Už dlho sa hovorí o tom, že je potrebné vymedziť, aký balík zdravotnej starostlivosti je základný, t. j. platený poistencami v rámci zdravotného poistenia.
Na zvyšok služieb by si museli doplácať.
A sme pri koreni problému.
Ako píše článok v linku
podľa MZ SR možnosť pripoistenia nie je v súčasnosti najzásadnejším problémom systému verejného zdravotného poistenia. Treba sa skôr sústrediť na už existujúci základný balík nárokov a na zabezpečenie možnosti časovej či miestnej dostupnosti pre poistencov. Uviedlo to Ministerstvo zdravotníctva SR v reakcii na vyjadrenie Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS).
Ak to nie je prioritný problém, prečo o ňom píšem? Za chvíľu zastíte.
Základný balík služieb, uhrádzaný z verejného zdravotného poistenia, je podľa toho vyjadrenia MZ SR už dávno pospisovaný, presne ako som predpokladala. Uhrádzanie sa aj v súčasnosti deje v rámci liekovej a pomôckovej politiky, no zavieť chcú aj úhradový systém pri liečbe niektorých ochorení. Ibaže vláda, ktorá ho vytiahne na svetlo božie, by musela mať samovražedné sklony – rýchlo by skončila.
Mal by to byť balík služieb, ktorý by z môjho pohľadu mal pomáhať predovšetkým samotnému platcovi riešiť jeho zdravotnú situáciu. Preto si platí to zdravotné poistné, že? Ibaže kedysi sa písali úvahy o tom, že napríklad na chrípku by si ľudia museli platiť, či pri menej závažných chorobách. Logika základného balíka je nastavená inak – odborníci spisovali tie choroby, ktoré by podľa nich mali mať plnú úhradu v rámci základného balíka, no a lobbing na udržanie toho svojho teplého miestečka nepochybne bol toho výberu hnacím motorom.
Povedzme si otvorene – ako by ľudia prišli k tomu, že majú platiť zdravotné odvody a skladať sa solidárne napríklad na každoročné liečby závislým, ak by potom nemali dostatok financií zaplatiť si napríklad pri chrípke plnú úhradu?!!! Dosť na tom, že mnohí pracujúci ani nejdú k lekárovi, lebo vypadávať z práce si nemôžu len tak dovoliť – a liečiť sa začínajú, až ked už je naozaj zle. Myslím si, že pri základnom balíku by sa zdravotná starostlivosť niektorým ľudom ešte viac znedostupnila.
To, čo je ale na celej veci zaujímavé a je to hlavný problém balíka, prezrádza článok v linku pri pozornom čítaní
prii uhrádzaný z verejného zdravotného poistenia, zdravotné poisťovne aj v minulosti avizovali, že komerčné alebo individuálne poistenia by nebolo pre nich rentabilné. Musel by sa výrazne zúžiť rozsah zdravotnej starostlivosti uhrádzaný z verejného zdravotného poistenia, čo nie je prioritou týchto dní,“ dodalo MZ SR.
Takže existujúci balík, ktorý by štát ľuďom ponechal platený v rámci základného poistného balíka hradeného z verejného zdravotného poistenia, by sa musel zúžiť iba preto, aby si namastili kešene zdravotné poisťovne.
Pritom podľa SZO byi univerzálny prístup ku zdravotnej starostlivosti, ktorý je bežný vo vyspelých krajinách, mal zahŕňať široký rozsah kvalitnej zdravotnej starostlivosti v základnom balíku v podstate bez obmedzení a výraznej finančnej záťaže na populáciu. Spoločným znakom zdravotníctva vyspelých krajín je neziskovosť v rámci zdravotných poisťovní a fondov v povinnom systéme v protiklade k USA, kde majú kopu zdravotných poisťovní, zameraných na zisk. Slovensko je jedinou krajinou v EÚ, v ktorej zdravotné poisťovne prerozdeľujúce verejné zdroje vyplácajú zisk akcionárom, a zároveň u nás sú výraznejšie ako v iných EÚ krajinách zastúpené nemocnice s motiváciou tvorby zisku
Hmmmm, osviežme si pamäť – možnosť vyplácať zisk akcionárom zdravotných poisťovní existuje len na Slovensku a v USA. V ostatných krajinách sveta to takto nefunguje. Nejde len o to, že európske krajiny sú nám bližšie kultúrne, ekonomicky aj politicky, ale je všeobecne známe, že práve americký systém, v ktorom je veľa zdravotných poisťovní, je celosvetovo najdrahší a aj administratívne najviac zaťažujúci. Takisto majú z bohatých krajín najviac problémové parametre. Podivuhodná inšpirácia pre slovenských expertov, že?
Položme si otázku, prečo sme sa inšpirovali práve týmto systémom – kto si nabalil vrecká tým, že takýto systém zaviedol?
Trhové princípy by v zdravotníctve nemali platiť. Tomu zrejme všetci rozumieme. Nemocnice, ktoré poskytujú komplexnú starostlivosť a univerzitné nemocnice sú vo vyspelých zdravotných systémoch vo verejnom vlastníctve, bez možnosti tvorby zisku. Výsledkom našej úspešnej inšpirácie a la USA je bezmála trojnásobne vyšší počet odvrátiteľných úmrtí oproti takému Holandsku či Francúzsku.
Jedinou výnimkou z univerzálnej dostupnosti zdravotnej starostlivosti sú USA, kde verejné výdavky nepokrývajú ani polovicu populácie a kde viac ako polovica populácie spadá pod súkromné zdravotné poistenie podobné komerčnému poisteniu. Pritom ako uvádza https://www.mfsr.sk/files/archiv/16/Porovnanie-zdravotnych-systemov.pdf
Nízke pokrytie populácie s univerzálnym prístupom k zdravotnej starostlivosti v americkom zdravotníctve má výrazný negatívny finančný vplyv na domácnosti. Kým v USA sú hlavnou príčinou osobných bankrotov náklady na zdravotnú starostlivosť, v európskych systémoch s univerzálnym prístupom k zdravotnej starostlivosti. tento problém v podstate neexistuje (Himmelstein, 2009; Reid, 2009). Ak by o americkom zdravotnom systéme mali rozhodovať ekonómovia, podporovali by reformy na zvýšenie pokrytia populácie zdravotným poistením.
V centralizovaných systémoch možno všeobecne očakávať nižšie administratívne výdavky ako v systémoch s viacerými poisťovňami alebo fondami (Graf 9). Nízke administratívne náklady vykazuje príklad najviac centralizovaného modelu v Spojenom kráľovstve. Administratívne náklady sú násobne vyššie v dobrovoľných poistných schémach či v súkromnom poistení, ktoré sú súčasťou povinného systému (napríklad USA) alebo dopĺňajú povinný systém (Nemecko).
Výdavky poisťovní na prevádzkové náklady a administratívu sú na Slovensku v porovnaní s vyspelými krajinami vysoké. Konkurenčný model so súkromnými poisťovňami na Slovensku neprináša v porovnaní so zahraničím efektívnejšiu administratívu pri prerozdeľovaní zdrojov. Navyše, pri porovnaní troch zdravotných poisťovní, majú súkromné poisťovne vyššie náklady mimo výdavkov na verejné zdravotné poistenie ako štátna poisťovňa. Medzi prevádzkové výdavky patrí podľa údajov poisťovní aj vyplácanie odmien za nábor nových poistencov. Prepoisťovanie, často aj bez vedomia poistencov, sa deje medzi zdravotnými poisťovňami bez preukázateľného vplyvu na kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Zdravotné poisťovne navyše vyplatili za posledné tri roky svojim zamestnancom na dohodu za nábor viac ako 5 miliónov eur ročne. Ide pritom o súčasť prevádzkových výdavkov poisťovne, a tým pádom boli mzdy a odmeny hradené z verejného zdravotného poistenia.
Nuž, tak sme sa dopracovali ku vysvetleniu, že ekonomické dôvody by ku obmedzovaniu rozsahu zdravotnej starostlivosti u nás neviedli. Hoci práve nimi sa tu šibrinkuje ľuďom pod nosom.
Že sú ľudia takto zavádzaní, potvrdzuje aj článok v linku
Dostupnosť, bezpečnosť a kvalita zdravotnej starostlivosti sa nedá a nemôže hodnotiť iba cez prizmu nákladov.
Pritom, ako sme si pred chvíľou vysvetlili, NIE EKONOMICKÉ dôvody vedú ku obmedzovaniu zdravotnej starostlivosti – teda nie ekonomické dôvody v úspore štátu, aby sme to povedali presne.
Nejakú časť z celkových výdavkov na zdravotníctvo si hradia domácnosti z vlastného vrecka vo všetkých vyspelých krajinách, či už dobrovoľne alebo vynútene V prípade dobrovoľných platieb ide v zahraničí obvykle o možnosť priplatiť si pripoistenie za dodatočné služby nad rámec základného balíka zdravotnej starostlivosti. Pritom je obvykle časť populácie od poplatkov oslobodená alebo má nárok na finančnú podporu, lebo by spolúčasť nedokázali uhradiť.
Toto moje tvrdenie potvrdzuje aj spomenutý článok, ktorý uvádza, že podľa mikroúdajov o spotrebe domácností (Rodinné účty, ŠÚ SR) zavedenie poplatkov na Slovensku v rámci reformy zdravotníctva 2004 zvýšilo výrazne výdavky v podobe OOP chudobnejších domácností. Nemusíte mi všetci ďakovať, že som sa v om čase obrátila na medzinárodný súd aj s listom od vtedajšieho ministra zdravotníctva Zajaca, ktorý mi vypisoval, ako u nás ľudia padajú mŕtvi na uliciach, pre nedostatok peňazí na zdravotnú starostlivosť, preto vraj zaviedol tie poplatky. Môžem vám to už dnes prezradiť – poukazovala som medzinárodnému súdu na skutočnosť, že neplatiči u nás dostávali plný rozsah zdravotnej starostlivosti, úplne nelogicky s princípom zdravotného poistenia a dopady potvrdzuje aj list ministra. Lebo zdravotná starostlivosť sa poskytuje na základe zdravotného poistenia, ale rozumie sa zaplateného zdravotného poistenia. Boli to totiž časy, kedy zamestnávatelia už v úvode podnikania vykladali, že odvody budú dlžiť, čo som náležite podložila mediálnymi zdrojmi. Medzinárodný súd by bol vo veci nerád rozhodoval, a tak sa u nás politici rýchlo rozhýbali k činu.
Iste od minulého roka legislatívne upravili minimálne náklady a maximálny zisk poisťovniam ale aj tak je namieste otázka, načo nám je takýto systém zdravotného poistenia v ktorom je prioritou zisk zdravotných poisťovní a ich akcionárov, a nie blaho pacientov?!!!
Ale poďme k aktuálnej informácii. Ako uvádza článok v linku, KDH dnes prišlo s návrhom
doplniť definíciu správnej zdravotnej starostlivosti o rešpektovanie jej hospodárnosti, nevyhnutnosti a zmysluplnosti.
Vyzerá to OK, pokiaľ si neprečítate, čo majú na mysli.
„Cieľom je zamedziť poskytovaniu zdravotnej starostlivosti nad rámec potrieb pacienta (napríklad ak je postačujúci malý operačný výkon, vykonanie veľkej operácie z nemedicínskych dôvodov), zdravotnej starostlivosti, ktorá nie je zmysluplná (napríklad implantovanie defibrilátora pacientovi v terminálnom štádiu ochorenia) a rovnako zamedziť poskytovaniu zdravotnej starostlivosti hradenej z verejného zdravotného poistenia, ktorá presahuje hospodárske možnosti SR a zároveň znižuje disponibilné zdroje pre ostatné zložky v sektore,“ vysvetlil.
Rozumiete, čo nám tu navrhujú, že? Ako pacientom uberať...
Ale aby samozvaní zástupcovia Boha na Zemi neplakali, že zamietam aplikovať ich návrh na zdravotnú starostlivosť pre pacientov – aplikujme ich nápad na existenciu politických strán – nech u nás zostane iba tá, ktorá splní kritérium
hospodárnosti, nevyhnutnosti a zmysluplnosti. Ostatné zrušme.
Elena
preto by mali radoví Slováci navždy voliť... ...
Celá debata | RSS tejto debaty