Založ si blog

Odčítanie času 5. – 0404

Sú také dni, že nie sme na miestach, kde chceme byť.

Pred dvomi rokmi som v tento deň bola v Banskej Bystrici. Bol pekný a teplý jarný deň – svietilo slnko, pofukoval mierny vánok, šumeli ním stromy a po nebi plávali pokojne veľké žiarivo biele oblaky.

Bola som v Banskej Bystrici, no priala som si byť v Indii. Bez zaváhania by som vkročila na horiacu hranicu. Za mojim synom, s ktorým sme sa v ten deň lúčili.

 

Po prvý raz po 7 dňoch som v ten deň nebola v bielom.

Po celé tie dni do 0404 som v bielom chodila, aby som dokázala vôbec vykročiť a vybavovať potrebné veci okolo súdnej pitvy, kremácie, pôžičky na pohreb pre moje dieťa…

 

Hej, pred dvomi rokmi som Maroška videla posledný krát.

 

A jeho vrahyňa si žije pohodlne a spokojne, akoby nikoho nezabila. Spoločnosť ju spravodlivo nepotrestala za smrť môjho dieťaťa, dostala iba podmienku a zákaz činnosti na 4 roky.

To ja mám život, akoby som bola vojnovým zločincom.

 

Dnes by som si priala byť v Afrike.

V niektorých afrických krajinách totiž existuje zvyk, že vinník – vrah prichádza za trest žiť do rodiny obete.

Áno, to by som pokladala za spravodlivý rozsudok – prajem si z celého srdca, aby vrahyňa môjho dieťaťa musela prísť k nám, aspoň na týždeň. Aby videla, naplno prežila, precítila a pochopila to, čo spôsobila. Všetko to naše utrpenie, smútok a bolesť, zúfalstvo, aj všetky tie následné veci, ktoré jej čin v mojej rodine vyvolal…

 

Od páchateľky sme sa nedočkali ani slova ospravedlnenia či aspoň ľútosti nad tým, čo zavinila.  Rúfus patrí k tým, čo majú dvierka v mojom srdci – a tak o pravde a svedomí jeho slovami –

„život náš, ty temný, krásny, krutý, všetko si ber, iba jedno nie. Celý vesmír do neho sa zrúti, ak by človek stratil svedomie. Mal by oči, ale bol by slepý. Sýty by bol a žil o hlade. Prázdny ako pohodené črepy na zemi, v tej krásnej záhrade…“

 

A preto si veľmi prajem, aby táto spoločnosť konečne zmenila prístup k obetiam trestných činov – aby iní ľudia v budúcnosti už nemuseli podstupovať všetko to, čo podstupujeme my – ja a moja rodina.

Aby obete dostali primeranú podporu a pomoc – tak ako je to bežné vo vyspelých krajinách sveta – pretože v súčasnosti sú prístupom spoločnosti na Slovensku obete systémovo týrané.

Aby bol vinník potrestaný spravodlivo – a nielen iba zdanlivo. Pretože spravodlivý trest pre vinníka je základom k tomu, aby obete mohli uveriť tomu, že na svete existuje dobro a dá sa ísť ďalej….

 

 

Elena K. Ištvánová   Predná Hora, 4.4.2016

Téééda 5. – Život za dve tisícky. . .

16.06.2024

Aká je hodnota života – kladieme si niekedy otázku. Obvykle v situácii, kedy nám osud túto hodnotu zvýznamní na našom vlastnom zdraví, alebo zdraví niekoho blízkeho. Pani Caroline Warner si otázku kladie dnes kvôli čiernobielejmačičke v Partizánskom na sídlisku Šípok nájdenej. Sú potrebné dve tisícky na jej záchranu. Ale dnes. Caroline Warner 1 [...]

Téééda 4. – Záverečná, Zuza. . .

16.06.2024

Ani nechcem zoširoka bilancovať bývalú prezidentku. Výstižne ju zhodnotili viacerí, napríklad tu Blaha https://www.hlavnydennik.sk/2024/06/16/bye-bye-mrs-caputova Môj názor na ňu som písala jasne v blogu opakovane v priebehu času. Pre mňa je bývalá prezidentka osobou, ku ktorej úctu som stratila hneď na začiatku jej „prezidentského vykročenia“. Osobou, ktorá [...]

Téééda 3. – Zverejnite kreténa, Bystričania. . .

13.06.2024

Bystričania z okolia Bellusovej ulice na Uhliskách, ktorí máte kamery vonkajšie niekde v okolí štrkového parkoviska – urobte, prosím, dobrý skutok. Pozrite včerajší záznam vašich kamier – aby sme spoločnými silami odhalili úchyláka. Pozrite si detaily príbehu, ktorý sa na fb stránkach pomáhajúcich zvieratkám v núdzi objavil Ked uz clovek nevie kam s [...]

Ursula von der Leyenová

V EÚ sa rozdeľuje moc, Slovensko bude zastupovať Pellegrini

17.06.2024 06:00

Prezident Peter Pellegrini dnes odcestuje do Bruselu, aby zastupoval Slovensko na neformálnom summite Európskej únie.

SR prezident Pellegrini inaugurácia BAX

Do paláca prišla sociálna demokracia. Čo očakávajú od prezidenta Pellegriniho odborári, zamestnávatelia či pacienti? (anketa)

17.06.2024 06:00

Denník Pravda sa spýtal zástupcov pracujúcich, zamestnávateľov, pacientov či kultúrnej obce, čo od nového prezidenta Petra Pellegriniho očakávajú.

búranie, bytovka, Čadca

Namiesto bytovky parkovisko. Posledný obyvateľ stavbu opustil tesne pred zbúraním

17.06.2024 06:00

Ošarpanú budovu, ktorá stála v centre Čadce, zrovnali so zemou. Čo tam neskôr postavia, je zatiaľ otázne.

Legitimny ciel Dozd

"Povedala, že otec bol legitímny cieľ." Slová 7-ročnej vojnovej siroty môžu ruskú lekárku dostať na dlhé roky za mreže

17.06.2024 05:30

Na procese s moskovskou pediatričkou Nadeždou Bujanovovou zaznel údajný záznam výsluchu dieťaťa, ktorý pre ňu môže byť osudný.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,895
Celková čítanosť: 9165992x
Priemerná čítanosť článkov: 3166x

Kategórie

Archív