Warner 1 [...]

Téééda 4. – Záverečná, Zuza. . .

16.06.2024

Ani nechcem zoširoka bilancovať bývalú prezidentku. Výstižne ju zhodnotili viacerí, napríklad tu Blaha https://www.hlavnydennik.sk/2024/06/16/bye-bye-mrs-caputova Môj názor na ňu som písala jasne v blogu opakovane v priebehu času. Pre mňa je bývalá prezidentka osobou, ku ktorej úctu som stratila hneď na začiatku jej „prezidentského vykročenia“. Osobou, ktorá [...]

Téééda 3. – Zverejnite kreténa, Bystričania. . .

13.06.2024

Bystričania z okolia Bellusovej ulice na Uhliskách, ktorí máte kamery vonkajšie niekde v okolí štrkového parkoviska – urobte, prosím, dobrý skutok. Pozrite včerajší záznam vašich kamier – aby sme spoločnými silami odhalili úchyláka. Pozrite si detaily príbehu, ktorý sa na fb stránkach pomáhajúcich zvieratkám v núdzi objavil Ked uz clovek nevie kam s [...]

Ursula von der Leyenová

V EÚ sa rozdeľuje moc, Slovensko bude zastupovať Pellegrini

17.06.2024 06:00

Prezident Peter Pellegrini dnes odcestuje do Bruselu, aby zastupoval Slovensko na neformálnom summite Európskej únie.

SR prezident Pellegrini inaugurácia BAX

Do paláca prišla sociálna demokracia. Čo očakávajú od prezidenta Pellegriniho odborári, zamestnávatelia či pacienti? (anketa)

17.06.2024 06:00

Denník Pravda sa spýtal zástupcov pracujúcich, zamestnávateľov, pacientov či kultúrnej obce, čo od nového prezidenta Petra Pellegriniho očakávajú.

búranie, bytovka, Čadca

Namiesto bytovky parkovisko. Posledný obyvateľ stavbu opustil tesne pred zbúraním

17.06.2024 06:00

Ošarpanú budovu, ktorá stála v centre Čadce, zrovnali so zemou. Čo tam neskôr postavia, je zatiaľ otázne.

Legitimny ciel Dozd

"Povedala, že otec bol legitímny cieľ." Slová 7-ročnej vojnovej siroty môžu ruskú lekárku dostať na dlhé roky za mreže

17.06.2024 05:30

Na procese s moskovskou pediatričkou Nadeždou Bujanovovou zaznel údajný záznam výsluchu dieťaťa, ktorý pre ňu môže byť osudný.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,895
Celková čítanosť: 9165985x
Priemerná čítanosť článkov: 3166x

Kategórie

Archív