A škôlky, dodávam.
Prosím, vysvetlite mi niekto dôvod toho otvorenia úschovní a opatrovní na deti. Nemohli sa radšej otvoriť centrá voľného času a ponúkať zmysluplné aktivity deťom, kým rodičia budú v práci? Kapacitne by boli podstatne menšie, to je jediný problém.
Lebo teraz sa deti učiť ďalej nemôžu, len „utvrdzovať učivo“ a veľa času tráviť vonku. V predpovedaných lejakoch na najbližšie obdobie to pôjde ťažko, ale čo už.
Väčšinou nastúpili deti zamestnaných rodičov, ako sa očakávalo…
Deti, ktoré by to potrebovali najviac, pochádzajúce zo SZP prostredia – a o ktorých sa počas vyučovania na diaľku dookola točilo, že práve ony potrebujú dohnať náskok – v mnohých prípadoch (a to nechcem byť zlá, a napísať že v drvivej väčšine) do škôl a škôlok neprišli. Akonáhle rodičia zistili, že sa prepadnúť v tomto školskom roku nedá, problém školskej dochádzky detí prestal existovať. Pre nízke počty detí niektoré školy a škôlky ani neotvárali a začnú až v septembri.
Ako uvádza článok
https://www.bratislavskenoviny.sk/aktuality/60231-presne-cisla-kolko-deti-sa-vratilo-do-skol-a-skolok
brány 667 materských škôl a 236 základných škôl zostali zatvorené. „Dôvodom boli nedostatočné priestorové a prevádzkové možnosti, ako aj chýbajúce personálne kapacity.“
Vznikol teda podivný kríženec – ani ryba, ani rak.
V niektorých školách sú späť takmer všetky deti, najmä v Žilinskom kraji, kým v Prešovskom kraji to vyzerá dosť biedne, približne tretina z nich je späť v školách. a škôlkach.
O letných školách sa mihlo pár náznakov v máji…
Budú slúžiť na dohnanie vzdelanostných rozdielov medzi deťmi, alebo sa budú venovať prevažne výchove? Alebo doháňaniu rozdielov vo výchove? Netrpezlivo hľadám zmienky, ako ten patvar bude vyzerať a čo v skutočnosti bude jeho cieľom – lebo i tu podľa mňa by boli prínosnejšie centrá voľného času a rozšírené komunitné centrá (za spolupráce mimovládok) ako letné školy.
Naozaj ma zaujíma finálna verzia toho produktu. A aj to, koľko detí sa do nich zapojí, aby to neboli tie isté deti, ktoré teraz chodia do školy – lebo potom to stráca celé význam.
September je ďaleko…
Veru, ďaleko – a ja sa nemienim hrať na predpovedača budúcnosti. Uvidíme, či začne škola ako bežný školský rok – som opatrná, keďže Poliaci majú nárast koronaprípadov.
Každopádne, ak začne – už to nebude tá škola ako predtým.
V čom bude iná? Možno v tom, že zrejme budú ľudia v školstve oveľa viac využívať moderné technológie – v učení. Možno dva dni v týždni by škola mohla byť telemostom, aspoň pre väčších školákov. Moc sa mi páči, že deti budú v menších skupinách – je tam šanca na individuálnejší prístup.
Nie je dôvod celý deň spojmi putovať na krajskú poradu a späť, online poradami sa šetria financie aj čas. Na druhej strane ubudne medziľudských kontaktov – lebo vždy to bolo o pár slovách s kolegyňami pred poradou a počas prestávok. O atmosfére a energii miesta, o ľudskom stretnutí. Ušetrí sa čas a financie online-poradovaním, no je to ako sex s robotmi, úplne neosobné.
Myslím, že bude dobré zvážiť, či nám aspoň občas nestojí za to dať energiu i čas a financie do osobného stretnutia.
V čom by škola mohla teraz byť iná?
Práve v podpore individuality detí, ich osobitého prínosu. Každý je niečím cenný – a škola by mala pomôcť dieťaťu nájsť to, čo môže byť jeho jedinečným vkladom. Možno z matematiky bude mať štvorky, aj keby sa roztrhal, ale dokáže sa s láskou starať o zvieratá, či pestovať v školskej záhrade kvietky tak trpezlivo, ako nikto iný. Jednoducho by sme mali začať u detí od výkonového modelu prechádzať ku modelu jedinečnej ľudskej bytosti, podľa mňa teda – neviem aká bude v tomto smere koncepcia ministra školstva.
Menej u detí budovať vedomosti a viac s nimi hovoriť o ich pocitoch a názoroch – to by som priala našej novej pokoronovej škole.
Slobodná škola…
Moja delťácka kolegyňa pracuje s deťmi. Zámer sveta ju posunul k tej práci – a zdieľa podnetné informácie.
O jednu sa s vami teraz podelím – je o slobodnej škole v Česku
https://www.startovac.cz/projekty/erazim/?fbclid=IwAR20cPW-jkrNdRtUXDvuNK1UPiPShuHPxM-ONqsBpU5RsIn22yOlIq8IiUE
Moc a moc prajem deťom, aby sa korienky slobodnej školy zapustili do všetkých našich škôl. Aby všetky deti pocítili, že vzdelávať sa je úžasná možnosť a životná príležitosť, a nie povinnosť – a aby trávili roky v škole šťastne, a nie ako v mučiarni.
Aby sme ich v našich školách učili byť dobrými ľuďmi, nie byť dobrými žiakmi.
Uvidíme, čas ukáže, nakoľko dokážeme v slovenskom školstve využiť potenciál, ktorý nám pandémia ako životná skúsenosť priniesla..
Elena 8.6.2020
P. S.:
A malá rda.
Milí rodičia školákov, opýtajte sa vlády, či školy sú otvorené oficiálne, alebo nie sú. Lebo problém máte vy – ak vaše dieťa teraz nedajbože utrpí v škole úraz, poisťovňa vám to nemusí preplatiť.
Slobodááá a demokraciááá v školstve. Ale ...
Celá debata | RSS tejto debaty