Ach 8. – Ako sme otvorili školy. . .

A škôlky, dodávam.

Prosím, vysvetlite mi niekto dôvod toho otvorenia úschovní a opatrovní na deti. Nemohli sa radšej otvoriť centrá voľného času a ponúkať zmysluplné aktivity deťom, kým rodičia budú v práci? Kapacitne by boli podstatne menšie, to je jediný problém.

Lebo teraz sa deti učiť ďalej nemôžu, len „utvrdzovať učivo“ a veľa času tráviť vonku. V predpovedaných lejakoch na najbližšie obdobie to pôjde ťažko, ale čo už.

 

Väčšinou nastúpili deti zamestnaných rodičov, ako sa očakávalo…

Deti, ktoré by to potrebovali najviac, pochádzajúce  zo SZP prostredia – a o ktorých sa počas vyučovania na diaľku dookola točilo, že práve ony potrebujú dohnať náskok – v mnohých prípadoch (a to nechcem byť zlá, a napísať že v drvivej väčšine) do škôl a škôlok neprišli. Akonáhle rodičia zistili, že sa prepadnúť v tomto školskom roku nedá, problém školskej dochádzky detí prestal existovať. Pre nízke počty detí niektoré školy a škôlky ani neotvárali a začnú až v septembri.

Ako uvádza článok

https://www.bratislavskenoviny.sk/aktuality/60231-presne-cisla-kolko-deti-sa-vratilo-do-skol-a-skolok

brány 667 materských škôl a 236 základných škôl zostali zatvorené. „Dôvodom boli nedostatočné priestorové a prevádzkové možnosti, ako aj chýbajúce personálne kapacity.“

Vznikol teda podivný kríženec – ani ryba, ani rak.

V niektorých školách sú späť  takmer všetky deti, najmä v Žilinskom kraji, kým v Prešovskom kraji to vyzerá dosť biedne, približne tretina z nich je späť v školách. a škôlkach.

 

O letných školách sa mihlo pár náznakov v máji…

Budú slúžiť na dohnanie vzdelanostných rozdielov medzi deťmi, alebo sa budú venovať prevažne výchove? Alebo doháňaniu rozdielov vo výchove? Netrpezlivo hľadám zmienky, ako ten patvar bude vyzerať a čo v skutočnosti bude jeho cieľom – lebo i tu podľa mňa by boli prínosnejšie centrá voľného času a rozšírené komunitné centrá (za spolupráce mimovládok) ako letné školy.

Naozaj ma zaujíma finálna verzia toho produktu. A aj to, koľko detí sa do nich zapojí, aby to neboli tie isté deti, ktoré teraz chodia do školy – lebo potom to stráca celé význam.

 

September je ďaleko…

Veru, ďaleko – a ja sa nemienim hrať na predpovedača budúcnosti. Uvidíme, či začne škola ako bežný školský rok – som opatrná, keďže Poliaci majú nárast koronaprípadov.

Každopádne, ak začne – už to nebude tá škola ako predtým.

V čom bude iná? Možno v tom, že zrejme budú ľudia v školstve oveľa viac využívať moderné technológie – v učení. Možno dva dni v týždni by škola mohla byť telemostom, aspoň pre väčších školákov. Moc sa mi páči, že deti budú v menších skupinách – je tam šanca na individuálnejší prístup.

Nie je dôvod celý deň spojmi putovať na krajskú poradu a späť, online poradami sa šetria financie aj čas.  Na druhej strane ubudne medziľudských kontaktov – lebo vždy to bolo o pár slovách s kolegyňami pred poradou a počas prestávok. O atmosfére a energii miesta, o ľudskom stretnutí. Ušetrí sa čas a financie online-poradovaním, no je to ako sex s robotmi, úplne neosobné.

Myslím, že bude dobré zvážiť, či nám aspoň občas nestojí za to dať energiu i čas a financie do osobného stretnutia.

 

V čom by škola mohla teraz byť iná? 

Práve v podpore individuality detí, ich osobitého prínosu. Každý je niečím cenný – a škola by mala pomôcť dieťaťu nájsť to, čo môže byť jeho jedinečným vkladom. Možno z matematiky bude mať štvorky, aj keby sa roztrhal, ale dokáže sa s láskou starať o zvieratá, či pestovať v školskej záhrade kvietky tak trpezlivo, ako nikto iný. Jednoducho by sme mali začať u detí od výkonového modelu prechádzať ku modelu jedinečnej ľudskej bytosti, podľa mňa teda – neviem aká bude v tomto smere koncepcia ministra školstva.

Menej u detí budovať vedomosti a viac s nimi hovoriť o ich pocitoch a názoroch – to by som priala našej novej pokoronovej škole.

 

Slobodná škola…

Moja delťácka kolegyňa pracuje s deťmi. Zámer sveta ju posunul k tej práci – a zdieľa podnetné informácie.

O jednu sa s vami teraz podelím – je o slobodnej škole v Česku

https://www.startovac.cz/projekty/erazim/?fbclid=IwAR20cPW-jkrNdRtUXDvuNK1UPiPShuHPxM-ONqsBpU5RsIn22yOlIq8IiUE

Moc a moc prajem deťom, aby sa korienky slobodnej školy zapustili do všetkých našich škôl. Aby všetky deti pocítili, že vzdelávať sa je úžasná možnosť a životná príležitosť, a nie povinnosť – a aby trávili roky v škole šťastne, a nie ako v mučiarni.

Aby sme ich v našich školách učili byť dobrými ľuďmi, nie byť dobrými žiakmi.

 

Uvidíme, čas ukáže, nakoľko dokážeme v slovenskom školstve využiť potenciál, ktorý nám pandémia ako životná skúsenosť priniesla..

 

Elena  8.6.2020

 

P. S.:

A malá rda.

Milí rodičia školákov, opýtajte sa vlády, či školy sú otvorené oficiálne, alebo nie sú. Lebo problém máte vy – ak vaše dieťa teraz nedajbože utrpí v škole úraz, poisťovňa vám to nemusí preplatiť.

Vo vánku 4. – Svet potrebuje hrdinov. . .

30.03.2025

Svet potrebuje hrdinov... Niektorí túžia byť hrdinami – ja nie, mne by postačilo hrdinu vidieť – povedala som Zámeru sveta nedávno – rada by som videla hrdinu. Takého ozajstného, vieš, ozajstne ozajstného. Zasmial sa a lúskol prstami. Čo povieš, je to hrdina? Remeselník, ktorého pozvali ku oprave domu po povodniach v Česku [...]

Načo veľa slov 6. – Bez svedomia. . .

28.03.2025

Ľudia v meste nechápu, čo u nás znamená veterno. Revúcou som včera popoludní putovala a keď som známej na otázku „ako u vás v horách“ odpovedala „veterno“, zasmiala sa. Tam vetrík povieval. Vietor pofukoval u nás i v dnešnom nadráne. V pohodlí bytu sa ľahko zabúda na to, ako sa dych vetra zarýva pod kožu tým, ktorí vonku mrznú. Ja si to [...]

Načo veľa slov 5. – Policajtov máme málo. . .

26.03.2025

Policajtov máme málo. Nejdem teraz analyzovať prečo sa tam nehrnú ľudia – zostaňme pri tom, že ich je málo. Štát by ich mal preto nemal vystavovať zbytočným rizikám. Vôbec nerozumiem konaniu kompetentných, ktorí ponechajú zbroják v rukách bývalých policajtov a nijako nevyžadujú ich pravidelné kontrolné psychologické či i psychiatrické vyšetrenia. O tom, že [...]

APTOPIX Trump Zelenskyy

Americké drancovanie ukrajinského bohatstva? Kyjev vidí prízrak kolonializmu, Medvedev čaká šibenicu pre Zelenského na Majdane

31.03.2025 06:00

Americký návrh dohody vyzerá z ukrajinského pohľadu ako pohroma napísaná na 58 stranách. Čo zvlášť šokovalo politikov v Kyjeve po prečítaní dokumentu?

Grónsko, Jens-Frederik Nielsen,

Nový grónsky premiér rázne odmietol Trumpove ambície: Spojené štáty nás nezískajú

30.03.2025 22:48

Podľa prieskumov väčšina obyvateľov tohto strategicky významného ostrova podporuje nezávislosť od Dánska.

Zemetrasenie, Thajsko,

V blízkosti súostrovia Tonga v Tichom oceáne udrelo silné zemetrasenie

30.03.2025 22:19

Súostrovie Tonga v Tichom oceáne zasiahlo silné zemetrasenie, kvôli ktorému úrady vydali varovanie pred vlnou cunami.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3,122
Celková čítanosť: 10249557x
Priemerná čítanosť článkov: 3283x

Kategórie

Archív