Založ si blog

Novembrenie 11. – Svet hodný ochrany. . .

Tatry ako vždy prekrásne, zaliate do ružovozlatista skorým ranným slnkom. Havrany krúžiace s hlasným krákaním nad popradskou autobuskou. Obrazy života, ktoré sa mi vrývajú hlboko do srdca.

Ach, áno, ešte včasranná cesta z Prednej Hory. Zábavné bolo, že som nahodila fotku na fb, ľudia zo svetielkového sveta nepochopili, že to nie je chyba fb, ale reálna fotografia prostredia. Neverili, že čakanie na bus u nás vyzerá takto – v čiernočiernej tme, svetiel cestou z kopca niet.

Havranelo sa mi aj po návrate z Tatier od homeopatky, pretože som prešla parkom a potom mestom k námestiu. Vrany, kavky, havrany – viete o tom, že všetky tieto vtáky, patriace do čeľade krkavcovitých,  sú veľmi inteligentné. Rozlíšiť ich je ľahké – havran má žltý zobák a nohavičky – hornú časť nôh má obrastenú perím, vrana je menšia ako havran, s čiernym zobákom, kavka je sivastá. Patria k nim aj krkavce, samozrejme, keď podľa nich je pomenovaná celá čeľaď – sú veľmi veľké a veľmi múdre, preto v mestách nežijú. No áno, ktosi podľa nich vytvoril pre darebných rodičov pomenovanie „krkavčí rodičia“ – ale nemá to hlavu a pätu, je to nezmysel, lebo všetky krkavcovité druhy sú ako rodičia starostliví. Mám rada tieto bystré vtáky, v minulosti si ich ľudia vážili oveľa viac. Chýbali by mi, keby neboli.

A mohlo by sa ľahko stať, že raz budú medzi vymretými druhmi – a my s nimi. Mnoho ľudí (nielen odborníkov) poukazuje na riziká sebazáhuby. Jeden z odborníkov je nepochybne geológ a podpredseda SAV, ktorý v článku

https://www.cas.sk/clanok/914687/desiva-predpoved-geologa-planeta-je-na-pokraji-hromadneho-vymierania-druhov/

výstižne povedal, že „dnes už nie je dôležitý ekonomický rast, ale udržanie prostredia, v ktorom žijeme.“

Súhlasím s tým. Fenomén Gréta ma ale nenadchýna, o tom som už v blogu písala – nepáči sa mi to dievča a jej prejav vôbec. Naozaj mi niečo na nej nesedí – a to som za ochranu prírody a života na Zemi, aj pervazívcov mám rada.

Skutočnosťou je, že svet od záhuby nezachráni, ak budeme všetci jesť len rastlinnú potravu – ja vám teda dnes večer idem dobrým príkladom

 

 

Ale vážne, oveľa viac na prospech Zemi by bolo napríklad prestať s jadrovými pokusmi, aby nevznikal jadrový odpad

https://www.hlavnespravy.sk/nebezpecny-experiment-preco-usa-na-ukrajine-buduju-uloziska-vyhoreteho-jadroveho-paliva/1207996

Niektoré veci rozhodne ľudstvo zjavne nedomýšľa, alebo je to krajná bezohľadnosť?

https://www.topky.sk/cl/13/1485431/Memento-ludskej-lahostajnosti–USA-sprznili-malebny-kut-zeme–ohrozuje-nas-vsetkych

Rádioaktívny odpad vážne hádžu do mora?

https://www.hydrotech-group.com/sk/blog/vodu-v-oceanoch-ohrozuje-okrem-plastov-aj-radioaktivny-odpad-ake-predstavuje-nebezpecenstvo

Veď to je akoby sme sedeli na konári a pílili sme ho sami pod sebou. VeĎ aj pílime, podaktorí

https://www.interez.sk/jadrova-hrobka-z-nuklearnych-testov-praska-uroven-radiacie-na-marshallovych-ostrovoch-je-ako-vo-fukusime/

Niet sa potom čo čudovať, tejto správe z januára 2017 o rádioaktivite českých diviakov

https://www.topky.sk/cl/11/1602723/Takmer-polovica-diviakov-zo-Sumavy-je-radioaktivna–Sokujuce-zistenie–TOTO-za-to-moze

článok uvádza, že rádioaktivita sa na Šumavu dostala po havárii jadrového reaktora v Černobyle, ku ktorému došlo na jar 1986.

No mňa by skutočne zaujímalo, akú rádioaktivitu by namerali nám.

Nejdem to ďalej radšej ani rozoberať. Veľa informácie prinieslo k téme napríklad vysielanie Dopoludnie na InfoVojne s Adrianom 15.11.2019, naozaj veľa zaujímavých informácií  o tom, v čom je skutočne problém, aj čo je a čo nie je ochrana životného prostredia.

Moc sa teším na čarovnú knihu, ktorú som si objednala – pravdaže nie je o kúzlach a čaroch, ale o vtákoch. Volá sa Dýchat s ptákmi a má podnadpis Obyčejné texty o světle paměti, pravdě oblaků a útěše míst. Mám rada fotoknihy s príbehmi, moc, dokonca som i ja dve  dala dokopy, ale nikam som ich neposunula. Z tej prvej mám motto v úvode blogu, už som ju kedysi v blogu spomenula.

A prezradím vám ešte niečo k tým vtákom – čajka, či biely havran ma Popradom sprevádzal. Nech to bolo, čo to bolo, bolo to prekrásne. Brala som to ako nádherný pozdrav Zámeru sveta…

Elena  27.11.2019

 

 

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Takže tak 10. – Amazónsky prales sa prudko rozrastie. . .

22.04.2024

Poviem vám, chytila ma za srdce správa o tom, že našej prezidentke vôbec nie je ľahostajné, ako zamoruje ovzdušie zemegule pre nás všetkých tými jej letmi lietadlom. Hovorí o tom správa v linku https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-vysadila-so-svojim-timom-stromceky-na-zahori/3470150 Od roku 2021 vraj vyše 12 000 stromov vysadila. No to je dobre, bude mať prax, keď [...]

Takže tak 9. – Kupujte im lopatky. . .

21.04.2024

Bolo to v marci pred rokom, keď sa v slovenských médiách objavila správa, že – ako potvrdzuje článok v linku https://dennikn.sk/minuta/3268597/ Rusi lopatkami bojujú, lebo nemajú dostatok munície. Tie lopatky majú od roku 1869 vraj skoro bezo zmeny. Priznávam, že som nikdy nebola vojak, možno preto som nepochopila, prečo Ukrajinci s modernou západnou výzbrojou posielanou [...]

čaputová

Čaputová sa na záver úradovania v Košiciach stretla s Schusterom

26.04.2024 14:08

Súčasťou jej piatkového programu bola aj diskusia so študentmi žurnalistiky a politológie Filozofickej fakulty Univerzity P. J. Šafárika o význame slobodných médií pre demokraciu.

Fico, Kmec

Peniaze z plánu obnovy môžu byť podľa Fica štartom veľkých modernizačných programov

26.04.2024 13:54

Premiér Robert Fico to uviedol po pracovnom stretnutí s podpredsedom vlády SR pre Plán obnovy a odolnosti a využívania eurofondov Petrom Kmecom.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

PS organizuje ďalší protest, vláda podľa hnutia valcuje Slovensko po vzore autokratov

26.04.2024 13:30

Hlavnou témou protestu je boj proti ovládnutiu RTVS.

Andrej Danko, semafor

Polícia po viac ako troch mesiacoch zverejnila video z Dankovej nehody

26.04.2024 12:43, aktualizované: 13:04

Zábery pochádzajú z kamery električky. K dopravnej nehode lídra SNS došlo 11. januára v bratislavskej Dúbravke.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,854
Celková čítanosť: 9005857x
Priemerná čítanosť článkov: 3156x

Kategórie