Založ si blog

Cestou 10. – Deň, ktorý si pamätáte navždy. . .

Jasné, hodilo by sa to valentínsky, ak zaspomíname na včerajšie presladené kytičkovanie a srdiečkovanie.

Dnes ráno však píšem o včerajšej streľbe na americkej strednej škole – takže to bude o iných dňoch, ktoré máme navždy v pamäti. O zle, ktoré nás sprevádza, a ktorému musíme v živote čeliť. Tak.

 

Zlo, ktorému v živote treba čeliť…

Nie, doteraz nemám jasno v počte tých obetí na Marjory Stoneman Douglas High School, ani americké zdroje v tom v noci jasno nemali. Sypali sprvu čísla medzi 20 až 50 obeťami. Nakoniec je priamo zabitých vraj „len“ 17 mŕtvych, ibaže zrejme viacero ranených je v kritickom stave. Nuž, útočná puška AR-15 nedáva veľké šance…

Okamihy hrôzy sa však nikomu z tých, ktorí to prežili, už nikdy nevymažú z pamäte. Rovnako ako tým, ktorí o svojich blízkych prišli. Ponesú si v sebe čin istého 19-ročného výrastka, ktorý zbabral život sebe, a ublížil aj mnohým ďalším ľuďom. Mohla by som profilovať dopredu, že pôjde o typický obraz šialeného strelca – samotár, ktorého nikto poriadne nepozná, lebo na neho všetci kašlú. Prepustenie zo školy pre disciplinárny prehrešok sa stalo spúšťačom po sérii vecí, ktoré ho zaplavovali ako daily hassless, každodenné maličkosti. A v anamnéze určite nejaký zlý štartér, zrejme minulý rok.

Aj sa to potvrdzuje. Pohľad bývalých spolužiakov – „nemal žiadnych priateľov, ale keď mal príležitosť, rád rozprával…“, “bol tichý a podivný, ale keď sme pracovali spolu, snažil sa hovoriť so mnou..“. Bol vylúčený z dvoch škôl, dva razy zadržaný,  mal záľubu v poľovačke a chcel vstúpiť do armády. Pritom bol vcelku úspešný študent, ešte v roku 2016 dosiahol zopár úspechov za prospech aj správanie. A vzťahy? Bol adoptovaný, adoptívni rodičia zomreli – otec pred 10 rokmi na infarkt, matka pred 3 mesiacmi. Po smrti matky v novembri 2017 ho prijala rodina jeho bývalého spolužiaka zo strednej školy. A hej, na facebook dával fotky o svojom násilnom správaní voči zvieratám…

Netypicky nespáchal samovraždu, ani ho nezastrelili, to býva obvyklý osud „šialených strelcov“.

 

A čo tá skúsenosť hovorí nám?  

Senátor za demokratov Chris Murphy je aj právnikom, ktorý bojuje proti „slobode zbraní“. Povedal moc múdru a pravdivú vec po tejto udalosti: Nie je to náhoda, ani smola, ale výsledok našej nečinnosti.

 

Každá cesta začína prvým krokom…

A ja pripomínam moju nedávnu otázku – KEDY VIEME, ŽE NIEKTO ROBI PIZZU? Keď do nej už upečenej hryzie, alebo už keď si kupuje korenie na pizzu a cesto na pizzu v prášku?

Iste, v prípade tohto šialeného strelca som cielene dala popis jeho života – aby ste si uvedomili, ako spoločnosť zlo bagatelizuje. Kde by bol bod, v ktorom by ste vy sami povedali, že ten chlapec potrebuje pomoc?

Lebo bolo určite viacero záchytných bodov, kedy mohol a mal dostať pomoc spoločnosti – odbornú pomoc a dôsledný dohľad. Najmenej 17 ľudí teraz mohlo žiť, a možno stovky ľudí nemuseli niesť v sebe túto traumu.

Nie, nie je to „veď to je Amerika“.

Spomínate si nedávno, keď som písala o tom úchylákovi, ktorý utĺkol v Bratislave na Žarnovovej ulici mačku? Naozaj si myslíte, že človek, ktorý je psychicky v pohode chodí po večeroch ulicami Bratislavy, a utĺka zvieratá? Skutočne chcete také indivíduá zastavovať, až keď vystrieľajú zopár ľudí? Násilie voči zvieratám je prvý indikátor rizika závažného násilného správania – človek nemá morálnu hranicu neublížiť inej živej bytosti. Je to hodne výpovedné patologické správanie…

Presne na toto som chcela vtedy poukázať – zlo treba dôsledne zastavovať v malom, inak sa rozbieha…

 

Slippery slope efekt…

spoločnosť na svoju škodu prehliada. Zlo sa potom nabaľuje ako snehová guľa, rozrastá sa. A doplácajú na to nevinní.

Podobne je to aj v oblasti pochybení lekárov. Keby spoločnosť potrestala dôsledne a spravodlivosť jedného či dvoch lekárov, ostatní by si dávali naozaj pozor – a zachránili by sa tým životy detí. Aké symbolické – práve včera večer, keď som prichádzala z práce dávali v televíznych novinách správu o trojročnom Sebinkovi (písala som o ňom popakovane, zomrel pochybením zdravotníkov) – začali trestné stíhanie 5 zdravotníkov. A ja vám môžem povedať, kam to po tom mediálnom halase tento systém bude roky tlačiť – obete vyčerpávať, jatriť im rany, páchateľov odsúdi podmienečne…

 

Princíp zla je vždy ten istý…

Obete nesú následky ďaleko viac ako samotný páchateľ. Nie, nie je to spravodlivé.

A hej, je to zakaždým presne ten istý princíp chorej a slepej spoločnosti, ktorá sa rozhýbava k činu, až keď je neskoro….

 

Záverom…

Som hodne unavená teraz skoro ráno. Musela som prepnúť z písania v mojej nočnej práci na oddychové obrázkovo Pinterestu. No  i tak kdesi v pozadí bežal leitmotív tejto úvahy – prečo je na svete toľko zla? Bože, prečo?

Myslím, že viem odpoveď – nemali by sme byť k zlu ľahostajní…

 

 

Elena   Predná Hora, 15.2.2018

Ariadna 5. – Kde je vôľa, tam je cesta. . .

03.05.2024

Pouvažujeme o tom, že nie všetko, čo sa tvári ako podpora, je v skutočnosti podporou. Polepši sa, Elena, dodala som sebakriticky popri všetkých tých článkoch, čo sa tu o Ukrajine valia z médií, vezmi si príklad z tých, ktorí si berú z Ukrajiny príklad. Tak som si dala poctivé predsavzatie, že niečo nasledovaniahodné pohľadám. Predstavte si, že polmaratón [...]

Ariadna 4. – Zabi bobra, zachrániš strom. . .

03.05.2024

Slová profesorky Hogenovej sa mi vynorili v mysli o banalizácii zla, ktorá prebieha v spoločnosti. Kedysi som o nich aj blog písala https://elenaistvanova.blog.pravda.sk/2021/05/17/ejha-3-ked-hodnoty-zomieraju/#google_vignette Nezvažujeme dôsledky svojich činov, priplávalo mi k tomu do mysle dnes. Veľa príkladov mi k tomu napadá. O robotickom psovi som čítala, ktorý má [...]

Ariadna 3. – Česko má nedostatok psychiatrov. . .

02.05.2024

Veru, poviem, vydesilo ma to, čo som videla. Určite majú Česi zúfalý nedostatok psychiatrov, povedala som si. Lebo zjavne ujetí ľudia potom zostávajú bez odbornej pomoci. A kadečo vystrájajú. Ak vás tento môj výrok zarazil, tak pozrite Zdroj: https://www.facebook.com/photo/?fbid=395464043388992&set=g.674985475874242 Teda, ak ste nepochopili, čo to majú [...]

nemecko požiar

V Berlíne vzbĺkla hala firmy zo skupiny Diehl. Vyrába aj systém Iris-T dodaný Ukrajine

03.05.2024 21:45

S plameňmi v berlínskej časti Lichterfelde bojovalo 180 hasičov, ale požiar do večera pod kontrolou ešte nemali, napísala DPA.

Rusko / Špehovanie / Kyberkontrola /

Spojené štáty odsúdili ruské kyberútoky na Európu vrátane Slovenska, je za nimi známy aktér

03.05.2024 21:17

USA skupinu spojili napríklad aj so zasahovaním do amerických prezidentských volieb, ktoré vyhral Donald Trump.

brazília, priehrada, pretrhnutie, voda, záplava

Juh Brazílie sužujú najhoršie povodne za 80 rokov, 37 ľudí zomrelo

03.05.2024 20:37

Je to už štvrtá takáto ekologická katastrofa za rok, v júli, septembri a novembri 2023 udreli záplavy, pri ktorých zahynulo celkovo 75 ľudí.

gaza

Izrael dal Hamasu ultimátum: Máte týždeň, potom vstúpime do Rafahu

03.05.2024 20:20, aktualizované: 21:03

Izrael dal palestínskemu radikálnemu hnutiu Hamas týždeň na to, aby prijal dohodu o prímerí a prepustení rukojemníkov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,859
Celková čítanosť: 9027759x
Priemerná čítanosť článkov: 3158x

Kategórie

Archív