Založ si blog

Anjelské krídla 2. – Raz, v jeden deň. . .

Ach, niekedy zažívame zlé časy.

A v takých chvíľach uvažujem o kadečom. Ako veľa múdrych príbehov k tomu, aby sme šťastne žili a správne konali, je v knihách, a pritom sa  z nich často nedokážeme poučiť.

Napríklad taká Citadela od Exupéryho – za mňa moc múdra kniha – hovorí, že vládca musí dať národu zmysel pri budovaní citadely. No málokto z vládcov to dokáže, a pri podaktorých si musíte klásť otázku, či citadelu budujú, alebo ju rozoberajú.

Vôbec si nie sú vedomí ako možno národ viesť, a namiesto budovaním citadely sa inšpirujú predstavou o zaháňaní stáda  oviec.

Nie, nie je to to isté.

 

Kedysi som pri písaní mojich prác o extrémnom násilí uvažovala o tom, koľko stresu na nás pôsobí v bežnom živote – mohli by sme hovoriť až o chronifikovanom, permanentnom strese. Je to stres súvisiaci s nepredvídateľnosťou života a možnou stratou –  strach o zdravie, o blízkych, strach ohľadne možnosti postarať sa o pokrytie potrieb detí, strach o prácu a o schopnosť pokryť životné náklady, silnejúci pri rastúcich cenách. Strach z rôznych prírodných katastrof, z biedy, hladu, opustenosti, ale i z vojny, migrácie, dopadov utečenectva, strach z politikov a ich výčinov…

 

Sú situácie, v ktorých náš strach zmiernime prijatím rizika – že sú veci, ktoré nemáme pod kontrolou a môžu sa udiať, lebo nie my to tu riadime. No je veľké pokušenie chcieť svet prestavať „k lepšiemu“ – teda aspoň pre mňa jedno z  najväčších pokušení to bolo. Ibaže posunieš figúrku na šachovnici a vôbec nevieš, čo to spôsobí. Dobrý úmysel nestačí. A tak sa iba dívam. Nevravím, že sa nepozriem občas konštelačne na veci, aby som pochopila – ale iba sa dívam a nemením. Niekedy je najlepšie postaviť konšteláciu „slepú“, povedala som si pred týždňom, keď som videla jeden prepis konštelačky o terajšej situácii. Nie, nie som nad vecou, je to môj proces učenia.

 

Hovorím si, že najväčšou tragédiou vládcu je, ak si myslí, že buduje citadelu – a pritom ju rozoberá. Lebo ľudia sa boja kadečoho z toho všetkého, čo na nás dolieha, a zažívajú hnev deň za dňom na toľkých somarinách po drobných kvapkách – raz zdražie olej, inokedy scenzurujú Infovojnu…

Mimochodom, nie veľká tragická udalosť, ale malé každodenné drobné nepríjemnosti podľa odborníkov vedú šialených strelcov a osamelých vlkov k extrémnemu násiliu. Raz, v jeden deň…

 

 

Elena

 

P. S.: A keď už sme pri tej Citadele, teraz sa mi vynorila myšlienka z nej  – Ak vediem vojnu, aby som dosiahol mier, vytváram vojnu. Bol to skrátka múdry vládca, čo budoval tú citadelu…

Ariadna 3. – Česko má nedostatok psychiatrov. . .

02.05.2024

Veru, poviem, vydesilo ma to, čo som videla. Určite majú Česi zúfalý nedostatok psychiatrov, povedala som si. Lebo zjavne ujetí ľudia potom zostávajú bez odbornej pomoci. A kadečo vystrájajú. Ak vás tento môj výrok zarazil, tak pozrite Zdroj: https://www.facebook.com/photo/?fbid=395464043388992&set=g.674985475874242 Teda, ak ste nepochopili, čo to majú [...]

Ariadna 2. – Krucinál, psychológovia, ako to preverujete ľudí na zbrojáky?

28.04.2024

Skutočne impozantný príspevok napísal pán do verejnej skupiny obce Trakovice. Zdieľali to s hrôzou viacerí ľudia do skupín milovníkov zvierat. Istý pán Lackovič v tom svojom diskusnom príspevku píše, že Ahojte ak mate radi svoje macky tak ich majte na svojom mieste. Akukolvek macku na mojom dvore a v okoli domu zastrelim. Moze byt vystavna s vybijanym obojkom aj s [...]

Ariadna 1. – Prečo Fico straky urazil?

28.04.2024

Verte, straky sú úžasné zvieratá. Viem o tom svoje, v časoch môjho detstva sme jednu zachránili, vychovali a vypustili. Chodila po celé roky posedávať pred balkón a krákala vďačne. Stačilo zavolať Hana, Hana – a priletela. Počúvala som dnes nadránom prejav premiéra Fica z NR SR 25.4. 2024. Musím sa s vami oň podeliť, lebo naše médiá sú akési lakomé – a [...]

trump

Ďalší útok na Kapitol? Výsledky volieb uznám, len ak budú čestné, uviedol Trump

02.05.2024 21:52

Podobné slová použil aj v rokoch 2016 a 2020.

Miloš Vučevič

Smer Moskva. Srbský parlament potvrdil novú vládu, na niektorých ministrov sú uvalené sankcie

02.05.2024 21:19

Vučevičovu vládu po búrlivej dvojdňovej rozprave podporilo 152 z 250 poslancov.

SR Bratislava PS protivládny protest BAX

Proti zásahom do RTVS a druhého piliera protestovali v Bratislave tisíce ľudí

02.05.2024 20:17, aktualizované: 21:30

Protest zorganizovalo len opozičné hnutie Progresívne Slovensko.

radev

NATO znepokojujú škodlivé aktivity Ruska v Česku a ďalších štátoch. Slovensko chýba

02.05.2024 19:44

Ruské škodlivé aktivity podľa NATO spočívajú v sabotážach, dezinformačných kampaniach, násilných činoch či kybernetických útokoch.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,857
Celková čítanosť: 9023842x
Priemerná čítanosť článkov: 3159x

Kategórie

Archív