Ak máte podozrenie, že Vám či Vášmu blízkemu nebola poskytnutá potrebná zdravotná starostlivosť, je to obvykle situácia pre Vás veľmi náročná – bolestná a zaťažujúca. V takej situácii sa ťažko uvažuje o tom, ako máte správne postupovať.
Obvykle si v takej situácii nevieme rady, veď ak nie ste právnik či nemáte naštudované predpisy ako „samoznalec“ (kto z nás by to bežne v živote robil?), môže Vás táto situácia poriadne zaskočiť.
Ako máme postupovať v prípade podozrenia na pochybenie zdravotníkov?
V prvom rade potrebujete dostať do rúk zdravotnú dokumentáciu – a to čím skôr.
V prípade možného pochybenia zdravotníkov môžete mať dôvodné podozrenie, že s dokumentáciou sa za ten čas môžu udiať rôzne čachre. Kto z nás by sa takejto nedôvere divil po medializovanom postupe istej nemocnice s bielením záznamov?
Iste, ten prípad svedčil aj o tom, že sa našla čestná lekárka, ktorá mala odvahu celú vec pomenovať, ale na to sa vo vlastnom prípade radšej nespoliehajte a poistite sa tým, že si zadovážite kópiu dokumentácie. Dokumentáciu určite potrebujete na konzultovanie celej veci s inými odborníkmi či znalcami, ak sami nie ste lekári. V prípade súdneho sporu Vám poslúži ako dôkaz. Vy sami síce zo zákona nie ste povinní zaisťovať si dôkazy a budú to robiť aj orgány činné v trestnom konaní, ale tým, že získate kópiu dokumentácie do vlastných rúk, vyhnete sa možnosti dodatočných zásahov do nej.
V prípade podozrenia na pochybeniev poskytovaní zdravotnej starostlivosti sa nemocnice často správajú tak, ako by zločincom bol pacient samotný. Len sa opovážte si ísť nahliadať do dokumentácie.
V prvom rade Vás odbijú, že máte dať písomnú žiadosť, hoci legislatíva umožňuje aj vyžiadanie ústnou formou, a sú povinní Vám ju aj tak poskytnúť.
MOJE ODPORÚČANIE – dajte žiadosť hneď písomne. Pretože v prípade nejakých ťažkostí máte ako dôkaz písomnú žiadosť aj Vy sami. Takže odporúčam určite písomné vyžiadanie.
A to v nasledovnom znení:
„Týmto žiadam o bezodkladné nahliadnutie do dokumentácie z hospitalizácie vlastnej“, (alebo meno a priezvisko pacienta, ak nahliadate do dokumentácie svojho dieťaťa, partnera či rodiča, doplňte tiež „ako zákonný zástupca“).
Odporúčam Vám nielen nahliadnuť do dokumentácie, ale radšej si dať rovno spraviť jej kópiu – a to všetkých záznamov, pretože v takom prípade máte istotu, že v prípade súdneho sporu máte všetky záznamy v ruke a tiež, že sa už s nimi nebude môcť nijako manipulovať.
(T. j. do žiadosti uvediete „žiadam o bezodkladné poskytnutie kópie záznamov z hospitalizácie“ – ak chcete kópiu záznamov), za tú síce obvykle v nemocniciach zaplatíte poplatok, ale máte v rukách všetky záznamy a už v nich sotva niekto bude môcť čokoľvek meniť či dopĺňať. Respektíve, ak by tak ktokoľvek spravil, vystaví sa trestnému stíhaniu, pretože falšovanie budete vedieť preukázať. Ak Vám nie sú ochotní poskytnúť kópiu záznamov (majú pokazenú kopírku a podobne), nafoťte si celú dokumentáciu mobilom.
Ak máte dostatok guráže – a tú by ste v prípade boja proti tejto chorej mašinérii mali mať – pri podozrení na pochybenie v poskytnutej zdravotnej starostlivosti u svojho blízkeho vyžiadajte dokumentáciu bezprostredne po vzniku podozrenia. Žiadosť vložte do ruky osobne riaditeľovi nemocnice, resp. na jeho sekretariáte s tým, že kópiu žiadosti si dáte potvrdiť ako doklad o jej doručení. Zároveň trvajte na realizovaní Vašej žiadosti, t. j. žiadajte hneď informáciu o spôsobe, ako Vám túto dokumentáciu poskytnú.
Zdôrazňujem slovo bezodkladne, ktoré určite uveďte vo svojej žiadosti (a úprimne ďakujem ešte raz „môjmu radcovi“ za aktívnu pomoc a ľudský prístup). Sieť pomoci medzi dobrými ľuďmi týmto udržujem a týmto článkom posúvam ďalej všetkým, ktorí takúto pomoc budú potrebovať.
Bezodkladne znamená ihneď – tým sa rozumie, že oslovia primára príslušného oddelenia, aby tam požadovanú dokumentáciu doručil v priebehu cca 60 minút. Vy tam čakajte.
Ak Vás budú chcieť v nemocnici odbiť tým, že práve dnes tam nie je nejaká kompetentná osoba, nuž žiadajte, aby Vašu žiadosť vybavil poverený zástupca. Určite každú „kompetentnú osobu“ niekto zastupuje (chýbajúce zastupovanie poukazuje na chybu manažmentu nemocnice, takže o dôvod viac sa oprávnene sťažovať).
Ak Vám neumožnia do dokumentácie nahliadnuť bezodkladne, žiadajte riaditeľa (resp. jeho zástupcu) o vydanie písomného potvrdenia o dôvodoch nemožnosti nahliadnutia (t. j. kvôli čomu Vám to nemocnica bezodkladne neumožnila), resp. žiadajte záznam o tom do chorobopisu, ktorý Vy podpíšete.
Nemocnica je povinná zo zákona skladovať zdravotnú dokumentáciu 20 rokov. Samozrejme, ak potrebujete záznam starší, na počkanie Vám ju zdravotnícke zariadenie neposkytne, pretože je niekde v archíve. Ale žiadajte o konkrétne vyrozumenie, kedy sa tak udeje. Riziko falšovania záznamov je tu menšie, pretože znalecky sa jednoznačne dá preukázať dopisovanie čerstvých záznamov po 5 či 10 rokoch. A preukázané falšovanie zdravotnej dokumentácie znamená pre nemocnicu a jej manažérov vystavenie sa ďalšiemu trestnému stíhaniu.
Ak Vám nemocnica neumožní bezodkladné nahliadnutie do aktuálnej dokumentácie (v prípade Vašej terajšej liečby, resp. napríklad v prípade úmrtia svojho blízkeho), tak podľa platnej legislatívy môžete podať žalobu na súd. Ale to by ste sa načakali. Váš prípad by sa vliekol mesiace, možno roky.
Radšej sa ihneď telefonicky sťažujte Odboru zdravotnej starostlivosti VÚC. Ten vydáva nemocniciam licencie, a rovnako ich môže aj pozastaviť či odňať. Kvôli nevydaniu dokumentácie pacientovi síce licenciu neodníme, ale môže vo veci určite konať.
Môžete osloviť tiež médiá.
Ako vidíme, aj nahliadnutie do dokumentácie môže byť v dnešných slovenských zariadeniach neľahkou záležitosťou. Ale to sme len na začiatku cesty. O tom, ako postupovať ďalej, napíšem neskôr.
Predná Hora, 2.6.2014
Celá debata | RSS tejto debaty