Založ si blog

Dotyk domova 1. – Domm. . .

Idem domm…

Domov je niečo, ktoré máme všetci pevne v srdci. Je to miesto, ľudia, sieť spomienok, hlboký pocit bezpečia, láska, zdieľanie…

Pravdaže, dnes začína nová jedenástka a jej prvý blog o domove, a o neviditeľnej sieti, ktorou sme s ním prepojení…

Domov…

O domove sa popísalo toho naozaj veľa. Väčšina z nás si uvedomuje jeho cennosť a hlboké korene, ktoré zapúšťa do nášho srdca. Niekedy sa hovorí, že domov sú ľudia, ktorých milujeme. Ale podľa mňa domov znamená aj mať miesto, kde sa celoživotne usadíme, a ktoré utvárame podľa seba.

Náš prvotný domov, spojený s detstvom a rodičmi, je miestom, kam sa vraciame – v spomienkach, a aspoň občas aj v realite. Opustíme ho tak prirodzene, keď vyrastieme, a budujeme si domov vlastný.

Niektorí tvrdia, že domov budujeme v srdci, no ja si myslím, že je dôležitý aj ten v realite. Taký skutočný, naše vlastné hniezdo. V časoch, kedy spoločnosť potrebuje lacných robotníkov v štýle „hodíme ťa, kde ťa práve potrebujeme“, je filozofia domova a jeho hlbokých koreňov v jej očiach nepodstatná. Iste, niektorí ľudia sa dívajú na sťahovanie a zmenu ako na novú príležitosť, zmenu životného štýlu. Sledujem občas seriál „Nakupujeme domy a byty v zahraničí“ – neplánujem takú kúpu, ale páči sa mi, ako sa ľudia snažia vybudovať nový domov, zapustiť korene. Ľudia najmä z Ameriky sa sťahujú do nových a netradičných lokalít za prácou, aby spoznali novú kultúru a životný štýl. Európania sa často sťahujú do oblasti rodiska, ako „návrat ku pôvodným koreňom“. Často sa ľudia pri sťahovaní snažia preniesť na to nové miesto niečo z toho svojho pôvodného domova, prevážajú cez oceán staré skrinky, stoly a stoličky,… Zakaždým sa snažia vytvoriť si domov, t. j. čosi stále a stabilné.

Niektoré tie miesta sú prekrásne, ale ja by som určite chcela zostať na Slovensku, netúžim sa sťahovať do Ameriky, Kanady (i keď tam sú úžasné lesy), dokonca ani do Írska (ktoré milujem s jeho keltskou kultúrou). Ja som tu doma, kebyže si budujem domov, stavala by som niekde v blízkosti lesov a hôr, dolniaky s ich nížinami a horúčavami nie sú pre mňa to pravé.

Slováci sú obvykle tradičnejšie spojení s domovom, ako napríklad takí Američania – to vidieť v lokalitách, kde niet práce a oni sa nechcú pustiť svojho pôvodného domova, ísť inam. Hej, domov je naozaj silné puto, najmä ak ho budujeme krok za krokom s láskou – staviame dom, vysadíme stromy v záhrade. Presne to je z môjho pohľadu mimoriadne silné puto – moc som v živote túžila budovať takto dom, aj vysadiť záhradu. Kdesi som čítala, že „vizualizujte svoje želania, nakreslite si ich a splnia sa“. Nuž, poviem vám – kresliť si dom, aký budeme mať, aj so záhradou, bola moja obľúbená zábava po celé roky – a nič. Teda, zatiaľ, pravdaže…

 

Idem domm…

Idem domm… napísala som včera poobede radostne na facebooku mojim blízkym. Konštelačné stretnutie skončilo vďaka dobrej vôli lektorov skôr, ťahali sme bez prestávok, navyše ma kolega odviezol na stanicu. A tak som namiesto nočného spoja cestovala domov poobede, hoci s rizikom, že budem musieť zvládnuť cestu Muráň – Predná Hora neskoro večer pešo, čo je do kopcov vyše 9 km. Jasné, moja najpriateľka mi ešte predvčerom volala, že aby som prišla do Revúcej a prespala u nej, ale chcela som domov (a nie, nakoniec som žiadnu nočnú túru neabsolvovala, zachránil ma jeden milý sused s autom).

Odchádzala som z domu v sobotu predpoludním, pár hodín som čakala v Revúcej, potom v Rožňave som čakala vyše sedem hodín na stanici, autobus šiel až po polnoci – cesta do Bratislavy býva veru riadnou štrekou. Je to náročné na čas, energiu, aj financie. No som vďačná osudu, že to môžem zrealizovať – a s vďačnosťou zvládneme kadečo.

Hej, ja som hlboko vďačná životu a osudu za veľa vecí. Od narodenia mojich detí zažívam takú hlbokú vďačnosť často, pretože život s nimi pokladám za zmysluplný. Nie v žiadnych veľkých chvíľach, ale tak každodenne, naozaj častočasto. A je fajn vidieť, keď sa vraciam domov, ako je kus zo mňa v nich a robia veci tak, ako ja – trebárs len v tom, že spravia zo sliviek či z jabĺk ku obedu čerstvý kompót, tak ako včera (teda, ku obedu, poobede ten čerstvý slivkový kompót jedli i s vanilkovou zmrzlinou – veď ja večer tiež….)

Ach, áno, aj o tom je domov…

 

Záverom…

Domov je hodne silné slovo.

Elena  Predná Hora, 31.7.2017

Ariadna 3. – Česko má nedostatok psychiatrov. . .

02.05.2024

Veru, poviem, vydesilo ma to, čo som videla. Určite majú Česi zúfalý nedostatok psychiatrov, povedala som si. Lebo zjavne ujetí ľudia potom zostávajú bez odbornej pomoci. A kadečo vystrájajú. Ak vás tento môj výrok zarazil, tak pozrite Zdroj: https://www.facebook.com/photo/?fbid=395464043388992&set=g.674985475874242 Teda, ak ste nepochopili, čo to majú [...]

Ariadna 2. – Krucinál, psychológovia, ako to preverujete ľudí na zbrojáky?

28.04.2024

Skutočne impozantný príspevok napísal pán do verejnej skupiny obce Trakovice. Zdieľali to s hrôzou viacerí ľudia do skupín milovníkov zvierat. Istý pán Lackovič v tom svojom diskusnom príspevku píše, že Ahojte ak mate radi svoje macky tak ich majte na svojom mieste. Akukolvek macku na mojom dvore a v okoli domu zastrelim. Moze byt vystavna s vybijanym obojkom aj s [...]

Ariadna 1. – Prečo Fico straky urazil?

28.04.2024

Verte, straky sú úžasné zvieratá. Viem o tom svoje, v časoch môjho detstva sme jednu zachránili, vychovali a vypustili. Chodila po celé roky posedávať pred balkón a krákala vďačne. Stačilo zavolať Hana, Hana – a priletela. Počúvala som dnes nadránom prejav premiéra Fica z NR SR 25.4. 2024. Musím sa s vami oň podeliť, lebo naše médiá sú akési lakomé – a [...]

Robert Kaliňák

Krúpa má podozrenie, že Kaliňák koná v záujme cudzích zbrojárskych spoločností

02.05.2024 16:19

Krúpa avizoval, že téma sa možno bude riešiť aj na budúcotýždňovom výbore.

Belgium EU Summit

Všetci nacionalisti sú 'skrytí brexiteri', ničia každú krajinu. Zobuďte sa Európania, odkázal Macron

02.05.2024 16:11

Prieskumy volebných preferencií vo Francúzsku nateraz vedie krajne pravicové Národné združenie.

Nożykova synagóga

V Poľsku zadržali 16-ročného chlapca v súvislosti s podpaľačským útokom na synagógu

02.05.2024 15:34

Motív útoku na jedinú synagógu vo Varšave, ktorá prežila druhú svetovú vojnu, je nejasný. Podozrivý totiž odmietol vypovedať.

vašečka, záborská

Vašečka a Záborská opäť idú proti transrodovým ľuďom. Život im chcú skomplikovať novým zákonom o rodnom čísle

02.05.2024 15:25

Ak zmeny prejdú v navrhovanej podobe, transrodoví ľudia nebudú môcť po absolvovaní tranzície zmeniť svoje rodné číslo tak, aby zodpovedalo ich novému pohlaviu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,857
Celková čítanosť: 9023316x
Priemerná čítanosť článkov: 3158x

Kategórie

Archív