Založ si blog

Teraz 8. – Čo by mala spraviť ministerka školstva – a nerobí. . .

 

Jasné, aj o gymnáziách, aj o monitore, aj o reforme, aj o učiteľoch niečo dám. Tak dnes o školstve, poviete si možno. Ibaže toto nie je len o školstve, to je o nás všetkých.

Ako deti budeme vzdelávať, takých dospelých raz budeme mať, aj štát takých zamestnancov, aj táto spoločnosť budúcnosť. No to sa máme na čo tešiť…

Že prečo? Veď práve o tom v dnešnom blogu porozprávam.

 

V prvom rade si odpovedzme na otázku, či jednotky na vysvedčení sú zárukou úspechu človeka v živote.

Zaujímalo by ma, či pani ministerka školstva mala po celý čas samé jednotky na vysvedčení. Aj pán prezident, aj pán premiér, aj všetci ministri, poslanci, úspešní podnikatelia, dokonca aj vedci…

Lebo ja nie. Prvú a jedinú päťku na ZŠ som dostala v 4. triede, to som si zabudla slovníček z ruštiny (a plakala som celou cestou domov). Učiť som sa doma nepotrebovala, mala som výbornú pamäť, ale zodpovedne som si od prvej triedy sama robila úlohy hneď po príchode zo školy. Na gymnáziu som „čisté“ nemala, matematiku a fyziku som doslova neznášala. VŠ som prešla v pohode. Dochádzala som na gympel až do Kežmarku denne – čo znamenalo ísť ráno o piatej busom z domu a vrátiť sa večer o pol ôsmej. Škola však pre mňa nebola nikdy zásadne inšpiratívna, inšpiroval ma život. Naučila som sa sama čítať v ten prvý deň v 1. triede, keďže som chcela byť čitateľkou miestnej knižnice. Rovnako i na strednej a vysokej škole som si nachádzala sama oblasti poznania, za ktorými som šla viac.

 

V druhom rade si dajme odpoveď na to, v čom spočíva hodnota človeka.

Je nielen o IQ a intelektovom výkone, „rozume“, ale aj o srdci človeka, jeho citovej inteligencii, EQ. A o celej súhre komponentov jeho osobnosti.

Poznám ľudí, ktorí sú „múdri“ – v intelektovej oblasti výkonní, inteligentní, s vysokým IQ. Ibaže nemajú moju úctu a nevykročila by som s nimi ani smeti vysypať, takú nízku dôveru k nim mám. Pretože hlavnou životnou hodnotou pre mňa nie je „hlava“, ale „srdce“ – čestnosť, láskavosť, pravdivosť.

 

Za tretie si odpovedzme, či štatistiky merajúce úspešnosť a výkonnosť v školách sú výpovedné …

Vlastne výpovedné aj sú, len o čom v skutočnosti vypovedajú. Určite nie o úspešnosti žiaka, učiteľa, ani školy. Vypovedajú o rozdieloch v tejto spoločnosti, aj o jej problémoch. Budem to analyzovať podrobnejšie.

 

Naozaj si myslíme, že jednotkári zachránia túto spoločnosť?

Ako som napísala nedávno v mojom blogu, úprimne som presvedčená, že výber študentov VŠ podľa kritéria prospechu je veľký nezmysel. Napríklad na medicínu sa dostávajú len študenti s vynikajúcim prospechom – tak prečo potom máme toľko morálnych prešľapov v medicíne? Toľko morálnych oblúd, ktoré sa nehanbia brať desaťeurovky od dôchodkyne, či ľudí chorých na rakovinu. A v prípade vlastnej chyby, ktorou zavinia smrť pacienta, sa vykrúcajú a znásobujú dopady na obete, namiesto snahy odčiniť do najviac spôsobenú škodu.

Mnohí študenti majú neľahkú životnú situáciu a podmienky, musia tým nejako prejsť, čo sa odrazí aj na ich známkach – no možno aj vďaka tomu sa z nich v živote neskôr stávajú zodpovední ľudia, a vysokú školu by spravili, aj spoločnosti by potom boli na prospech.

 

Ako je to dnes v školstve?

Znechutenie učiteľov ustavičnými premenami v štýle „hókus – pokus, reforma“ je veľké. Ich postavenie sa nezlepšuje a problémovo sa správajúcich detí pribúda, závistlivcom skutočne prajem prísť do niektorých škôl a zažiť si „to učiteľské ničnerobenie“ – úprimne, nechcela by som byť dnes učiteľom.

Ak monitor ukazuje rozdiely v neprospech detí v disparitných regiónoch, mala by ministerka školstva robiť opatrenia. Lebo tie výsledky monitoru či ďalších prieskumov „úspešnosti“ nie sú o kvalite škôl, ani o kvalite učiteľov, ani o kvalite vzdelávania. Sú o situácii života v tých regiónoch.

A čo by mala ministerka robiť?

  1. Zvýšiť kontrolu dochádzky detí do školy. V disparitných regiónoch mnoho detí poriadne v školách nie je – vymeškané stovky hodín, a pritom nie sú záškolákmi, majú ospravedlnenky od lekárov, aj mesačné a dlhšie PN. Rozumiem, lekár nechce prísť o platbu od poisťovne, každý pacient dobrý, navyše sa doťahovať s problémovými rodičmi a byť označený nebodaj ako rasista – no kto by radšej nevypísal jeden papier o PN? Pomohlo by, ak by lekár musel niekam hlásiť všetky deti, ktoré v ten deň vypísal na PN. A PN by mohol dať najneskôr od 4 dňa, kedy dieťa nebolo v škole. Lebo niet na svete učiteľa, ktorý čokoľvek naučí dieťa, ktoré v škole nemá.
  2. Inšpirovať sa príkladmi dobrej praxe zo zahraničia – a zaviesť zóny prioritného rozvoja. Nielen vo vzťahu ku školstvu by mali fungovať – v takých lokalitách by štát mal investovať viac do rozvoja, skvalitniť tam cesty a dopravu, dať odborníkom vyššie platy, robiť všemožné podporné opatrenia, aby ten región prestal byť disparitným. Namiesto toho nám úspešne vláda navýšila počet disparitných regiónov, ktorým ide pomáhať – na ich mieste by som sa hlboko zamyslela, či som už nejako pomohla tým regiónom, ktoré boli disparitné doteraz. Lebo nie, nepomohli. Je zlá logika, že platy treba navýšiť zamestnancom štátu viac v Bratislave, lebo je tam vyššia životná úroveň, ako to propagoval svojho času pre školstvo minister Pellegrini. S takou logikou prístupu sa disparita regiónov nikdy nezníži.
  3. Odpovedať sebe aj spoločnosti na otázku, čo je úlohou vzdelávania.

Vychovávať pracovníkov podľa potrieb trhu? Tie sa menia. Naučiť deti kadejaké informácie? Dať im vedomosti?

Vnášať do spoločnosti hodnoty podľa mňa.

Takže to posudzovanie akejkoľvek úspešnosti v školách nemôže byť len o intelektovom či vedomostnom výkone žiakov. Je potrebné hodnotiť ich zmeny v oblasti morálnej, emocionálnej a aj to treba ako dôležité pomenovať. Také zmeny si vyžadujú skutočne prístup ku žiakom individualizovať. Individualizovať prístup však v praxi znamená dať do tried PODSTATNE MENEJ žiakov ako v nich teraz je. Jednoducho každá paráda niečo stojí, aj umelé nechty pre fittnessku, aj obrnené vozidlá, aj zníženie počtu žiakov v triedach na 12-15, čo by bolo na individualizáciu prístupu až-až. V disparitných regiónoch tá dolná hranica, 12.

A vo vzťahu ku hodnotám potrebujeme v školstve aj v spoločnosti nabrať smer odlišný od doterajšieho – od individualistickej asertivity, ambicióznosti, priebojnosti ako veľkých mét ideálneho človeka v dnešnej spoločnosti ku láskavosti, súcitu, skromnosti, pokore a úcte. Nikdy nepresvedčíme žiakov, že majú študovať remeslá, ak ich nenaučíme úcte k poctivej práci. Nebudú zodpovedne žiť a pracovať, ak nebudú dostatočne ľudsky zrelí. Takže uberme kvadratických rovníc a kríženia čiernych sliepok s bielymi kohútmi, namiesto toho spravme hodinu o tom, ako správne povedať kompliment, ako komunikovať, ako zvládať hnev,…

Podľa mňa šancu študovať na gymnáziu by mali dostať všetky deti, ktoré o to prejavia záujem a spravia prijímačky. Rovnako je to s vysokými školami. Nemožnosť dostať sa na gymnázium či vysokú školu k láske ku remeslu nikoho nedovedie.

 

Záverom…

Čo by mala robiť ministerka školstva – a nerobí to?

Nuž, chopiť sa zdravého rozumu. Podľa mňa je to múdra žena, len by mala otvorene a nahlas povedať, že kde nie je, tam ani čert neberie. Ak spoločnosť chce robiť reformu v školstve, potom sa to nedá robiť bez navýšenia peňazí. Ak vláda nemá peniaze na školstvo a investuje radšej do zbrojenia, potom to pravdivo pomenujme a nehrajme sa na robenie reforiem.

Lebo zo vzduchu sa nedá variť.

 

 

Elena   Predná Hora, 21.1.2018

 

K diskusii: Zjavne máte problém čítať s porozumením – spôsob ako som zvládla čítanie uvádzam vo vzťahu ku svojej motivácii, na genialite skromne nebazírujem.

A pre tých, ktorí nepochopili, ešte raz a pomalšie – vynakladať také obrovské peniaze na zbroijenie v situácii, keď živorí tak veľa našich občanov, ,pokladám za zločin. Spolok, ktorý od nás také čosi žiada, nie je pre nás dobrý, a mali bysme z neho vystúpiť.Tento štát má zäväzky predovšetkým voči vlastným občanom, až tak voči akémukoľvek cudziemu spolku.

Ariadna 6. – Choď a dívaj sa. . .

05.05.2024

Ak mlčím, neznamená to, že nemám čo povedať. A už vôbec to neznamená, že veci nevidím, Dnes vám prezradím jednu z vecí, ktoré naozaj sledujem. Tá kopa medveďov. Sú všade, aj tam, kde nikdy neboli. Prečo ich je odrazu tak veľa, keď minulý rok ešte takto všade nepobiehali? A je ich vôbec veľa? Prečo pobiehajú? Akým spôsobom možno medvede dohnať k tomu, aby [...]

Ariadna 5. – Kde je vôľa, tam je cesta. . .

03.05.2024

Pouvažujeme o tom, že nie všetko, čo sa tvári ako podpora, je v skutočnosti podporou. Polepši sa, Elena, dodala som sebakriticky popri všetkých tých článkoch, čo sa tu o Ukrajine valia z médií, vezmi si príklad z tých, ktorí si berú z Ukrajiny príklad. Tak som si dala poctivé predsavzatie, že niečo nasledovaniahodné pohľadám. Predstavte si, že polmaratón [...]

Ariadna 4. – Zabi bobra, zachrániš strom. . .

03.05.2024

Slová profesorky Hogenovej sa mi vynorili v mysli o banalizácii zla, ktorá prebieha v spoločnosti. Kedysi som o nich aj blog písala https://elenaistvanova.blog.pravda.sk/2021/05/17/ejha-3-ked-hodnoty-zomieraju/#google_vignette Nezvažujeme dôsledky svojich činov, priplávalo mi k tomu do mysle dnes. Veľa príkladov mi k tomu napadá. O robotickom psovi som čítala, ktorý má [...]

obchvat

Tatranci uspeli. Projekt obchvatu Starého Smokovca stopli

06.05.2024 10:57

Tatranci spisovali proti projektu petíciu, podpísalo ju osemsto ľudí.

filipíny, juhočínske more

Filipíny chcú riešiť konflikty v Juhočínskom mori diplomatickou cestou

06.05.2024 10:22

Čína nasadila proti filipínskym plavidlám vodné delá. Filipínsky prezident uviedol, že útok nebudú opätovať.

Russia US Nuclear Treaty

Západ nás provokuje: Rusi nacvičujú odpálenie jadrových zbraní na hraniciach Ukrajiny, nariadil to Putin

06.05.2024 10:20, aktualizované: 10:51

Cvičenie nariadil prezident Vladimir Putin a zúčastnia sa na ňom najmä sily rozmiestnené blízko Ukrajiny.

suchoba

Podplácal Makóa. Suchoba sa zatiaľ väzeniu vyhol, musí však zaplatiť 90-tisíc eur

06.05.2024 10:20

Podnikateľ dostal za podplácanie peňažný trest.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,860
Celková čítanosť: 9033794x
Priemerná čítanosť článkov: 3159x

Kategórie

Archív