Malé vysvetlenie, prečo by ste určite nemali chodiť do okolia Prednej Hory a Muráňa, ani prechádzať tadiaľ vôbec, vám teraz dám.
Tak si kúpme autobus, povedalo moje najstaršie dieťa včera, keď sme sa vracali v tme domov.
Ach, ach – veci často nie sú také, ako sa nám javia na prvý pohľad. Nie, nie je to o tom, že už nevieme čo od dobroty a topíme sa v peniazoch. Navrhla to kvôli firme Skanska SK. Prezradím vám, že prečo práve autobus, aj prečo práve tá firma je v tom smere pre nás inšpiratívna.
Firma Skanska, ktorá opravuje tú spadnutú cestu medzi Muráňom a Prednou Horou, sa od 1.11.2020 pustila i do úpravy obchádzky v rámci národného parku Muránska planina. Keď vidím tie úpravy, spočívajúce v osádzaní hrubých kovových zábradlí popri ceste, krváca mi srdce. Mizne krehká krása toho miesta, a ja by som skutočne prísne trestala všetkých tých, ktorí za tento stav môžu. Lebo akosi mi popis obrovskej búrky, ktorá splavila cestu, nesedí s tým, čo viem a pamätám si za celé roky – že sa kraje cesty sypali (však je to overiteľné, na viacerých miestach tej cesty vyššie sa aj sypú). Všetko treba systematicky udržiavať, inak to chátra, aj ciest sa to týka. Navyše štyri mesiace nezačať práce v mimoriadnej a havarijnej situácii na ceste medzinárodného významu, nuž tak to ťažko viem slušne nazvať.
Neschopnosť opraviť cestu, ktorá spadla ešte koncom júna, začať s jej opravou až teraz, pokladám za manažérsku nekompetentnosť vedenia BBsK. A to, ako sa teraz realizuje „úprava Muránskej planiny“, svedčí o fušerskom koordinačnom postupe firmy Skanska, ktorým spôsobujú zdržanie všetkým, ktorí v tom čase tadiaľ cestujú. Oficiálne na stránkach priľahlých obcí sa uvádza čas prác s uzáverou, platnou od 1.11.2020.
Áno, aj obchádzku na trase Muráň – Predná Hora uzavierajú – kvôli realizovaniu prác, súčasťou ktorých je osadenie bezpečnostných prvkov – zvodidiel, vybudovanie spevnených výhybní, prečistenie priekop, odvodňovacích prvkov a krajníc a lokálne opravy obchádzky. Práce budú prebiehať kontinuálne,
pritom ako uvádzajú oficiálne obce na stránkach – počas víkendov (sobota, nedeľa) a sviatkov (17.11.) je obchádzka výrazne obmedzená v čase 8.30 do 17.00
Počas pracovných dní bude obchádzka výrazne obmedzená v čase od 8.30 do 15.15
Mimo týchto časov platí aktuálny signálny plán semaforov.
Ibaže firma Skanska koná nekorektne, pretože sa zjavne nedrží dohodnutého harmonogramu. A tak ľudia trčia pri ceste z práce na semafore v Muráni viac ako dve hodiny. Lebo z neznámych dôvodov nechá firma prejsť autobus a autá od Prednej Hory, ale od Muráňa ich necháva stáť – je to celé len o nekompetentnom manažovaní akcie a bezohľadnosti voči ľuďom, lebo 5 minút vyčlenených na prejazd od Muráňa počas jednej hodiny je skutočne minimálnym zdržaním práce.
Zdena Frýbová kedysi písala v jednom zo svojich humoristických románov o tom, ako šikanoval majiteľ bytovky tých, ktorí mali prenajaté byty v nej. Uviedla vtedy, že je to príklad toho, ako možno v demokratickom štáte beztrestne šikanovať občanov. Nuž, toto je druhý príklad – na slovenský spôsob, čo tu predvádza firma Skanska.
Lebo firma Skanska svojvoľne porušuje dohodnuté časy. Spôsobuje tým škodu tretím stranám, aby sme to právne kvalifikovali. Upozornila som vedenie firmy dnes ráno na túto skutočnosť.
Pravdou je, že inštitúcie v SR – ich vedenie, nemá niekedy ani najmenšiu predstavu o trestnoprávnych dopadoch svojho konania. Aj vedenie BBsK si neuvedomuje príčinnú súvislosť škody vznikajúcej u tretích strán s ich vlastnou zodpovednosťou za spadnutú a odstavenú cestu. Nuž tá je nasledovná – preukázateľne vedenie BBsK zodpovedá za cestu medzi Muráňom a Prednou Horou, a jej údržbu. Cesta spadla, čo sami potvrdzujú. Kraj je poistený na následky živelnej pohromy. Cestu sme ja i dcéra preukázateľne do jej spadnutia bežne používali, je to náš obvyklý spôsob prepravy. Spadnutá cesta nás núti dochádzať obchádzkou, ktorá je časovo aj finančne nákladnejšia. Dennú stratu možno vyčísliť. Navyše, t. č. v rámci úpravných prác firmy Skanska, neakceptujúcej oficiálne dohodnuté časy odstávky, je zdržanie a tým aj vznikajúca časová strata, ešte vyššie.
To, čo niektorí nechápu… Škody vznikajúce prestojmi nie sú len zdržaní ľudí, ktorí sa vracajú domov z práce. Sú i o tom, že v dôsledku viaznucej opravy cesty, klesajú tržby zariadeniam v regióne. Napríklad aj predaj buchiet, aj návštev miestnych rekreačných zariadení. Všetkým spôsobuje škodu to, že sa práce nezačali hneď od pádu cesty v zrýchlenom režime, aký si podľa mňa vyžaduje takáto mimoriadna situácia. Preto by sa mali aktívne ozývať a angažovať všetci a nielen zopár jednotlivcov za nich ťahať horúce gaštany z pahreby.
Keďže autobusy pustia cez obchádzku bez problémov a čakania, tak už ste porozumeli, prečo s dcérou ten autobus teraz chceme. Vodičák naň si kúpime – keď predávajú v tomto štáte falošné doklady na COVID-19, aj náboje zahraničným teroristom, aj tituly vysokoškolské, aj možnosť vyštudovať v zrýchlenom režime pár mesiacov vysokú školu – tuším že právo dokonca, tak zjavne máme zásobovanie trhu dobré. Neviem prečo by nepredávali i vodičáky na autobus…
Je desivé, ako sú porušované práva občanov z rôznych strán. Ako ľudia nechajú so sebou manipulovať. Ako sa nechávajú znovu a znovu viesť k lepšej budúcnosti ľuďmi, ktorí by nás nemali ani ku nášmu smetiaku navigovať. Ako čušia so sklonenou hlavou a znášajú kadejaké darebáčiny. lebo zlo, ktorému nepristrihneš korene, sa veľmi rýchlo rozrastá.
Je mi z toho všetkého ako Vodnárovi smutno…
Elena 6.11.2020
"aj náboje zahraničným teroristom" ...
To je tak, ak niekto má rad sóju, mal si premyslieť,... ...
Tento blog sa mi ľúbi. Aj keď som Blavák, ...
Celá debata | RSS tejto debaty