Založ si blog

Čas detstva 6. – Pod Tatrami. .

Spomeňte si na detstvo – varievali ste u vás doma tradičné jedlá vášho kraja? Nejaké typické ľudové jedlá vášho rodiska?

Zrejme každý z nás nesie vo svojich spomienkach na domov i jedlá spojené hlboko s rodným krajom.

Takže dnes sa v mojom blogu vrátime k jedlám, spojeným s detstvom, rodným krajom a zaspomíname…

 

Krajové a rodinné jedlá…

Človek až časom prichádza postupne na to, ako múdro žili predkovia. Čím viac zduchovnieva, tým viac ustupuje od konzumu a povrchných hodnôt, ale aj od životného štýlu s tým spojeného, čo sa prejavuje i pri strave – od rôznych reštauračných pízz, kebabov, hotdogov a iných podobných „lahôdok“ ku domácej a kvalitnej strave. Pretože niet nad domácu stravu. Aj tá pizza mi viac chutí domáca ako reštauračná…

Mnohí teraz viete, o čom hovorím. Poznáte tradičné jedlá svojho kraja a dokonca aj máte tradičné rodinné recepty, ktoré sa nesú časom a odovzdávajú sa z generácie na generáciu.  Starejmamovské zošity s receptami, písanými rukou…

Ach, áno, krajové jedlá – v mojej rodnej dedine bolo mnoho typických jedál, určených pre nejakú príležitosť (ako svadobný koláč), či jednoducho len na bežné dni. Najradšej som z nich mala hustý čír – zemiakovú kašu z rozvarených zemiakov, zahustenú múkou. Poliata rozpraženým maslom a zapíjaná mliekom chutila naozaj skvele.

Nikdy som nejedla to vraj najtypickejšie jedlo, podľa ktorého volali rodákov „mrkvári“ – halušky s mrkvou. Ale mrkvu v rôznych úpravách milujem.

A rodinné jedlá? Stará mama varievala polievku podkyslo – takú našskú verziu, akú som nenašla v žiadnej receptovej knihe. So smotanou, mrkvou, klobásou a vajíčkom uvareným „na hniličku“. Varievala i mliečnu polievku, s cestovinovou zamrvkou, ručne robenou. Hustú fazuľovú polievku z tmavej veľkej doma vypestovanej fazule, so sušenými domácimi slivkami – sušievali sme ich doma na balkóne každé leto a dosušovali v rúre. Jemnú šošovicovú či pikantnú kelovú polievku so zápražkou. V lete sa začínala hubová sezóna májovkovou, neskôr kuriatkovou či dubákovou polievkou, pokračovala polievkou z miešanej zeleniny s paradajkami a s krupicovými haluškami, takou domácky typickou…

No áno, už len pri polievkach by bolo na čo spomínať – a čo ešte hlavné jedlá, či koláče. Takmer stále sme mali čosi napečené, a ten zvyk som si preniesla sprvu do domácnosti i ja. Až keď stredná dcéra jedávala koláče tak, že sa jej podarilo párkrát ich prejesť a bolo jej zle, obmedzila som pečenie na koláč sem-tam, tak dva či tri razy za mesiac.

 

Domáce jedlo…

A nie je to len o strave. Sú to rodinné rituály, ktoré sú s jedlom spojené. Tradícia nedeľného obeda v kruhu rodiny je podľa mňa niečo, čo by sme si mali uchovávať.

Moc sa mi páčia aj také malé rodinné posedenia – vždy som o tom snívala, rodinné raňajky či večera v romantickej záhrade, plnej voňavých kvetov. Alebo také večerné posedenie v záhrade, nemuselo by byť ani opekanie slaninky či živánka, stačila by len ovocná limonáda, koktail či ovocný šalát…

Áno, presne takú záhradu by som mala pri dome.

 

Záverom…

Je toho naozaj veľa, čo nás spája s domovom. Domáce jedlo pre mňa zostáva jednou takou stopou, ktorú si nesieme v srdci. Pretože príprava jedla je pre mňa vyjadrením lásky k ľuďom, ktorých nesieme vo svojom srdci, deň za dňom im ju takto pridávame do polievky, zemiakovej kaše, či praženice…

A hej, do spomienok, pravdaže, do spomienok…

 

 

Elena    Predná Hora, 14.7.2017

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Takže tak 10. – Amazónsky prales sa prudko rozrastie. . .

22.04.2024

Poviem vám, chytila ma za srdce správa o tom, že našej prezidentke vôbec nie je ľahostajné, ako zamoruje ovzdušie zemegule pre nás všetkých tými jej letmi lietadlom. Hovorí o tom správa v linku https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-vysadila-so-svojim-timom-stromceky-na-zahori/3470150 Od roku 2021 vraj vyše 12 000 stromov vysadila. No to je dobre, bude mať prax, keď [...]

Takže tak 9. – Kupujte im lopatky. . .

21.04.2024

Bolo to v marci pred rokom, keď sa v slovenských médiách objavila správa, že – ako potvrdzuje článok v linku https://dennikn.sk/minuta/3268597/ Rusi lopatkami bojujú, lebo nemajú dostatok munície. Tie lopatky majú od roku 1869 vraj skoro bezo zmeny. Priznávam, že som nikdy nebola vojak, možno preto som nepochopila, prečo Ukrajinci s modernou západnou výzbrojou posielanou [...]

koláž, fotky, mReportér

Známe kúpeľné mesto je pýchou Slovenska, ale aj ikonický vodopád, pri ktorom nakrúcali seriál, ktorý milujú milióny ľudí

27.04.2024 05:00

Toto sú najlepšie videá týždňa, ktoré zachytili naši mReportéri.

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,854
Celková čítanosť: 9007318x
Priemerná čítanosť článkov: 3156x

Kategórie