Augiáš 4. – Školy a škôlky sa otvárajú. . .

Na mieste ministra školstva by som zvažovala, odkiaľ vezmem peniaze na podstatné zvýšenie platov učiteľov. Lebo to, čo ich čaká pri začiatku reálneho školského roka, bude skutočne na nezávidenie.

Deti bez výchovných hraníc, s veľkými deficitmi v učení. Po celé mesiace bez pravidiel, ktoré nasávajú do seba aspoň trochu v prostredí školy. Po celé mesiace bez dochádzky pravidelne do školy, bez učenia sa a úloh mnohé z nich. Mám deti rada, ale svorku vlkov by sme zrejme ľahšie vycvičili v tejto situácii.

 

Výskum, koľko rodičov by dalo deti do školy či škôlky od 1.6. 2020 prebehol…

Údajne ukázal, že viac ako 40% rodičov by deti do školy dalo.

https://denniks.sk/42523/prieskum-poslu-rodicia-deti-do-skoly-uz-v-juni/

To je o dosť menej ako polovica tých detí podľa mňa.

Tak si o tom, čo nám ten výskum hovorí, povieme… Článok v Pravde popísal výskum s veľavravným nadpisom, že až 40% detí… Nuž, ja by som názov článku zmenila, že takmer dve tretiny detí do školy nepôjdu – a tiež by to bola pravda.

https://spravy.pravda.sk/index.php?id=882&no_cache=1&preview=1&ux_tx_ttnews[tt_news]=552222

Otázne je – čo výskum nedotiahol – koľko percent z z detí, ktoré do školy nenastúpia, bude mať prístup ku online vzdelávaniu. 

Lebo doteraz deťom z osád učitelia úlohy distribuovali domov. Podľa novej verzie by mali učiť v škole – takže online by mali učiť ďalší učitelia (odkiaľ ich školy zoberú, však z tých doterajších bude časť učiť v škole a časť učiteľov sa bude venovať online 6-9)? A keďže vzdelávanie v škole nie je povinné, deti ho môžu kedykoľvek vynechať, prerušiť a ostať doma?

Problémy nastanú i u detí. Disproporcia narastá. Deti vzdelávané, teraz v škole učené – a deti bez akéhokoľvek závanu vzdelania doteraz, aj donekonečna a ešte ďalej. Naozaj by mali byť v tom istom ročníku?

A letné školy? Prosím, prosím – len školou to nenazývajte. Čaká azda niekto z vás, že tam zaostávajúce deti  – aj keby prišli, v čo neverím – doženú tento náskok detí poctivo sa učiacich online  a teraz v škole učených? Výchova hrou – no to je priestor pre mimovládky, aby deti prišli už s dobehnutým náskokom tých ostatných v septembri do školy.

Navyše – uniká mi logika celého toho postupu:

  1. pôvodne mali ísť do školy deti bez prístupu ku učeniu na diaľku – deti zo SZP hlavne,
  2. potom odrazu mali ísť ako prvé deti zdravotníkov, policajtov a vojakov – predpokladám, že ony prístup ku učeniu online mali – a prečo vlastne majú byť v práci, keď pandémia ustupuje? – ideme organizovať štátny prevrat? – ja by som skôr povedala, že nám treba poľnohospodárov, zberačov úrody, pekárov a dokladačov tovaru v obchoďákoch,
  3. a do tretice – teraz sa robil výskum ohľadne dobrovoľnosti dávania detí do ZŠ a MŠ medzi rodičmi.

Tak je to mišmaš na entú podľa mňa. Bol ten výskum robený medzi všetkými rodičmi – ak áno, tak načo? Však postupnosť návratu oficiálne rozdelili do viacerých skupín podľa typu rodičov.

Alebo môžu dať deti do MŠ a ZŠ dobrovoľne tí lekári, policajti a vojaci? Nuž, ak ich dve tretiny ostanú doma s deťmi, tak to nie je taký úžasný úspech, ako ich dostať do práce.

Ak matka naďalej dostane 80% platu, tak sa to oplatí viac pri tých vyššie príjmových skupinách, nie?

 

Doma „na večné časy“? 

Zamyslela som sa i nad tým, ako dlho môže byť dobrovoľná domáca výučba detí, či pobudnutie rodiča s nimi doma ešte ťahané. Však je logické, že ak dostanete 80% príjmu bez pracovného výkonu, tak do práce nepobežíte. Najmä ak kvôli nej musíte vynakladať nejakú námahu – napríklad cestovať do tej práce, pracovať na zmeny a cez víkendy.

Druhou stránkou mince je, že ak začnú zamestnávatelia fungovať, potrebujú takýto výpadok zamestnanca výkonovo vykryť – a predstava, že zostane doma do neurčita a zamestnávateľ mu má držať miesto, je podľa mňa potom scestná. Mali by brať potom niekoho na zastupovanie – nevedno dokedy – lebo rodič sa môže pre návrat z karanténnej OČR rozhodnúť zrejme kedykoľvek?!

Otázok sa vynára viacero, isteže – napríklad ako sa bude tým matkám takéto obdobie rátať do dôchodku – akou sumou?

Nie sú to skrátka opatrenia domyslené do detailov – a prinesú podľa mňa problémy v krátkodobom aj dlhodobom horizonte

 

Nedoriešená je aj zodpovednosť v prípade nákazy…

Ako to bude  v prípade nákazy dieťaťa v škole? Kto bude niesť zodpovednosť – koho treba žalovať o náhradu škody? Školu, štát, či zákonného zástupcu dieťaťa, ktoré chorobu do školy donieslo?

Ako to bude u učiteľov, ktorí pôjdu napriek svojej rizikovosti učiť – čo ak ochorejú? Bude to uznané ako choroba z povolania? Alebo im veľkodušne kývnu rukou – tvoj problém, však si šiel dobrovoľne?

Teraz sa idú karanténovať domov ľudia cestujúci spoza hraníc – a deti z tých rodín budú chodiť do školy, partnerky do práce, hoci dotyčný sám môže sedieť v karanténe. Aká je trestnoprávna zodpovednosť v takom prípade – ak niekoho nakazia blízki „karantenizovaného“ človeka? On sám nič neporuší, však sedí doma. Lenže „ochrancovia národa“ akosi pozabudli na jeho blízkych. Čo ak niekoho nakazí jeho dieťa, alebo jeho partnerka, ktorí sa nakazili od neho?

A hej, čo ďalej, keďže už teraz je jasné, že nebude dosť učiteľov v školách na malé skupinky žiakov – a ani priestorov, ak by všetci žiaci mali nastúpiť? A nemali od septembra pribudnúť povinne i deti od 5 rokov v MŠ?

Je potrebné otvorene hovoriť o týchto otázkach.

 

 

Elena  26.5.2020

 

 

Vo vánku 4. – Svet potrebuje hrdinov. . .

30.03.2025

Svet potrebuje hrdinov... Niektorí túžia byť hrdinami – ja nie, mne by postačilo hrdinu vidieť – povedala som Zámeru sveta nedávno – rada by som videla hrdinu. Takého ozajstného, vieš, ozajstne ozajstného. Zasmial sa a lúskol prstami. Čo povieš, je to hrdina? Remeselník, ktorého pozvali ku oprave domu po povodniach v Česku [...]

Načo veľa slov 6. – Bez svedomia. . .

28.03.2025

Ľudia v meste nechápu, čo u nás znamená veterno. Revúcou som včera popoludní putovala a keď som známej na otázku „ako u vás v horách“ odpovedala „veterno“, zasmiala sa. Tam vetrík povieval. Vietor pofukoval u nás i v dnešnom nadráne. V pohodlí bytu sa ľahko zabúda na to, ako sa dych vetra zarýva pod kožu tým, ktorí vonku mrznú. Ja si to [...]

Načo veľa slov 5. – Policajtov máme málo. . .

26.03.2025

Policajtov máme málo. Nejdem teraz analyzovať prečo sa tam nehrnú ľudia – zostaňme pri tom, že ich je málo. Štát by ich mal preto nemal vystavovať zbytočným rizikám. Vôbec nerozumiem konaniu kompetentných, ktorí ponechajú zbroják v rukách bývalých policajtov a nijako nevyžadujú ich pravidelné kontrolné psychologické či i psychiatrické vyšetrenia. O tom, že [...]

Grónsko, Jens-Frederik Nielsen,

Nový grónsky premiér rázne odmietol Trumpove ambície: Spojené štáty nás nezískajú

30.03.2025 22:48

Podľa prieskumov väčšina obyvateľov tohto strategicky významného ostrova podporuje nezávislosť od Dánska.

Zemetrasenie, Thajsko,

V blízkosti súostrovia Tonga v Tichom oceáne udrelo silné zemetrasenie

30.03.2025 22:19

Súostrovie Tonga v Tichom oceáne zasiahlo silné zemetrasenie, kvôli ktorému úrady vydali varovanie pred vlnou cunami.

Mike Walz, Biely dom

Únik vojenských informácií: Pokazili to, ale nikoho neodvolám, vyhlásil Trump. Vraj nechce dať liberálom dôvod na radosť

30.03.2025 18:00

Zdroje magazínu Politico konštatovali, že výsledkom je, že Walz je stále vo funkcii, ale „neznamená to, že je v bezpečí“.

dobrovodsky1

Ombudsman doručil parlamentu mimoriadnu správu: Slovenská polícia porušovala ľudské práva

30.03.2025 17:38

Spojená je s návrhom, aby bola prerokovaná na najbližšej schôdzi NR SR.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3,122
Celková čítanosť: 10248947x
Priemerná čítanosť článkov: 3283x

Kategórie

Archív