Založ si blog

SPRAVODLIVOSŤ, s. r. o. 2. – Vlakári a nevlakári

 

Dobrá správa pre Slovensko – máme Výpravcu, ktorý nás vypravoval do EÚ a kade-tade, teraz aj Sprievodcu, ktorý rozdáva lístky „zadara“ pre vybrané skupiny občanov, ak bývajú vo vhodnom regióne.

Zlá správa pre Slovensko – chýba nám ešte Rušňovodič, ten by konečne mohol nasmerovať tento štát správnym smerom. Z úvodu je zrejmé, že sa vraciam k téme, ktorú som už pred časom načrtla v článku DNES 12. Sľubotechna, s. r. o. pri prvej zmienke o veľkolepom Ficovom nápade „vlaky zadarmo“. Budem pokračovať v analýze tohto nápadu z ďalších aspektov.

 

Položme si otázku – o čom svedčí tento krok Fica?

Nepochybne – zvolebnieva sa. Je treba voličom pretrieť popod nos nejaký „dobrý skutok“. Ibaže z tohto kroku cítiť zúfalstvo, pretože je robený „za každú cenu“. Aj napriek tomu, že ide o krok nesystémový, zjavne škodiaci nielen súčasnej „krízovej“ ekonomike, ale i perspektíve ďalšieho rozvoja zaostávajúcich regiónov. A – čo je najhlavnejšie – tento krok je robený aj napriek tomu, že bez pochýb pripraví Fica o množstvo voličov, ktorí žijú v disparitných regiónoch Slovenska. Tam mal Fico predtým veľkú voličskú základňu. Ide o najviac zúbožené regióny, s najvyššou mierou nezamestnanosti. Vlaky v nich nechodia a autobus tam smeruje tak dva či tri razy za deň. Štát na dopravnú dostupnosť týchto regiónov už dlhú dobu kašle – z Prednej Hory, kde žijem, sa nedostanem t. č. napríklad do krajského mesta predpoludním už ani v niektoré pracovné dni. Cez víkend je problém ísť aj do okresného mesta a späť. No nenaštvite sa potom, ak v takýchto žalostných podmienkach denne cestujete do práce a snažíte sa uživiť svoju rodinu a navyše po vás Fico chce, aby ste sa poskladali z biednej mzdy na pohodlné vyvážanie sa vlakom tým, ktorí majú „všetko pod nosom“. A rovnako to nahnevá tých, ktorí sú nezamestnaní, no o to viac by radi svoje deti vlakmi vozili do školy zadarmo.

Fico musí byť poriadne nepredvídavý alebo skôr už hodne zúfalý, ak sa napriek všetkému odhodlal na tento krok. Zjavne predvolebne prituhuje, lebo ľuďom sa začínajú otvárať oči a strašenie zlou opozíciou už až tak na nich neplatí. Hovoria si – opozícia síce je neschopná a problémová, ale ani Fico nie je bohviečo, radšej chceme niečo iné. Je to čakanie na alternatívu – mal by prísť niekto, kto ponúkne ľuďom nádej na reálnu pozitívnu zmenu ich života. Kto im nebude vykladať ako je proti sankciám voči Rusku, ale pritom dvíha ruku za ne a nechá ľudí znášať ich dopady. Kto nebude proklamovať ako „nie základne NATO“ a pritom ponúkne sám vojakom  NATO „na cvičenia a logistiku“ naše územie. A určite sa podľa môjho názoru veľmi skoro presvedčia o (ne)pravdivosti Ficových vyhlásení aj v prípade “vlakov zadarmo” – pretože zadarmo nie sú a dokonca nie sú ani za tých proklamovaných 13 miliónov.

 

Tento Ficov krok je ale zároveň pravdivou výpoveďou o situácii v dnešnej slovenskej spoločnosti. O tom, že ľudia si v „demokracii“ zvýšili za štvrťstoročie úroveň tak podstatne, že nemajú ani na bežný životný štandard. Idea, že sa bezplatným cestovaním vo vlakoch študentom a dôchodcom a s polovičným cestovným aj pre pracujúcich spravodlivo pomôže nízkopríjmovým skupinám je  zavádzajúca.  Ide v skutočnosti o opatrenie diskriminačné, vytvárajúce zjavne nerovné podmienky pre ľudí žijúcich v lokalitách bez vlakov a cestujúcich do práce, aj zjavnú nerovnosť v postavení rodín so študujúcimi deťmi. Ľuďom v chudobných lokalitách nikto náklady vynaložené na cestovné nepreplatí, a to ani v situácii, že sú evidentne chudobnejší ako rodiny, ktorých vlakmi deti cestovať zadarmo budú. Dostávajú sa tým preukázateľne nespravodlivo do horšej situácie z hľadiska svojej životnej úrovne ako „vlakári“, hoci ju sami nijako nezavinili. A navyše ich Fico vystavuje riziku, že im ešte viac uberú z biednych spojov (t. j. ešte viac znížia ich dopravnú dostupnosť) a tie zostávajúce spoje SAD-ky zrejme poriadne predražia, pretože budú autobusy ešte menej rentabilné.

Môj obľúbený hrdina Švejk by sa poškrabal po hlave v údive nad týmito podivnými krokmi sociálnej vlády, ktorá chudobným berie a bohatým dáva. A zlomyseľne by pozrel na zaprášený obraz monarchu, veď viete s akým konštatovaním. Čo k tomu publikovateľne dodať? Na Fica sa pri hľadaní spravodlivosti nespoliehajte.

 

A ak ste „vlakári“, tiež sa veľmi netešte. Vari Fica nepoznáte? Verím tomu – a vôbec pri tomto konštatovaní necítim radosť, nie je to zlomyseľnosť, ale varovanie aby ste sa netešili zbytočne – aj na vás si „Fico a železničiarska company“ niečo nájde.  Veď vlaky nie sú nafukovacie a predstava, že by k vlaku pripájali ďalšie a ďalšie vozne tiež má svoje hranice. Mohlo by to skončiť tým, že by začiatok vlaku bol už v Bratislave a koniec ešte v Poprade. Iste, nie všetci dôchodcovia sa hneď vrhnú na vlak. Ale verím, že všetci študenti a žiaci, ktorí takúto možnosť mať budú, ju využijú naplno – načo by platili za autobus, ak môžu ísť zadarmo vlakmi?  Predpokladám preto, že železnice veľmi rýchlo začnú šachovať maximálnou vyťaženosťou spojov, budú vám ponúkať náhradné riešenia v štýle choďte iným spojom či kúpte si miestenku. Alebo si zaplaťte lístok, ak chcete cestovať teraz. Nakoniec teda bezplatné cestovanie skončí cestovaním za cenu miestenky a odchodom s dlhým nosom tých ostatných vlakárov. A tak Fico stratí volebné hlasy nielen ukrivdených nevlakárov (a ide o krivdu, ktorá sa nezabúda, pretože je pretrvávajúca!), ale postupne aj čoraz viac naštvaných vlakárov, ktorí „skvelosť“ nápadu pocítia na vlastnej koži a budú sa cítiť oklamaní.

 

Takže zatiaľ už nám – „nevlakárom“ – zostáva len súdiť sa so štátom. Obrátiť sa na Európsku komisiu s poukázaním na nesystémový návrh slovenskej vlády, týkajúci sa poskytnutia zliav výlučne v železničnej doprave, a to v situácii vytvárajúcej zjavnú nerovnosť v postavení občanov – t. j. bez existujúcej dostupnosti vlakovej dopravy vo všetkých regiónoch Slovenska. Netreba zabudnúť na to, že práve v týchto najviac zaostávajúcich regiónoch Slovenska žije najvyššie percento obyvateľov zo sociálne znevýhodneného prostredia a v dôsledku tohto nepremysleného opatrenia hrozí prehlbovanie disparity v týchto oblastiach. Určite nejde o opatrenie pre nízkopríjmové skupiny, ale opatrenie pre regióny s lepšou životnou úrovňou a cestovnou dostupnosťou.

Snáď sa nájde schopný právnik, ktorý by si túto agendu vzal do rúk a určite nájde dosť slovenských občanov, ktorí sa týmto Ficovým krokom cítia diskriminovaní.

Nepochybujem, že sa toho 17. novembra niekto odhodlá natáčať „cestovanie zadara“. Bude to skutočne dôstojná oslava výročia štvrťstoročia Novembra, nič lepšie Fico vymyslieť nemohol.

 

27.10.2014

001 6. – Neznámy hrdina. ..

23.08.2017

Ďakujem, neznámy hrdina „insider“ za Tvoju odvahu – ďakujem úprimne za nás všetkých. Komu a za čo takto verejne ďakujem – o tom porozprávam v dnešnom blogu. A samozrejme pohovoríme viac »

Krajina víl 6. – A kam sa to stratilo. ..

19.08.2017

Uvažujete niekedy o dávnych časoch? Pravdaže nie vo vlastnom živote – ale kedysi v minulosti, o živote našich predkov? Ja áno. Čo a kam sa z neho stratilo – o tom vám predsa poviem v mojom viac »

Dotyk domova 4. – Nemôžeš byť každý deň jednorožcom. ..

17.08.2017

Každý z nás chce byť tak trochu ako jednorožec. Veď každý deň nie, pravdaže. Ale aspoň občas. Môj dnešný blog v predvečer mojich menín - o tom, čo v živote naozaj chcem, aj aká naozaj viac »

katar, doha

Katar obnovila diplomatické vzťahy s Iránom

24.08.2017 08:21

Katarský minister zahraničia vo štvrtok oznámil, že ich veľvyslanec sa vráti do Teheránu.

Trump

Žena chce vybrať peniaze na zrušenie Trumpovho účtu na twitteri

24.08.2017 08:15

Miliardu dolárov chce pomocou skupinového financovania vybrať Valerie Plameová Wilsonová.

Ukrajina

Ukrajinci hľadajú dôvody na oslavu

24.08.2017 08:00

Prezident Petro Porošenko hovorí o raste 2,5%.

cena elektriny, Žiga,

Žiga lobuje za bane v zelenom plášti

24.08.2017 07:00

Európska komisia chce namiesto baní solárne panely či veterné turbíny. Rezort hospodárstva sa však podpory pre domáce zdroje na výrobu elektriny nechce len tak vzdať.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 585
Celková čítanosť: 1067389x
Priemerná čítanosť článkov: 1825x