Založ si blog

Ach 11. – Život je ako sneh. . .

Nie, nie je taký snehobiely – veď je dúhovo farebný, iskrivo trblietavý ako kvapka rosy v lúčoch slnka, však? A nie je ani taký chladný ako sneh – je predsa plný tepla, okamihov radosti, lásky, pohody.

Ale v dnešnom blogu vám prezradím, čo má život so snehom predsa len spoločné – podľa mňa a ešte podľa niekoho, poviem aj koho.

 

Šla som do Popradu skorým ránom.

Sú dni, keď na oblohu musí vyjsť naše vlastné slnko, povedala som si na svitaní hľadiac na temné nebo, plné šedastých hmlových mrakov. Ťahali sa oblohou ako pavučiny. Nenechaj ma zmoknúť, prosím, ševelila som Zámeru sveta pri pohľade na zatiahnutú oblohu, keď som vykročila z domu. Pri čakaní na bus sa obloha na horizonte náhle roztrhla a slnko vybehlo spoza mrakov, zažiarilo plnou silou.

 

Okolo šťastia sa točili moje myšlienky, ako vidíte…

A aj v buse som si cestou do Popradu čítala knihu o šťastí. Volá sa Štěstí nalezené v království Bhután a je zbierkou myšlienok Gyonpo Sheringa.  Odrážajú sa  v nich základné veci života. životná múdrosť.

Bhután je naozaj zvláštna krajina. Je jedinou krajinou sveta, kde je zakázané fajčenie. A viete kedy zakázali používanie plastových tašiek, o ktorom uvažujeme my dnes? No predsa v roku 1999. Chránia životné prostredie a život všetkých bytostí v ňom. Buddhisti sú prevažne, a medzi ich hlavné hodnoty patrí rodina, spoločenstvo a viera.

Jedna z tých myšlienok hovorí, že je lepšie sedieť pri nohách múdreho, ako stáť na čele stáda somárov. Druhá myšlienka vraví, že žiadne zlato nie je krajšie ako lúč slnka. Iná hovorí, že najväčší drahokam sveta je slnko, moc krásne a pravdivé podľa mňa. Ďalšia z tých myšlienok však pripomína, že – nepotrebuješ slnečný svit, aby si zahrieval svoje šťastie, to hreje tvoje srdce a duša. Tak to je, no mňa potešilo, že som v Poprade nezmokla.

 

Šťastie síce nie je vo veciach, ale…

I tak ma potešili moje dva nové klobúky, taška na bubon a rozviata tmavomodrá blúzka, všetko na cestu lesom – ako inak.

Prečo dva, ty máš dve hlavy? – povedalo mi dieťa. Nie, vezmem so sebou jeden, ešte uvidím ktorý z nich, vysvetlila som chabo. Nuž, ale i tak na takýchto nákupoch veľa nemíňam – akcie sú „všetko po 1,5 eura“. Iste, tí v meste žijúci môžu i na akcie „všetko po 20 centov“ vybehnúť – lebo ceny v priebehu týždňa klesajú.

Myslela som na ďalšiu z myšlienok v spomenutej knihe – „ži proste, zanechávaj iba stopy nôh a nos iba svoj tieň, to je cesta.“ Vnímala som, ako bezhlavo ľudia nakupujú, ako sa vlastne melie konzum všade okolo nás. Jasné, aj iné veci sa mi k tomu napájajú, nedám to tu celé. Podstatou je, že viac ako nakupovaním som trávila čas chodením po meste a pozorovaním, vnímala som detaily prostredia – kravu na streche predajne mlieka,

nádherný dvojgaštan

A vrany – v jednej chvíli sa mi k nohám znieslo obrovské vranie pero. Do môjho šamanského vrecka putovalo domov.

 

Čas vrán…

Vrany krákali v popradskom parku doďaleka, poletovali mestom, čistili ho od hmyzu. Ľudia si často neuvedomujú, ako im vtáci pomáhajú, ak ich ponechajú žiť vo svojej blízkosti. Pár vraních či havraních fotiek chcem, no dnes som ich nestihla spraviť – ledva som autobus stihla.

O piatej som bola doma – a o pol šiestej už rozvoniavali prvé langoše, ani som ich nenechala poriadne vykysnúť. Horúce, chrumkavé, slané. Podelím sa s vami, čím ich najnovšie natieram – dve kopcom lyžice kyslej smotany, 1 kopcom lyžica tatárskej omáčky, l zarovnaná lyžica pikantnej paprikovej nátierky a  1-2 strúčiky nadrobno strúhaného cesnaku. Ach, postavíte mi pomník – je naozaj úžasná tá nátierka na langošoch.

 

Prezradím vám celú myšlienku z úvodu

–  život je ako sneh, lebo každý krok je vidieť. Je v tom ukryté vodičkovské múdro „chráň si svoju stopu“: Životná múdrosť nás vždy vedie rovnakým smerom, prichádzame k tým istým veciam, ako som nedávno skonštatovala.

Múdre myšlienky sú skrátka ako rieka, ktorá tečie v čase, naráža na kamene – nás, očisťuje nás od nánosov blata.

A keď sa to dnes točí okolo šťastia a slnka, tak záverom ešte jedna prekrásna myšlienka z tej knihy k téme „na svitaní sa svet usmieva šťastím a radosťou“. Ach, áno, tak to je, preto tak milujem svitania.

 

Elena 9. 6. 2020

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Takže tak 10. – Amazónsky prales sa prudko rozrastie. . .

22.04.2024

Poviem vám, chytila ma za srdce správa o tom, že našej prezidentke vôbec nie je ľahostajné, ako zamoruje ovzdušie zemegule pre nás všetkých tými jej letmi lietadlom. Hovorí o tom správa v linku https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-vysadila-so-svojim-timom-stromceky-na-zahori/3470150 Od roku 2021 vraj vyše 12 000 stromov vysadila. No to je dobre, bude mať prax, keď [...]

Takže tak 9. – Kupujte im lopatky. . .

21.04.2024

Bolo to v marci pred rokom, keď sa v slovenských médiách objavila správa, že – ako potvrdzuje článok v linku https://dennikn.sk/minuta/3268597/ Rusi lopatkami bojujú, lebo nemajú dostatok munície. Tie lopatky majú od roku 1869 vraj skoro bezo zmeny. Priznávam, že som nikdy nebola vojak, možno preto som nepochopila, prečo Ukrajinci s modernou západnou výzbrojou posielanou [...]

Francois Fillon

Francúzsky súd potvrdil odsúdenie expremiéra Fillona v kauze sprenevery

24.04.2024 19:16

Sprenevery sa dopustil vytvorením fiktívneho pracovného miesta pre svoju manželku Penelope.

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Progresívci sa pre schválené zmeny v RTVS oblečú do čiernej, avizujú protesty. Podľa SaS urobí vláda z RTVS dezinformačné médium

24.04.2024 17:41

Poslankyňa Zora Jaurová povedala, že upravená verzia zákona je rovnakou hrozbou, ako pôvodná verzia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,854
Celková čítanosť: 9001734x
Priemerná čítanosť článkov: 3154x

Kategórie