Tak už sme konečne zistili kto nám to prelietava ponad hlavy (skoro doslovne). Z oficiálnych kruhov Ministerstva obrany SR sme sa dozvedeli akurát toľko, že „v uvedenom priestore Vzdušné sily Ozbrojených síl SR nevykonávali žiaden výcvik.“ Na základe tohto nič nehovoriaceho oznamu by sa nejaký neinformovaný statočný občan v záchvate vlastenectva nebodaj mohol pokúsiť aj tajomný stroj zostreliť – veď nie je náš.
Ako sme sa mohli dozvedieť až dodatočne na druhý deň z večerných správ – údajne ide o týždenné nácvikové lety. Lety sú vraj súčasťou vopred plánovanej a dlhodobo riadne koordinovanej výcvikovej aktivity spojeneckých vzdušných síl. Prelety boli riadne plánované a vopred koordinované s civilnými a vojenskými orgánmi Českej republiky, orgánmi riadenia civilnej letovej prevádzky nad územím SR, Ministerstvom obrany SR a Vzdušnými silami OS SR. Nerozumiem ale prečo to dopredu neoznámili občanom, aby sa vyhli možnej panike a nedorozumeniam.
Takéto spríjemnenie letných dní nám podľa nich zaistilo Ministerstvo zahraničných vecí – ďakujem, pán Lajčák, naozaj je to posledné, čo sme teraz na Slovensku potrebovali.
A vynoril sa celý rad otázok.
Čo a prečo nám tu krúži ponad hlavy v našich mestách armáda USA? Naozaj USA nemajú pre svojich vojakov dosť neznámeho terénu niekde doma?
Je už známe, že odhady niektorých diskutérov na sociálnych sieťach boli správne – šlo o lietadlo C130 Hercules, čo je nákladné vojenské štvormotorové lietadlo. Lietalo nám ponad hlavy s otvorenými nákladovými dverami, takže zrejme si posádka nacvičovala logistickú a výsadkovú činnosť. Neviem si predstaviť situáciu, v ktorej by sme potrebovali výsadok amerických vojsk a nevidím dôvod, aby sme na Slovensku doplácali takýmto spôsobom „nácvikov“ na vojenské záujmy USA vo vzťahu ku Rusku.
Namieste je tiež otázka bezpečnosti občanov pri takýchto nácvikoch. Lietadlo sa presúvalo našimi regiónmi naozaj veľmi nízko v obývaných zónach – v Revúcej sa valilo ponad bytovky. Skutočne neviem kto by prevzal zodpovednosť za ten „dlhodobo plánovaný let“ (o ktorom nemal potuchy premiér tohto štátu) a ním spôsobené škody – ak by takéto lietadlo nad obytnou zónou spadlo.
Ešte nás môže zaujímať odkiaľ lietadlo vzlieta – pretože to je tiež podivuhodná časť tohto príbehu – predstavte si, že lietadlo vzlieta údajne zo súkromného letiska. Vedeli ste, že také u nás máme? A že z nich môže kadečo len tak vylietať?
Ide vraj o LZJS Jasna, čo je neverejné letisko pre letecké práce a lety všeobecného letectva, bezmotorovú prevádzku. Nachádza sa neďaleko obce Ľubela v okrese Liptovský Mikuláš. Podľa letiskovej prevádzkovej príručky za jeho prevádzku zodpovedá Ing. Miroslav Toma, konateľ a jeden zo spoločníkov – to uvádzam, ak by ste si chceli nad územím Slovenska na svojom lietadle náhodou zalietať tiež. Lietať by ste ale podľa letovej príručky letiska mali jedine na letúňoch, motorizovaných vetroňoch, vetroňoch a ultraľahkých lietadlách. Niet tam ani zmienky o vojenských nákladných lietadlách. Letová príručka tohto letiska nás tiež poučí, že „pokiaľ tomu okolnosti nebránia a nie je ohrozená bezpečnosť letovej prevádzky, všetky okruhy sa musia vykonávať tak, aby sa pilot vyhol obciam a zastavaným oblastiam…“
No akéže okolnosti bránili tomu, aby vykonávali Američania letecké okruhy mimo obytných zón? Na Slovensku to zrejme ide ťažšie ako napríklad v USA – preto mali radšej cvičiť doma.
Na mieste je aj otázka – čo všetko môže vzlietať zo súkromného letiska – aj vojenské lietadlá iného štátu? A hocijakého, ktorý si zaplatí za „lety“ alebo len vybraných štátov? Veď teoreticky by nám tu nad hlavou mohli vzlietnuť aj nejakí teroristi, ak by si zaplatili za lety. Kto a akým spôsobom kontroluje či reguluje tieto „výlety a lety“ zo súkromných letísk? A kto za ne platí súkromnému letisku? Mimoriadne by ma zaujímala aj cena, ktorú platia za takýto vzlet, musí to byť nie zlý biznis.
P. S.:
Osud je známy ironik – americká stíhačka havarovala práve včera v Nemecku pri dedine Engelmannsreuth na severe Bavorska (ako uviedla TASR dnes o 17.00). Stíhačka údajne vzlietla z americkej základne pri obci Grafenwöhr a havarovala počas výkonu manévru.
Najmenej 116 mŕtvych si vyžiadala havária lietadla pred mesiacom (30.6.2015) – a predstavte si – šlo o haváriu vojenského prepravného lietadla typu C-130 Hercules na indonézskom ostrove Sumatra, ktoré smerovalo z leteckej základne v Medane na odľahlé súostrovie Natuna a krátko po štarte sa zrútilo do obytnej časti mesta Medan.
Nuž, čo dodať na záver? Milí spoluobčania, kto z vás túži mať nabudúce v baráku havarovanú americkú stíhačku? Že vy určite nie? Prečo – nechcete súčiastky z lietadla, aby ste si mohli nejaké lietadlo sami poskladať a vzlietnuť z Jasnej?
Tak potom rýchlo začnite odškrtávať zo všetkých tých politických strán, ktoré chcú vaše dobro, všetky tie „prelietavacie“ a „nacvičovacie“, aby ste vedeli, koho určite nemáte voliť.
E. K. I. Predná Hora, 12.8.2015
Ty nie? .....svojho casu nevedel ...
niektori zmudreju skor, niektori neskor,... ...
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ...
ked dospejes a pravdepodobne aj trosku ...
Výborný článok!!!!! Yankee go ...
Celá debata | RSS tejto debaty