Vysoké školy ako nešťastie tohto národa? Slabé a premnožené fakulty produkujú slabých učiteľov, a tí zasa vzdelávajú ktovieako, produkujú slabých žiakov. Možno z nich tie deti aj hlúpnu, keď to tak monitorujeme…
To je ale škaredý príbeh. A navyše nepravdivý – v blogu Teraz 9. som už o tom niečo povedala, takže dnes doplním. Ako zistíme, že je niečo kvalitné? O tom teraz pouvažujem. Aby som ukázala aj smer zmeny, poviem pár slov k tomu ako možno podľa mňa kvalitu slovenských vysokých škôl zlepšiť.
Ako zistíme kvalitu vysokej školy?
Kvalitou vyučujúcich v nej? A tú ako zmeriame? Počtom titulov, ktoré získali? Počtom nimi publikovaných odborných prác? Počtom odučených hodín? Naozaj meriame to, čo chceme merať?
Čo z toho, ak niekto má kopu titulov i záznamov o vystúpeniach na medzinárodných konferenciách, ak sa správa k študentom arogantne? Alebo ak vyhlasuje študentom, že neakceptuje ani doklad od lekára v prípade choroby, takže na jeho prednáškach sedia i s teplotou? Je to tá pravá kvalita vysokej školy?
Ach, toľko otázok – a žiadna odpoveď.
(A áno, pravdaže, príklad s vyučujúcim – hulvátom je len výlučne teoretický).
Poviem vám, ako vidím kvalitu vysokej školy ja…
Ako zistíme, že niečo je kvalitné? Je to dobré, spoľahlivé pre život. Dobré topánky dlho vydržia, dobrá budova je stabilná a pevná, dobrá spoločnosť buduje svoju budúcnosť zmysluplne, má ujasnené priority.
A ako zistíme, že vysoká škola je kvalitná? Je to ako s ľuďmi. Aby bol človek pre mňa kvalitný – musí byť ľudsky múdry, t. j. pravdivý, úprimný, na nič sa nehrať, vedieť rásť. Kvalitu vysokej školy aj ľudí, ktorí v nej prednášajú, vidím presne v tom istom.
Dobrý učiteľ by mal byť inšpiratívny…
Kebyže som rektor VŠ, viete aké dve otázky by som dávala študentom v anonymnom dotazníku pri ukončení školy?
- Kto z vyučujúcich bol pre Vás osobne najviac inšpiratívny počas štúdia, a ako Vás inšpiroval?
- Kto z vyučujúcich si počas štúdia získal Vašu úctu, a čím?
Využiť potenciál problému…
Akú školu by ste si vybrali pre svoje dieťa
- takú, kde sa tvária, že všetko vedia najlepšie a robia najlepšie, nijakú komunikáciu o prípadnej zmene nepotrebujú,
- alebo radšej školu, kde hovoria, že ďakujeme, toto je problém, ktorý sme doteraz nevideli, pomôže nám to k zmene a budeme to riešiť takto… ???
Ja určite tú druhú, to je podľa mňa kvalitná škola, pretože dokáže rásť.
V budúcom, záverečnom blogu jedenástky vám ukážem, ako vidno kvalitu vysokej školy v praxi. A prezradím tiež, za čo verejne poďakujem rektorom VŠ…
Záverom…
Kvalita školy sa úzko spája s kvalitou spoločnosti. A jej hodnôt.
Pomôcť ku kvalite v tejto spoločnosti nám môže len to, že začneme skutočne kvalitne merať. Že začneme vnímať a doceňovať, ak je niekto životne zrelý – čestný, láskavý a súcitný človek. Že je úprimne nadšený pre svoju prácu, a robí ju najlepšie, ako vie. Nie najlepšie zo všetkých, ale najlepšie ako vie. A že to nerobí preto, lebo to niekto meria, ale preto, lebo má vlastné hranice, a vlastné svedomie, ktorým sa riadi. Pretože vie, ako som kedysi napísala, že Boh je ako princezná Alica
http://elenaistvanova.blog.pravda.sk/2017/09/15/kridla-5-boh-je-ako-princezna-alica/
Je stále tu, a díva sa, čo robíme. Nemeria a nehodnotí, len sa díva. A to stačí…
Elena Predná Hora, 25.1.2018
Presne tak a aby to bolo objektívne, tak to ...
Ano, kazdy z nas si moze vymysliet svoju vlastnu, ...
Celá debata | RSS tejto debaty