Ak máme Lex Harabín
podľa ktorého každý sudca súhlasom s kandidatúrou do Národnej rady či Európskeho parlamentu stratí talár. Prestane byť sudcom, a ak po voľbách či politickej kariére prejaví záujem vrátiť sa späť na súd, bude musieť prejsť výberovým konaním. Rovnako ako každý iný začínajúci sudca,
potom je podľa mňa dvojnásobne namieste Lex Kiska.
Návrh na úpravu legislatívy v tomto smere navrhuje Peter Kresák. Pre neznalých je to právnik vysokoškolský pedagóg a bývalý predseda Ústavného súdu ešte z čias Českej a Slovenskej federatívnej republiky. Ponuku kandidovať na člena Ústavného súdu v tomto roku odmietol.
Asi nás čaká problém …
Prezidenti Slovenskej republiky sa ešte pred zložením svojho slávnostného sľubu tradične vzdávajú svojich politických aktivít, či straníckej príslušnosti, čo im otvára cestu pre nestranné a apolitické rozhodovanie. Aj táto stručná ústavná charakteristika naznačuje, že koncepcia postavenia prvého muža (ženy) v štáte vyžaduje vyzretú osobnosť, schopnú pri výkone prezidentských úloh zúročiť doterajšie životné a profesionálne skúsenosti. Nakoľko sa jedná o najvyššiu ústavnú funkciu v štáte, zákonodarca nepredpokladal, že prezident, ktorému sa skončí výkon funkcie sa bude v budúcnosti ďalej uchádzať aj o niektorú z „nižších“ ústavných funkcií.
Keďže jeden z našich bývalých prezidentov ohlásil založenie vlastnej politickej strany a záujem uchádzať sa o miesto poslanca NR SR a dokonca aj o miesto predsedu jednej z budúcich vlád Slovenskej republiky, uvažuje Kresák, čo by nastalo. Ak by došlo k uvedenej situácii, vznikol by podľa neho celý rad ťažko riešiteľných situácií a problémov (niektorých dokonca aj ústavných).
- Ak by bol napríklad bývalý prezident zvolený za poslanca NR SR, mal by sa ako jediný poslanec počas výkonu tejto funkcie oslovovať pán prezident/pani prezidentka alebo pán poslanec/pani poslankyňa, ako všetci ostatní členovia poslaneckého zboru a mal by teda mať výnimočné postavenie oproti iným poslancom?
- Mal by mať právo na dvojnásobný poslanecký plat z verejných zdrojov (v zmysle ustanovenia § 10 ods. 2 zákona č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov prezidentovi po skončení výkonu jeho funkcie patrí doživotne plat vo výške platu poslanca podľa § 2 ods. 1 a 2), či k dispozícii vozidlo s vodičom a popri poslaneckej kancelárie aj prezidentskú kanceláriu a všetko to financované z verejných zdrojov?
- Slovenský právny poriadok priznáva nárok na podobný dôchodok (aj keď to tak neoznačuje) okrem prezidenta Slovenskej Republiky aj sudcom ústavného súdu (ide o tzv. nazvaný príplatok za výkon funkcie sudcu ústavného súdu).
Na rozdiel od prezidenta Slovenskej republiky, ktorý podľa platného právneho stavu získava nárok na doživotný plat ihneď po skončení výkonu jeho funkcie, sudcovi ústavného súdu však vzniká nárok na „príplatok za výkon funkcie sudcu ústavného súdu“ iba spolu s nárokom na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku.
Kresák uvádza, že neexistujú relevantné dôvody, ktoré by bránili bývalým prezidentom/prezidentkám uchádzať sa, a v prípade získania dostatočnej podpory, aj získať niektorú nižšiu ústavnú funkciu, bude zrejme potrebné jednoznačne precizovať, že výkon a výhody spojené s aktuálnou (aj nižšou) ústavnou funkciou (plat, funkčné príplatky, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov) má mať prednosť pred výhodami plynúcimi z postavenia prezidenta po skončení výkonu jeho funkcie a tieto dve veci nie je možné spájať.
Zjednodušene povedané – Lex Kiska by priniesol zmenu, aby prezident, ktorý po ukončení prezidentovania chce ďalej politikárčiť, napríklad stať sa poslancom, mal by len poslanecký plat a výhody.
Reakciu Kisku na tento Kresákov nápad bola, že ochranku si nevybral a koalícia by nemusela zákonom riešiť oslovenie bývalých prezidentov. Kresáka aj koalíciu by podľa neho mali trápiť iné veci ako výhody exprezidenta. Ako príklad uviedol zdravotníctvo, boj proti korupcii, školstvo.
Vyjadril sa síce, že by plat rozdával, ale zákon to istí.
Priplietol sa k tomu i Danko svojim vyjadrením, že je to morálna otázka. A toto je pre mňa trojnásobný dôvod, kvôli ktorému by som ten zákon určite čím skôr urobila. Stavať na morálke pána Kisku je pre mňa rovnaké, ako učiť hada lietať. Vysvetľovať to hádam zoširoka netreba.
Nie je to vonkoncom o „typickej slovenskej závisti“ – ako budú kiskafans určite pokrikovať. Je to o situácii bežných pracujúcich občanov Slovenska. O tom, akú majú životnú úroveň, oni sami, ich deti a ich rodičia.
Niečo o tom vypovedá aj článok
ktoré hovorí o kontrole v zariadeniach pre seniorov, ktoré robí pani ombudsmanka Patakyová.
O potrebe takej kontroly som hovorila v mojom blogu
https://elenaistvanova.blog.pravda.sk/2019/06/29/30-1-tie-strasne-kopy-odpadu/
a prvé výsledky takej kontroly v článku sú desivé. Výpovedné je vyjadrenie ombudsmanky, že by mala hrôzu z toho, že by v takom zariadení niekedy skončila. Hoci povinnosť kontrolovať majú viaceré inštitúcie – Ministerstvo práve, VÚC, obce, regionálne úrady verejného zdravotníctva, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, či hasiči (a určite by sa ešte nejaké ďalšie inštitúcie našli, napríklad vo vzťahu ku ochrane osobných údajov a GDPR), no kontroly sú zriedkavé a ich zistenia ešte zriedkavejšie. Sama ombudsmanka uvádza, že kontrolovala po kontrole a objavila podstatne viac nedostatkov ako samotná kontrola.
Dala som k diskusii pod článok do diskusie môj názor:
Pani ombudsmanka, je najvyšší čas, aby sa robili veci multirezortnou spoluprácou a aby všetko kontroloval jeden zodpovedný orgán. Nie je v poriadku, ak aj upozorníte na nejakú darebáčinu, že sa každá inštitúcia vykrúca, ako to nepatrí do ich kompetencie – a čas beží…
A ešte jedna vec, pani ombudsmanka – ak sa spomínajú internáty, prejdite si tie hlavne stredoškolské. Potom pochopíte, že nápis „Lasciate ogni speranza“ (zanechajte všetku nádej) by nemal visieť len nad bránami pekla, ako píše Dante, ale mali by sme ho vykvačiť i nad podaktorými internátmi.
Nuž, ani internáty nie sú na tom ktovieako, mohla by som aj menovať, keďže v rámci cestovania za vzdelávaním prespávam často na internátoch v snahe ušetriť náklady za bývanie. Pozrite sa aj tam, pani ombudsmanka, pochopíte, že podmienky pre študentov, ktorí raz majú budovať túto spoločnosť, sú horšie ako vo väzniciach. Popraskané a opadané murivo, biedne umývadlá, stiesnený priestor troch postelí na jednej izbe pre dlhodobý pobyt študentov. Nelogický schodík v spoločnej sprche na chodbe, zázrakom je pre mňa ako z hľadiska BOZP prešiel. No dalo by sa hovoriť dlho a veľa.
Záverom…
Dlho a hodne by sa dalo písať o bordeli, ktorý v tomto štáte je. Lex Kiska by upravil z neho len malú časť, aspoň malú časť…
Elena 18.7.2019
Stačí si zobrať vzor z Rakúska, kde sa prezident... ...
Celá debata | RSS tejto debaty