Založ si blog

Zápisky psychiatra 1. – Presne ten milujem. . .

Sedela ticho, s pohľadom sklopeným k zemi. V tmavomodrom tričku pôsobila smutne. Čímsi mi pripomínala líšku z Malého princa, a rozhodne to nebolo len tými zlatočervenými vlasmi. Neodpovedala, len prikývla na otázku, či je tu prvý raz. Akoby ani nevenovala pozornosť mojim slovám.

Ozvala sa vo mne profesionálna unudenosť, či urazenosť? Nejaká depresia isto, dýchla na mňa spoza rohu diagnóza.

No pohľad jej šedomodrých očí bol zvláštne silný.

Namiesto úvodu anamnézy vyšlo zo mňa: „Môžem Vás ponúknuť kávou?“

Pokrčila plecami. „Ďakujem, kávu nepijem“.

Vyskočil som a začal náhlivo prehrabávať v poličke s čajom a kávou. „Mám zelený a bazovo-citrónový čaj…“

Konečne sa pousmiala. „Bazovo-citrónový? Presne ten milujem…“

A tak som varil čaj.  V čakárni iste sedí pár pacientov, ale azda i ja mám právo na šálku čaju, nie?

Nikdy som si neuvedomil, že ten bazový čaj rozvoniava tak nádherne. Jeho vôňa prenikala do všetkých kútov pracovne.

Poďakovala, oči sklopené k čaju.

„Môžem vám ponúknuť cukor“? napadlo mi ešte vylepšenie.

Pozrie? Nie.

„Ďakujem, nie, pijem ho len s medom, alebo s malinovým sirupom“ znela tichá odpoveď.

„No tak mi povedzte niečo o sebe“ povedal som s ponechaním obrovského priestoru na vyjadrenie.

Pomaly si upila z čaju.

„Som tu, lebo, … no lebo…“ zaváhala.

„Cítite smútok?“ povedal som navádzajúco.

Zavrtela hlavou.

„Tak azda nepohodu, únavu, vyčerpanie?“ skúmal som ďalej, upíjajúc horúci čaj.

„Nie, no teda občas áno“ zaznelo.

A odmlčala sa. Ja tiež.

Namiesto príznakov depresie, ktorú som ešte ani nezdiagnostikoval, som začal loviť jej príčiny.

„Máte nejaké problémy v práci? Zdravotné ťažkosti?“ sondoval som.

„Nie, to nie, ja, viete, ja…“ pohľad  náhle opäť zdvihla „ja chcem byť spisovateľkou…“

Na velikášske bludy to nevyzerá, napadlo mi automaticky, jednoducho oblečená, nenamaľovaná, správanie prirodzená, nič melodramatické.

„Spisovateľkou, vravíte? A napísali ste niečo?“ opýtal som sa opatrne.

„Pravdaže“  i to malé pousmiatie ju rozžiarilo, „napísala som, ale kamarátka mi vraví, že som sa určite zbláznila, ak to chcem uverejniť. Tak si to chcem overiť, či naozaj …“

 

Elena   20.2.2019

 

P.S.: pokračovanie nabudúce…

Cesta duše 10. – Ťažké časy. . .

18.04.2024

Čaro rozprávok je v ich pravdivosti. Vypovedajú o živote tak veľa… Veru, spomínate si kde začína rozprávka? Za siedmymi horami a siedmymi dolami, kde sa voda sypala a piesok sa lial. Tam, hodne ďaleko, kde je všetko naopak než ako by malo byť, práve tam sa začína rozprávkový príbeh. Musíte skrátka prejsť ťažkými časmi, a všetko v živote sa vám musí prevrátiť. [...]

Takže tak 6. – Čo máte proti vodke, občania Slovenska?

11.04.2024

Čo máte proti vodke, občania Slovenska? Keby ste ju riadne kupovali, nemusel by ju predajca popíjať v takom množstve sám, napadlo mi cynicky pri čítaní o najnovšom počine strany Demokratov https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/705995-slovensko-zaplavili-proruske-bilbordy-poburili-ludi-vyvesila-ich-strana-demokrati/ Zúfalecké gesto na upútanie pozornosti – alebo stratégia, [...]

Takže tak 5. – Čo by mal pre udržanie svojho úspechu urobiť prezident Pellegrini. . .

07.04.2024

Povedzme si to rovno – tieto prezidentské voľby na Slovensku boli viac proti Korčokovi, ako za Pellegriniho. Znamená to, že pre mnoho ľudí u nás bol Pellegrini prijateľnejším kandidátom. Svoju pozíciu by mal upevniť hneď na začiatku rozvážnymi krokmi. Pobavilo ma, ako Korčok vybehol s obviňovaním, že za jeho neúspech môže Pellegriniho neférová kampaň. [...]

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,849
Celková čítanosť: 8981529x
Priemerná čítanosť článkov: 3153x

Kategórie