Založ si blog

Slová srdca 10. – Nemohla by som byť Bohom. ..

Poznáte ľudí bezohľadných, arogantných, bez morálnych zábran, tváriacich sa ako bohovia? Kto by takých nepoznal, však? Malý biely psík, ktorého zatiaľ neznámy páchateľ predvčerom dostrieľal brokmi pri obci Cabaj-Čápor – správu o tom priniesli predvčerajšie televízne noviny na Markíze – je toho príkladom. Zatiaľ živým.

A premýšľate niekedy o tom, aké je to byť Bohom? Nuž, ja by som nemohla byť Bohom – a mám na to viacero dôvodov. Dnes – a keby len dnes – o nich uvažujem.

Pravdaže, aj o nejakej zaujímavej knihe vám poviem…

 

Tak začnem knihou…

Rýzl. Nič vám to meno nehovorí? Je to známy parapsychológ. Mne meno Milan Rýzl hovorí dosť, lebo o ESP (mimozmyslové vnímanie) a podobné javy sa zaujímam už dávno. Experimenty v tomto smere ma lákali (a mimochodom, aj celkom slušné výsledky som dosiahla pri tých pár pokusoch, čo som zrealizovala).

Jeho kniha Parapsychologie o životě po smrti je jednou z mojich vianočných kníh. Začnem ju čítať snáď zajtra (dnes dočítavam knihy z knižnice, konečne poslednú, na rade je môj obľúbený už x-tý raz čítaný Anjel pre Emily, takže Rýzl ešte počká).

A k dnešnej téme sa hodí citát z náhodne otvorenej strany tej knihy, ktorý hovorí o Bohu – že princíp Boha je niečo nekonečne dobré, v zmysle absolútnej lásky. Zlo pokladá za neprítomnosť Boha.

Hm, poviem vám, žasnem teraz ako moc sa ten citát tu hodí, je ako obvykle náhodne nenáhodný…

 

Ja by som nemohla byť Bohom…

Uvažujem nad tým v poslednej dobe často.

Dokonalosť sa mi spája s Bohom, u ľudí mi dokonalosť (aj snaha o ňu) pripadá desivá, nudná, aj ubíjajúca zároveň. Nikdy som sa do tej úlohy neštylizovala, ani ju nevyžadovala od iných. Ľuďom, ktorí sa tvária ako dokonalí, sa vyhýbam. Ľudská nedokonalosť však neznamená, že robíme darebáctva. Chyba je, ak napríklad zabudneme do medovníkov pri pečení pridať med, či prekoreníme polievku. Ak klameme, kradneme, vraždíme – to podľa mňa nie je omylnosť, ale chyba charakteru, tú pokladám za trvalú odchýlku.

Boh neriadi svet a naše životy jednoducho –  nerozumieme jeho vedeniu niekedy veľmi dlho. Naozaj vždy nám Boh dáva možnosť výberu. Ja si predstavujem, že je to ako v teste – môžeme voliť z možností – niekedy dvoch, inokedy viacerých. Jedna je správna, ktorá nás smeruje k nášmu pravému životnému poslaniu, je najvyšším naplnením nášho životného potenciálu, lebo nás posúva k nemu rýchlo a účinne. Tie ďalšie možnosti, ku ktorým sa dostávame nesprávnymi životnými rozhodnutiami, nás učia. Sú ako okľuky, odbočky z rovnej cesty. Ukazujú nám, čo by sme mali na sebe zmeniť, aby sme sa k svojmu pravému životnému poslaniu približovali. Je to ako v teste – nezvládneš správne riešenie, musíš sa doučiť, alebo sa nedoučíš a …

Pripomeňme si Rýzla – princíp Boha je niečo absolútne, pozitívne, dobré, v zmysle absolútnej lásky. Necháva nás učiť sa znovu a znovu, dáva nám opakovane šance vrátiť sa ku pravej ceste a životnému poslaniu. Nemohla by som byť Bohom – poviem vám, kebyže som Boh, tak by som nikdy nedovolila, aby niekto niekoho zabil. Nenechala by som zomierať a trpieť deti ani zvieratá. Uvedomujem si, že je to zradné, pretože potom by postupne takéto vylepšovanie sveta viedlo k tomu, že by sme nenechali nikoho ani klamať, kradnúť, neboli by žiadne nečestnosti a zloba…

Lenže na chybách typu presolená polievka sa naučíme len primerane osoliť polievku. Svet potrebuje aj tých nečestne sa správajúcich, pretože nám ukazujú, čo vo svojom živote nechceme, komu sa máme vyhýbať, či akých ľudí si máme vážiť. Musíme sa zbaviť iluzívnosti – naučiť sa odlíšiť ľudí, ktorým v živote možno veriť, a tých, ktorým rozhodne nemožno dôverovať, nesmú mať v našom živote miesto. Aj nečestnosť iných nám ukazuje, akými ľuďmi máme byť, kde sú hranice, ktoré my sami nikdy nechceme prekročiť. V živote nás učia nielen tie chyby, ktoré robíme, ale aj tie, ktoré neurobíme, lebo vieme, že by boli len chybou. Áno, každá zlá skúsenosť nás učí niečomu porozumieť. A samozrejme, každé poznanie nám dáva silu ho využiť prospešne, alebo ho zneužiť.

 

Život psa… 

Malý biely psík, dostrieľaný neznámym lumpom. Bezbranné zviera, mám ho pred očami aj dnes. Kladiem si otázku, kto je páchateľ. Aký je dôvod jeho konania? Nespokojnosť so svojim životom, a s tým súvisiaci vnútorný hnev? Alebo agresia, nedostatok empatie a súcitu – asociálny psychopat, nebodaj krížený s alkoholom alebo drogami? (tie ich sprevádzajú ako tieň, psychopati nedokážu žiť spokojne v realite, chcú si preto deň za dňom „ozvláštňovať“). Kladiem si otázku, z akej rodiny asi pochádza, čo to do neho vštepili za hodnoty jeho rodičia. Je možné, že páchateľ nie je plnoletý, je výchovne zanedbaný – niektorí rodičia vychovajú dieťa na lumpa bez pevných morálnych hraníc, a potom sa čudujú, čo vyvedie.

Určite niekto z vás vie, kto spravil ten skutok. Taký človek je podľa mňa úchylný – a patrí za mreže, alebo na psychiatriu. Do ruky mu nepatrí žiadna zbraň, ani lopatka na muchy. Prečo by ste ho mali nahlásiť polícii? Som presvedčená, že svoj čin neoľutuje, ak nebude potrestaný. Môže nabudúce svoje patologické konanie otočiť proti ľuďom, niekto z vás alebo vašich blízkych môže na to doplatiť. Ak by som vedela meno toho páchateľa ja, nahlásila by som ho bez mihnutia oka. A vy by ste to mali spraviť tiež.

Boh učí ľudí tým, že ich necháva rozhodovať sa s vierou, že snáď zvolia nabudúce správne. V spoločnosti však je potrebná prevencia zla – ak zlo prehliadame a neriešime v malom, rozbieha sa. Je ZLO, ak niekto bez zábran dostrieľa bezbranné zviera – a spoločnosť by ho mala potrestať. Prípadne prísne sankcionovať jeho rodičov, pre dobro jeho samého, aby sa nabudúce nestal jeho terčom aj človek.

Taký páchateľ by podľa mňa už nikdy, nikdy, nikdy v živote nemal dostať možnosť pracovať profesijne s ľuďmi, ani so zvieratami. A mal by byť celoživotne povinne zamestnaný, aby „z nudy“ nevystrájal darebáčiny.

Nie som Boh – a nemohla by som ním byť. Nedívala by som sa s láskavou trpezlivosťou. K ľuďom, ktorí ubližujú zvieratám a deťom by som rozhodne nebola láskavá…

 

Záverom…

Nikto z nás nie je Boh – ja ani vy.

Ale dobré skutky robiť môžeme. Možno teraz, v závere roka, môžete spraviť niečo pre radosť deťom, ktorí sú na onkológii. Mne sa koincidenčne dostal pred chvíľou odkaz až z Londýna – a preto naň nadviažem. Tá samotná výzva, ktorá sa týkala Silvestra pre onkologicky choré deti na klinike v BB,  je už síce neaktuálna, ale na stránke Ľudia ľuďom.sk  pri výzve Svetielka nádeje je aj telefónne číslo, takže pomôcť im nepochybne ešte viete, ak budete chcieť.

A určite by bolo mnohým z nás na prospech telesne aj duševne kúpiť si na Silvestra o fľašu alkoholu menej, či zopár petárd menej – a ušetrené peniaze darovať pre detské onkologické oddelenia. Mohol by to byť nádherný dobrý skutok v posledný deň odchádzajúceho roka…

Boh je ako princezná Alica – napísala som pred časom v mojom rovnomennom blogu. Je neviditeľný a díva sa, čo robíme. Len sa na nás a naše skutky díva – a to stačí…

 

Elena  Predná Hora, 30.12.2017

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Takže tak 10. – Amazónsky prales sa prudko rozrastie. . .

22.04.2024

Poviem vám, chytila ma za srdce správa o tom, že našej prezidentke vôbec nie je ľahostajné, ako zamoruje ovzdušie zemegule pre nás všetkých tými jej letmi lietadlom. Hovorí o tom správa v linku https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-vysadila-so-svojim-timom-stromceky-na-zahori/3470150 Od roku 2021 vraj vyše 12 000 stromov vysadila. No to je dobre, bude mať prax, keď [...]

Takže tak 9. – Kupujte im lopatky. . .

21.04.2024

Bolo to v marci pred rokom, keď sa v slovenských médiách objavila správa, že – ako potvrdzuje článok v linku https://dennikn.sk/minuta/3268597/ Rusi lopatkami bojujú, lebo nemajú dostatok munície. Tie lopatky majú od roku 1869 vraj skoro bezo zmeny. Priznávam, že som nikdy nebola vojak, možno preto som nepochopila, prečo Ukrajinci s modernou západnou výzbrojou posielanou [...]

nemecko, polícia, polizei

Nemecká polícia zastrelila muža, ktorý sa s mačetou vyhrážal v knižnici

23.04.2024 23:40

Podľa vyhlásenia bol tento muž polícii známy už skôr. Jeho motív vyhrážania sa v knižnici zatiaľ nie je objasnený.

Systém Patriot, PVO

Le Monde: Mnohé krajiny EÚ sa nechcú s Kyjevom deliť o svoju protivzdušnú obranu

23.04.2024 21:45

Šéfovia vlád jednotlivých krajín si dávali dobrý pozor, aby neurobili žiadny konkrétny sľub.

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,854
Celková čítanosť: 8999491x
Priemerná čítanosť článkov: 3153x

Kategórie