Založ si blog

Empaticky 8. – Dilema ťažšia ako smrť. . .

Riadiť sa „zdravým rozumom“ alebo „srdcom“ – to je dilema, na ktorú narážame v živote v rôznych situáciách. Tá situácia, ktorej venujem dnes pozornosť, je špecifická, nie bežná, no možná. Uvažujem o filme, ktorý som si pozrela a premietam, ako by som sa v tej situácii zachovala ja. Pre niektorých je to jasne a jednoznačne zodpovedateľná otázka, situácia riešiteľná bez zaváhania.

No z môjho pohľadu je to hrozná dilema, naozaj ťažšia ako smrť.

 

Som skrátka iracionálny človek…

Srdcom by som sa riadila v situáciách, kedy rozumová analýza riadi rozhodovanie jednoznačne.  Nemohla by som rozhodovať vo vrtuľníku o odstrihnutí kolegu visiaceho na lane, lebo to by som nikdy neurobila, aj za cenu zrúbania sa celého vrtuľníka. A rovnako iracionálne by som rozhodovala v situácii, akú zachytil film Teror. Film bol natočený v roku 2016. Pod názvom Verdikt bol vysielaný v dvoch častiach vo viacerých európskych krajinách a reakcie divákov hlasovaním sledovali.

V tom filme uniesli lietadlo letiace z Berlína do Mníchova so 164 cestujúcimi na palube. Hrozilo, že lietadlo narazí do vypredaného futbalového štadiónu. Film zachytáva prebiehajúci súdny proces, v ktorom sa rozhoduje o vine či nevine pilota stíhačky, ktorý lietadlo zostrelil.

Diváci v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Česku i na Slovensku vyjadrovali svoj názor ohľadne pilotovej viny či neviny, a viac ako 80-84-87% vyjadrilo názor, že je nevinný.

S tým sa stotožňujem – on sám je nevinný, však príkaz vzlietnuť musel dostať odkiaľsi. Ale nie som si istá o nevine toho, kto ten príkaz dal. Ja osobne by som taký príkaz nikdy nevydala, veru nie – a to nielen v situácii, že by na palube bol nejaký môj blízky človek.

A možno nie iracionálna, ale natoľko resilientná som, že by som takú situáciu dopredu nevzdala. Lebo ja by som skúsila okamžite evakuovať štadión, to by sa dalo pri 70 000 ľudí spraviť do 15 minút. A ľuďom v lietadle by som dala šancu aspoň skúsiť páchateľov zneškodniť, lebo verzia pokračovania príbehu smrť-smrť by im voči únoscom umožnila konať bez strachu. A aj vo filme sa cestujúci snažili dostať do kabíny ku únoscovi – takže pilot im svojim konaním nedal šancu to úspešne zrealizovať.

Času v takej situácii nie je nazvyš, pravdaže – ale ak by to šlo, tak by som páchateľa zatlačila citovo jeho blízkymi. Lebo počuť kričať a plakať prosebne vlastnú matku alebo vlastné dieťa by mohlo pomôcť ovplyvniť jeho rozhodnutie v takej hraničnej situácii. Stratiť tam rozhodne nie je čo – a tak by som hľadala všetky možnosti, ako situáciu zvrátiť.

 

Únosy lietadiel sa stávajú…

Niektoré z nich sa nám udržia v pamäti svojou komickosťou, ako pokus opilca o únos ruského lietadla v roku 2006.

Iné zasa svojou tragikou. Ako let v roku 1986, kedy americké lietadlo  uniesli 4 únoscovia v Karáčí. Hrdinkou sa stala mladá letuška, upozornila pilotov ešte pred vzlietnutím lietadla a tí núdzovým vchodom ušli. Zabili ju, keď chránila vlastným telom tri deti, nemala ani 23 rokov.

Ach, áno, únos lietadla je vždy hrozbou pre životy cestujúcich aj verejnosti, ak by lietadlo niekde spadlo v obývanej oblasti. A desivou, celoživotne traumatizujúcou skúsenosťou pre tých, ktorí ju prežili. Preto by som páchateľov takéhoto činu trestala tvrdo a verejnosti na očiach. Únoscovia chceli na Cypre palestínskych väzňov  dostať na slobodu. Keby som velila zásahu, únoscom by som tých palestínskych väzňov dala priviezť a potom by som ich dala utopiť spolu vo veľkej sklenenej nádrži verejne. Aby všetci teroristi pochopili, že tadiaľ cesta nevedie.

 

Rozhodujem srdcom, ale v prospech obetí, nie páchateľov…

Pre páchateľov mám vystavaný hrubý múr.

Je pravdou, že u mňa by nenašiel pochopenie s príbehom o nešťastnom detstve páchateľ brutálneho činu voči dieťaťu, zvieraťu, či starcovi. Zavrela by som ho do cely bez jedla a vody, a kľúč by som zahodila, keď už trest smrti nie je u nás povolený.  A už by som si na neho ani nespomenula – netrápila by som sa myšlienkami, ako asi v závere života trpel, u obetí ma to často trápi. Falošnú humanitu mám skrátka vyriešenú – lebo som presvedčená, že dávaním šancí páchateľom znovu a znovu ju berieme ich obetiam.

Ja som sa rozhodla dávať šancu obetiam, a nie páchateľom.

 

Jednoznačnosť rozhodnutia…

Niektorí si možno poviete, že nad čím dumať, však jednoznačne zachránil viac životov.

Lenže je záchrana viacerých životov ospravedlnením pre vzatie života čo len jednému človeku?

Lebo ak si to myslíte, potom by ste zrejme za normálnu a dobrú pokladali situáciu (samozrejme fiktívnu), v ktorej do nemocnice príde človek na bežnú kontrolu, ale zdravotníci ho zabijú a jeho piatimi orgánmi zachránia piatich ľudí, čakajúcich tam na orgány. No čo, stotožňujete sa s takou predstavou všeobecného dobra? Však väčšine pomohli len za cenu života jedného…

Podľa mňa nemá takáto dilema dobré  a jednoznačne správne riešenie, môže priniesť do života spoločnosti rad precedensov. Hovorí o našich hodnotách, či sme viac zameraní na konanie a jeho praktické výsledky, alebo hodnotovo,na morálnosť a správnosť konania.

 

Elena 19.4.2020

 

Pravdu na stôl 11. – Nedos. . . e náš život znovu. . .

27.03.2024

Na rovinu – niektorí ste svojim sprostým a nepremysleným hlasovaním ovesili na náš krk bývalú vládu. Obrala nás o čo mohla, zadlžila aj budúce generácie, naše deti a vnukov. Narobila tu kopec špinavostí – počnúc opakovaným núteným testovaním národa pod existenčným nátlakom, cez nútené vakcinovanie sa mnohých podmienené finančným vydieraním, až po [...]

Pravdu na stôl 10. – Urobme si s voľbami poriadok. . .

26.03.2024

Voliť má každý volič raz – ak niekto volí opakovane, ide podľa mňa o zámerne podvodné konanie. Nie, nie je to sci-fi – zjavne takto niektorí občania u nás volebne konajú, potvrdzuje to aj článok v linku [...]

Pravdu na stôl 9. – No konečne niekto pravdu povedal. . .

26.03.2024

Tie davy ľudí, ktorí sa cítia ako nebinárni, lustre, psíky, oni a ono a ktovieako ešte – odkiaľ sa tu len nabrali? Túto otázku som si kládla opakovane, lebo veď homosexuálne orientovaní ľudia žili i v minulosti medzi nami, ale ľudia cítiaci sa ako oni, či ono, či ako luster – to mi pripadalo ako nóvum. Vyvíja sa nejako pohlavná identita v čase a mení sa? [...]

izrael, palestína, gaza

Izraelská armáda tvrdí, že v nemocnici v Gaze zabila 200 ozbrojencov Hamasu

28.03.2024 12:44

Pacienti z radov civilistov a zdravotnícky personál bol podľa armády kvôli bojom evakuovaný do iného krídla nemocnice.

olympiada rieka Seina v Parizi

Ukrajinci vyhrali symbolickú bitku o Paríž, ale chcú, aby Rusov potrestali najprísnejšie

28.03.2024 12:30

Kyjev nechce vidieť na letných hrách ani jedného Rusa. Moskva tvrdí, že Medzinárodný olympijský výbor skĺzol do suterénu rasizmu neonacizmu.

zena tabletka lieky choroba liek

Japonsko eviduje 4 úmrtia a 100 hospitalizácií v súvislosti s doplnkami výživy

28.03.2024 12:09

Firma minulý týždeň informovala, že prvé sťažnosti na problémy s obličkami dostala už v januári.

korčok, pellegrini

Prezidentský duel Korčok – Pellegrini. Kampaň nabrala na obrátkach. Môžeme čakať ešte nejaké prekvapenia?

28.03.2024 12:00

Prvý duel prezidentských kandidátov Korčoka a Pellegriniho odvysiela Rádio Slovensko a RTVS:24.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,841
Celková čítanosť: 8935540x
Priemerná čítanosť článkov: 3145x

Kategórie