Založ si blog

Dúhovo 8. – Hnedá

Prvá asociácia mnohých ľudí pri vyslovení slova hnedá, je slovo „čokoláda“. Dokážu si predstaviť jej sladkosť, rozpúšťajúcu sa na jazyku, lákavo sladkú…

Čokoládovo sladká farba, ktorá nás zovrie do svojho náručia a upokojuje. Nachádzame domov v teplej vôni kakaa, zababušení do deky v mäkkom kresle. Alebo držíme v dlaniach šálku voňavého zlatistohnedého čaju s medom a citrónom, či s malinovým sirupom, a vychutnávame si pohodu. Hmmmm…

Hnedá je skrátka farbou, ktorá nám signalizuje: „pri mne si v bezpečí, nič zlé sa ti stať nemôže, a ak sa ti niekde niečo zlé stalo, poď ku mne a ja to zahojím…

Takže v dnešnom blogu o hnedej a o kadečom, čo je s ňou prepojené v našej mysli.

 

Hnedá…

Je to farba triezva a solídna, farba tradícií a zdržanlivosti, trpezlivosti, spoľahlivosti. Vyvoláva pocit istoty, domova, bezpečia, pevného zázemia, tepla, pokoja a pohodlia.

Psychológovia ju hodnotia ako farbu prakticky založených ľudí, „zdravého rozumu“, ktorí sú schopní stáť nohami pevne na zemi, realistickosti, rozvahy. Je to farba pokoja a pohody, rešpektu, nekonfliktnosti, je preferovaná ľuďmi uprednostňujúcimi pohodlie, vlastné zázemie. Volia ju aj ľudia žijúci v strese a zhone, vyčerpaní, unavení životom, ktorí túžia po pokoji, oddychu. Je farbou prirodzenosti, ľudí na nič sa nehrajúcich, na druhej strane však aj farbou komfortu, pohodlia. Odmietavo sa k nej stavajú ľudia, ktorí sa snažia vyniknúť, odlíšiť od ostatných, byť výnimoční, odmietajúci pravidlá a konvencie.

 

Čo mi pripomína hnedá…

Drevo.

Mám rada drevený nábytok. Ak sa mi niečo vyslovene nepáči, tak to je práve moderné zariadenie bytu kovovými a umelohmotnými kúskami, čierno-sivo-bielo-červenou kombináciou, zdá sa mi to chladné a neosobné.

Úzko sa s tým spája teplo domova – myslím si, že každý z nás by mal mať úžasný domov, také to svoje miesto pokoja a bezpečia, hlboké zázemie. Ak je domov miestom, kde nemáte bezpečie na sto percent a zažívate neistotu, nepohodu, či dokonca strach, treba sa poohliadnúť po novom. bezpečnejšom hniezde.

Áno, domov vidím ako hniezdo, pretože si ho tvoríme a skladáme na kôpku konáriky, nosíme ich starostlivo. Aby bol.

A hej, mám doma hniezdo, na poličke v knižnici, našla som ho pár rokov dozadu na zemi, prázdne, uvité z tenučkých halúzok, suchých stebiel a machu. Je pre mňa symbolom hlbokej lásky, takej obetavej, hrejivej, navždy.

Gaštany. Už som spomenula, že ich zbieram každý deň a rozhadzujem po okolí, nech majú šancu vyrásť.

A hnedá mi asociuje tiež stromy, ale o tom, ako milujem les som písala už viakrát. Poviem vám dnes ale ešte, že mám v kvetináči zasadenú lipu, zasadila som ju pred desiatimi rokmi s tým že raz, keď sa presťahujem niekam do domu, zasadím ju v záhrade. A rovnako mám v kvetináči zasadený i gaštan jedlý aj divý, ku šťastiu mi chýba už len ten gaštan s ružovými kvetmi z parku v Rimavskej Sobote.

Hm – a prezradím vám, že strom, ktorý sa ukrýva v mojom srdci najhlbšie, je javor. Je to magicky krásny strom môjho detstva, chodievali sme ku obrovskému javoru pri kostole zbierať jeho zlatistočervené listy. Javor by mal určite tiež miesto v mojej záhrade…

 

Hnedý príbeh…

Kniha, ktorá sa mi prepája s touto farbou, nie je iba hnedá. Má nádherne jemné prírodné farby a na obale otca so synom na koni. A dúhový obsah, plný lásky a podpory, dôvery a nádeje. Volá sa Léčba koněm a jej autor, Američan Rupert Isaacson v nej opísal svoju cestu so synom Rowanom – autistom za jeho uzdravením. Ich cesta do Mongolska a potom na koňoch naprieč touto krajinou je silným príbehom lásky i viery v nemožné, ktoré sa stáva vďaka tomu možným.

Je to kniha o ceste a Ceste…

Čo chceš naozaj robiť“ – pýta sa táto kniha. A cesta, ktorá sa pred nami vinie do diaľky, je akoby v hmlovom opare, pretože hmla sa zdvíha na našej Ceste práve tým, že si na túto otázku sami odpovedáme…

Je to aj kniha o koňoch…Milujem kone, od detstva sa akosi družili do môjho života. Môj otec (nevlastný) jazdil závodne. Dve z mojich troch dcér sa naučili jazdiť. A v mojej zbierke fotografií na harddisku sú kone v jednom velikánskom priečinku.

V mojom veľkom životnom sne o dome so záhradou, blízko prírody, má miesto i kôň, pokojne by som nejakého deťom kúpila. Mne sa páčia sivobiele kone, grošáky, ale dievčatá by si určite vybrali hnedého s bielymi znakmi. Tak by bol hnedák…

 

Citát z knihy, ktorý sa mi páči…

Je ohromujúce, ako sa rodič môže mýliť.“

Hej, ja si premietam aj môj príbeh s Maroškom pri tomto príbehu. Úlomky spomienok, ako postupne rástol, bol veľkým bojovníkom a nevzdával sa. A idem až do chvíle, že by bol chodil rovno a bez ťažkostí vďaka operácii, tri dni pred smrťou… Neskutočne som sa tešila, že už je doma v bezpečí, hladkala som ho po boľavej nohe, sedela som pri ňom vtedy pár hodín, lebo nemohol vstávať. Aj by už dobre s chodením bolo…

 

Hnedá záverom…

A pravdaže, hnedý je aj milovaný Maroškov plyšák Scooby Doo. Už som ho v ktoromsi blogu dala na fotke s mojim kocúrom. Takže, hej, môj Kocúr a Scooby Doo, stále spolu.

 

Elena K. Ištvánová    Predná Hora, 29. 10.2016

 

 

 

dsc_0306-2

 

 

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Takže tak 10. – Amazónsky prales sa prudko rozrastie. . .

22.04.2024

Poviem vám, chytila ma za srdce správa o tom, že našej prezidentke vôbec nie je ľahostajné, ako zamoruje ovzdušie zemegule pre nás všetkých tými jej letmi lietadlom. Hovorí o tom správa v linku https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-vysadila-so-svojim-timom-stromceky-na-zahori/3470150 Od roku 2021 vraj vyše 12 000 stromov vysadila. No to je dobre, bude mať prax, keď [...]

Takže tak 9. – Kupujte im lopatky. . .

21.04.2024

Bolo to v marci pred rokom, keď sa v slovenských médiách objavila správa, že – ako potvrdzuje článok v linku https://dennikn.sk/minuta/3268597/ Rusi lopatkami bojujú, lebo nemajú dostatok munície. Tie lopatky majú od roku 1869 vraj skoro bezo zmeny. Priznávam, že som nikdy nebola vojak, možno preto som nepochopila, prečo Ukrajinci s modernou západnou výzbrojou posielanou [...]

kočner, kuciak

Pojednávanie v kauzách Donovaly a Báč zrušili, obžalovaným je aj Kočner

25.04.2024 14:27

Kauzy sa týkajú páchania ekonomickej trestnej činnosti.

Radek Sikorski

Chceme byť jednou z krajín, ktoré určujú smerovanie EÚ, znie z Poľska. Sikorski poslal ostré slová Moskve

25.04.2024 14:27

Poľské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že Sikorského vízia je úzko prepojená s víziou francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona.

remišová

Remišová: Konanie premiéra vykazuje známky zastrašovania súdnej moci

25.04.2024 13:50

Remišová to uviedla v reakcii na utorkovú kontrolu rezortu spravodlivosti na najvyššom súde.

SR súdy Kuffovci napadnutie farmár POX

Pojednávanie s Kuffovcami bude pokračovať v júli

25.04.2024 13:18

Súdny proces pokračoval výpoveďou ďalšej svedkyne.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,854
Celková čítanosť: 9003684x
Priemerná čítanosť článkov: 3155x

Kategórie