Ako uvádza EÚ
Emisné kvóty (povolenky) sú hlavným nástrojom Európskeho systému obchodovania s emisiami (European Union Emissions Trading Scheme, EU ETS), ktorého cieľom je znížiť emisie skleníkových plynov prostredníctvom ich spoplatnenia. EU ETS bol spustený Európskou úniou v roku 2005 ako prvý veľký systém obchodovania s emisiami skleníkových plynov a do začiatku roku 2021, kedy začal fungovať národný ETS v Číne, bol najväčším systémom svojho druhu na svete. Okrem krajín EÚ zahŕňa aj Island, Lichtenštajnsko a Nórsko.
Ako píše článok v linku
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0740&from=CS
Od 1. januára 2020 je EU ETS prepojený aj so švajčiarskym trhom s uhlíkom. Od roku 2021 bude EU ETS zahŕňať okrem krajín EÚ a krajín patriacich do EHP/EZVO aj zariadenia na výrobu elektriny v Severnom Írsku. Týmto systémom sa regulujú emisie z takmer 11 000 elektrární a výrobných zariadení, ako aj z činností približne 600 prevádzkovateľov lietadiel, ktoré lietajú z letísk a na letiská v rámci EHP. Vzťahuje sa približne na 38 % emisií skleníkových plynov v EÚ.
A tiež ako uvádza článok v linku
EÚ zavádza uhlíkové clo, bezplatné emisné povolenky končia
EÚ zavedie tzv. uhlíkové clo. Európske inštitúcie dohodli reformu systému obchodovania s emisiami (ETS), definitívne ju odklepli aj členské štáty. Systém obchodovania s emisiami sa rozširuje na nové sektory, vzniká špeciálny fond na financovanie sociálnych nákladov zelenej transformácie – uhlíkové clo: poplatok, ktorý budú musieť platiť dovozcovia ocele, hliníka, cementu, hnojív a elektriny. Jeho výška bude naviazaná na cenu emisných povoleniek, uplatňovať sa bude na dovoz z krajín, ktoré nemajú adekvátny spôsob započítavania emisií do ceny výrobku.
Okrem toho vytvorí Únia sériu fondov, ktoré majú uľahčiť dekarbonizáciu. V roku 2027 začne fungovať 87-miliardový sociálny klimatický fond na pomoc domácnostiam s vyššími nákladmi, ktoré môže priniesť vytvorenie emisného trhu pre osobnú dopravu a bývanie. Nové pravidlá by mali priniesť hlbšie emisné škrty v sektoroch pokrytých ETS – zo súčasného cieľa 43-percentného zníženia medzi rokmi 2005 – 2030 na 62-percentné. Pravdepodobne to prinesie zdraženie emisií. Cena tony ekvivalentu CO2 by sa mohla dostať na 100 eur (v súčasnosti je to 80 – 85 eur). Nebude sa to však týkať paralelného trhu s emisiami pre osobnú dopravu a bývanie. Tam bude cena limitovaná na 45 eur za tonu. Ak by boli ceny energií v roku 2027 vysoké, spustenie emisných povoleniek bude odložené o rok.
Niektorí naivní povedia, že ide o obmedzenie fosílnych palív. Čím by sme kúrili? Vodíkom? Veď ten tiež bude v zozname tovaru, na ktorý sa vzťahuje mechanizmus CBAM – ten zahŕňa železo, oceľ, betón, hliník, hnojivá, elektrickú energiu, vodík a za určitých podmienok aj nepriame emisie.
Takže jasne a stručne – vďaka uhlíkovej iniciatíve EU môžeme čakať energetickú a dopravnú chudobu. Spoplatnili by nám emisnými povolenkami elektrinu a vykurovanie.
Kto by na to doplatil? Zasa raz tí, ktorí pracujú – lebo z toho sociálneho klimatického fondu budú dostávať len zraniteľné domácnosti (ani nemusíme hádať, ktoré to budú, však? Takže pracujúci by zasa raz zatiahli tento skvelý EUekonápad znížením svojej životnej úrovne).
Ceny emisných povoleniek postupne budú rásť. A bude ich ubúdať, čo zaručí „šetrenie“…
Slováci zdá sa ešte nepochopili ako ich tento skvelý nápad EÚ postihne…
Elena
Celá debata | RSS tejto debaty