DNES  21. – Pohroma na dosah alias Ani Penta nás nechce

Dnes si poskytneme návod ako môžete doraziť slovenskú nemocnicu, ak ste jej riaditeľom.

Je to úplne jednoduché. A vcelku rýchle. Najmä pokiaľ sa výber reprezentantov na vedúce posty na Slovensku riadi často princípom „rodnej strany“, v ktorej členstvo je zárukou všestranného uplatnenia sa v riadiacej funkcii. Chýbajúce manažérske, komunikačné a osobnostné kompetencie často u seba nevidí len samotný „vodca“ zariadenia. A samozrejme ministerstvo zdravotníctva.

 

Najťažší je vždy začiatok. Takže je dôležité, aby sa do čela nemocnice postavil riaditeľ s čo najnižšou emočnou a sociálnou inteligenciou, t. j. s arogantným správaním, deficitnou komunikáciou a nízkou empatiou. O zdravotníckych problémoch a procesoch toho veľa nevie, ale veď načo?

 

Potom sú možnosti dve – buď sa takýto riaditeľ pustí do „zmeny a pozdvihnutia nemocnice“ alebo sa do nej nepustí. Vyjde to na jedno. Výsledky zariadenia sa zhoršujú nielen v priamych aj laikovi zjavných ukazovateľoch ako sú rastúce dlhy nemocnice (hlavne neuhrádzanie odvodov do Sociálnej poisťovne je jednoduchým riešením), ale aj v ukazovateľoch nepriamych, ktoré si všimne sprvu len bystrý pozorovateľ. Tie sa prejavujú v tom, že sa zhoršuje odbornosť zariadenia a jeho vonkajší obraz v očiach odbornej aj laickej verejnosti. Dobrí odborníci z neho postupne utekajú, na ich miesta prichádzajú nie odborníci z Ukrajiny a iných krajín, ale neodborníci zo Slovenska (zbiera sa problémová zostava zamestnancov). Prijímanie nových pracovníkov sa v takej nemocnici postupne mení od výberu vhodného človeka z palety rôznych uchádzačov na situáciu „berieme toho, kto príde, len nech niekto príde“. A podľa toho to aj potom ďalej vyzerá.

 

Ak predtým riaditeľ nemocnice mal ešte nejakú reálnu možnosť veci meniť v rukách, veľmi rýchlo o ňu prichádza. Jeho najväčšou nočnou morou nie je rastúce zadlžovanie zariadenia – to už je dnes bežnou súčasťou folklóru slovenského zdravotníctva, typického aj pre šikovných riaditeľov (však prečo by oni platili, keď ostatných oddlžia?!). Hrôzu mu naháňa skôr predstava, že by niekto odišiel – kde by zohnal náhradu?

 

Pre mňa ako manažéra je veľmi dôležitá situácia generačnej spolupráce pre „perspektívu zariadenia“ – t. j. v každej organizácii by mali byť zamestnanci „starí“, kmeňoví, odovzdávajúci skúsenosti tým „novým“, mladým a tak si firma tvorí svoj základný pracovný tím.  Ak je tím „len starý“ alebo „len mladý“, nesvedčí to o schopnosti perspektívnej optiky manažmentu – ľudovo povedané „riaditeľ si nevidí ďalej od nosa“. Ani o kvalite zariadenia.

 

Prestarnutý a rôzne problémový personál nemocnice dáva dobrý základ na vytvorenie „kvality zariadenia“. Kopia sa chyby, o ktorých sa „nič nevie“ a „nie sú“. Namiesto pomenovania chýb a komunikácie o nich, aby sme dokázali spraviť nápravu veci, sa chyby zametajú pod koberec. Šušká sa o nich v nemocnici, ale nie sú pomenované otvorene na odborných poradách, nerealizujú sa cielené vzdelávania na predchádzanie takejto chyby v budúcnosti.

 

Ľudia so zlou skúsenosťou ju odovzdávajú svojim známym a tak prispievajú k verejnému poznaniu, že „tam neradno ísť“. Mnoho ľudí si začína vybavovať hospitalizácie mimo svoj rajón, smerujú v prípade zdravotných problémov do iných zariadení. Keby som bola ministerkou zdravotníctva, určite by ma zaujímalo koľko pacientov chodí k dotyčnému lekárovi či do konkrétneho zariadenia z oblastí mimo jeho regiónu – lebo to vypovedá aj o „dobrom obraze v očiach verejnosti“, o „vyhľadávanosti“.

 

A samozrejme – prehlbuje sa rozpor medzi tým „ako sa vidíme“ a „ako nás vidia iní“. Potemkinovské úspechy maľované vlastnou ružovou optikou (možno ovplyvnené aj manažérskou neschopnosťou adekvátne riešiť existujúce riziká zariadenia) sa čoraz viac rozchádzajú nielen s vonkajším obrazom zariadenia, ale aj s realitou.

 

Ešte horšie je to v komunikácii takejto nemocnice navonok. V prípade pochybenia sa stáva najhorším nepriateľom nemocnice nie chyba ako problém, ktorý potrebujú systémovo odstrániť vo svojej činnosti, ale pacient otvorene hovoriaci o chybe.

 

Veru, komunikáciu slovenských nemocníc s pacientmi je ťažko možné nazvať komunikáciou. A v prípade chyby zdravotníkov to platí dvojnásobne. Včasného priznania si chyby a ospravedlnenia sa určite nedočkáte. Najhoršie je, že na svoju zlú komunikáciu s pacientmi  doplácajú predovšetkým nemocnice samotné – čo si ich manažment v dôsledku svojej komunikačnej negramotnosti neuvedomuje.  Adekvátna komunikácia v prípade chyby môže znížiť počet reálne riešených sťažností aj ich dôsledkov.

 

Ja osobne by som určite nenaštvávala ešte viac človeka ktorý sa na mňa chce sťažovať. Nuž ale ľudia sme rôzni, však?

 

 

Predná Hora, 4.9.2014

Dýchaj 11. – Ples príšer na Slovensku

20.11.2025

Sú ľudia, ktorí nezištne deň za dňom chodia kŕmiť túlavé mačky. Sú ľudia, ktorí kupujú za vlastné peniaze materiál a robia búdky po večeroch pre túlavé mačky. Sú ľudia, ktorí zachránia na ulici mačiatko, neprejdú popri ňom ľahostajne. No a potom sú tu i takí, o ktorých budem písať teraz. Ples príšer vám v tejto chvíli predstavím. Čo k tomu poviem? Mali [...]

Ibaže 4. – Potrebujeme skrátka hrdinu. . .

20.11.2025

Skvelá štúdia SAV nám ukázala pravdu – že peniaze, ktoré sa tam lejú, sú z veľkej časti vyhodené úplne zbytočne. Tvrdili nám, že za peniaze na to spracovanie štúdie vyčlenené SAV kúpia i chýbajúce technologické a prístrojové vybavenie, dokonca sa naň tuším malo čakať s tou analýzou. Veru áno, pozrite SAV pripravuje testy COVID vakcín za 350-tisíc eur. [...]

Skrátka 2. – Sedemnásteho v Česku. . .

19.11.2025

Český prezident Petr Pavel tiež „Novembroval“ – na Národnej triede veniec k pamätníku položil https://www.facebook.com/reel/894083136618365 Do okolostojaceho davu zjavne prenikli i jeho neprajníci – navyše s dobrou pamäťou, lebo zazneli otázky o tom, čo robil pán terajší prezident v Novembri roku 1989. Ešte že ich pokriky rýchlo nahradili spevy jeho [...]

kombifoto traja lidri

Čo konkrétne ponúka Trump Rusku a Ukrajine? Toto je kompletných 28 bodov jeho plánu

21.11.2025 02:35

Prečítajte si celé znenie dohody, ktorú ponúka Trump Zelenskému a Putinovi, aby sa ukončil krvavý konflikt na Ukrajine.

Košarac, prilba, Bosna a Hercegovina

Bosniansky minister Košarac poslal predstaviteľovi OSN Schmidtovi nacistickú prilbu a posiela ho preč

20.11.2025 23:55

Nemecký diplomat Schmidt dohliada na dodržiavanie Daytonskej mierovej dohody, ktorá v 90. rokoch ukončila vojnu v Bosne.

vojna na Ukrajine, Kupjansk

Rusko oznámilo dobytie mesta Kupjansk. Stále ho máme pod kontrolou, uviedol Kyjev

20.11.2025 22:30

Ruská armáda ovládla ukrajinský Kupjansk, oznámil vo štvrtok náčelník ruského generálneho štábu Valerij Gerasimov. Ukrajinci to odmietli.

klimatická konferencia COP30, požiar

Hlavné akcie na klimatickej konferencii COP30 sú po požiari zrušené

20.11.2025 21:25

Hlavné akcie na klimatickej konferencii OSN COP30 sú zrušené po požiari, ktorý zasiahol konferenčný areál.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3,269
Celková čítanosť: 11159027x
Priemerná čítanosť článkov: 3414x

Kategórie

Archív