Založ si blog

Zápisky psychiatra 8. – Červivý oriešok. ..

 

Stál som pri kuchynskom okne a popíjal som čaj. Bazovo-citrónový, ako inak. Je naozaj skvelý.

Uvažoval som o dnešnom rozhovore s mojou najobľúbenejšou pacientkou. Chcel som sa pustiť do čítania ďalšieho z jej príbehov, zbieral som na to sily. Skutočne klesla tak prudko morálka spoločnosti?

Dnes pribúda ľudí bez morálnych zábran, povedala. Nemyslím si, že je to o nových a moderných hodnotách – svedčí to o zlom duševnom zdraví spoločnosti, ak morálne nesprávne a nečestné konanie jednotlivca neodsudzuje. Ak ho nerieši, nemôže dôjsť ku náprave, len ku zhoršovaniu stavu. Stierajú sa tým hranice medzi dobrom a zlom – vlastne nie hranice dobra a zla, tie existujú – len schopnosť ľudí ich vidieť sa vytráca. Hranice morálky by sa nemali v spoločnosti posúvať, uvoľňovať, spoločnosť sa tým oslabuje vo svojich základoch. Keď to tak pôjde ďalej, pozrela sa na mňa smutne, prestanú deti chápať rozprávky, lebo nebudú vidieť hranicu dobra a zla.

Kam kráča morálka spoločnosti? Často v osudoch pacientov vidím dopady niečej amorálnosti, nečestnosti v konaní. Som človek tradičných hodnôt.

Pre mňa sú dôležité morálne zásady. Čudujem sa tým ženám, čo si vypisujú na Pokeci so ženatými chlapmi – to skutočne nevedia tráviť svoj čas zmysluplnejšie? Zasmiala sa pobavene. A vonkoncom nerozumiem krave Karole – nadväzovať vzťah so ženatým chlapom – nuž, sama na svoju nečestnosť doplatila. Uvažovala som o jej rodine – čo sú to za ľudia, lebo hranice morálky sa vštepujú v detstve – aby som pochopila, prečo je z nej človek bez morálnych zábran a zásad. Neviem si predstaviť žiť tak pokrytecky, že by som zdieľala duchovné citátiky – a pritom konala hlboko nečestne. Že by som robila špinavosti a potom sa usadila k stolu a vyspevovala na Vianoce o Ježiškovi, modlila sa k Bohu… Pokrútila nesúhlasne hlavou. Nie, ja by som nechcela žiť takto. Pre mňa je čisté svedomie moc dôležité…

Pocítil som i ja ľútosť za niekdajším svetom tradičných hodnôt – nie po prvý krát. Kedysi ozaj znamenala pre ľudí veľa „česť rodiny“  – a čisté svedomie tiež pokladám za najlepšieho sprievodcu životom…

Je to vždy o neschopnosti konkrétneho človeka mať hlboko v sebe jasné hranice dobra a zla, dodala zamyslene. Nie je to o nezrelosti hodnôt, človek konajúci nečestne už nedozreje ku čestnosti. Na chvíľu stíchla, v lúčoch zapadajúceho slnka sa ten zvláštne zlatistý dojem, ktorým dnes po celý čas pôsobila, ešte zintenzívnil. Hej, takí ľudia sú ako červivé oriešky, zdravé jadierko v nich už nevyrastie…

 

 

 

Elena       13.3.2019

Ariadna 10. – Ako som na umenie skoro zanevrela. . .

07.05.2024

Poviem vám, teda, plánovala som sa popri písaní aj inak umelecky rozvíjať. Maľovanie ma láka, keď budem mať chvíľu voľného času. No ale šok z umenia som zažila v tomto týždni, tak nad prínosom niektorých foriem umenia v tejto chvíli dumám. Umelecké vystúpenie pražskej umelkyne ma ohúrilo, ako píše článok v linku [...]

Ariadna 9. – Jeho matka mala radšej potratiť. . .

07.05.2024

Dnes zasa bombový deň mali vo VUB-ke celoslovensky, a aj v základných školách piatich krajov https://myzahorie.sme.sk/c/23326738/vo-viacerych-skolach-opat-nahlasili-bombu.html?ref=najcpodcl Tak už šiestich https://www.startitup.sk/aktualne-na-skolach-v-siestich-krajoch-slovenska-su-desiatky-policajtov-evakuuju-pre-bombovu-hrozbu/ Bombová hrozba bola skúmaná aj v Žiari nad Hronom, kde [...]

Ariadna 8. – Chcete robiť starostu v Telgárte?

07.05.2024

Ako píše článok v linku https://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/708836-zahadna-abdikacia-starostu-svoj-koniec-oznamil-v-liste-dovod-vraj-neuviedol/ starosta v Telgárte vraj záhadne abdikoval. No tak sa na to pozrime. Pravdu poviem – starosta Telgártu ma zaujal už pred časom pri reportáži, kedy vykladal ako dostali 6 stanov pre 102 ľudí, a tak sa v jednom stane tlačí 30 [...]

SR Bratislava polícia UK zásah vyhrážky preverovanie BAX

Riaditeľ o bombových hrozbách: budovu sme vypratali do 10 minút. Podľa bezpečnostného experta je útok “anomália ako hrom”

07.05.2024 21:31

Výpoveď riaditeľa školy v Beckove a predsedu Asociace bezpečná škola z Českej republiky.

čaputová

Čaputová vetovala novelu zákona o múzeách a galériách

07.05.2024 19:28, aktualizované: 19:40

Namieta, že ňou dochádza k zníženiu štandardov transparentnosti a odbornosti pri obsadzovaní funkcií.

France China

Riziko zrážky francúzskych sudov s čínskymi autami. Macron robí záchranára vývozcom koňaku

07.05.2024 18:55

Peking sa dlhší čas vyhráža, že uvalí vysoké clo na dovoz koňaku z Francúzska. Mohol byť šéf Elyzejského paláca spokojný po debate s čínskym lídrom?

Predseda KDH Milan Majerský

Smer sa pri téme zmien pohlavia pridal k progresívnej opozícii, tvrdí šéf KDH

07.05.2024 16:52

Majerský hovorí o „premárnenej šanci zabrzdiť pomýlené ideológie, ktorých obeťami sú najmä zraniteľné dospievajúce deti“.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,864
Celková čítanosť: 9041237x
Priemerná čítanosť článkov: 3157x

Kategórie

Archív