Založ si blog

Dalasair 3. – Deň, ktorý. . .

Viete aký bol v sobotu deň? Deň prevencie samovrážd.

Na Slovensku zomiera každý rok vlastnou rukou viac ako 500 ľudí, minulý rok ich bolo vyše 540. Údajne najviac samovrážd je v Číne. A podľa štatistík spácha niekto vo svete samovraždu každých 40 sekúnd. Je to hrozivé číslo,však?

 

Samovrahov pribúda – a je za nimi potrebné vidieť nielen ich vlastný stratený život, ale  tiež ťažký zásah do života ich blízkych. Pretože tí nesú v sebe bolesť, často i pocity viny celoživotne.

Je to zvláštne – jeden deň, nikdy neviete ktorý.

Deň, ktorý rozhodne o našom živote. Alebo o našej smrti.

Pretože náhle nechceme žiť.

 

NIektorí hovoria, že je prevencia samovrážd spojená s pevnou oporou,  ľuďmi okolo nás, ktorým môžeme veriť, stoja pri nás pevne v zlých časoch. Iní spoliehajú na odbornosť – diagnostiku depresie a jej liečbu, terapiu na hľadanie dôvodov prečo žiť. POPisujú znaky, ako môžeme vidieť, že niekto zvažuje samovraždu. No podľa mňa často nijako.

Samovraždy sú čudný fenomén. Niektorí tvrdia, že ich človek plánuje dlhodobo, iní hovoria o skratovom konaní, s náhlym impulzívny rozhodnutím. Také i onaké sú podľa mňa súčasne. I pri tej náhlej len niečo zatlačí na ranu, ktorú  máte v sebe. Otvorene – viem čo hovorím.

Po synovej smrti som sa na tej hranici potácala deň za dňom. Jediné čo ma držalo späť od toho kroku boli moje životné záväzky – aby moje dcéry prežili a aby doštudovali. Presnejšie by asi bolo povedať, že som na tej hranici stála. Lebo je to presne tak, že súčasne žiť chcete i nechcete.

A idete obomi príbehmi súčasne, nelogicky a paradoxne.

Šla som životom, vnímala som krásu východu slnka, viac ako pol roka som zbierala darčeky ku vianociam a tešila som sa úprimne z každého úspechu mojich detí, no zároveň tam bežal film bolesti. A každé súdne konanie v tom nekonečnom rade dní ranu jatrilo. Bola to nekonečná hora špinavostí, lebo čo poviete na argument  „máte predsa ešte tri deti“ človeku, ktorý zavinil smrť vášho syna? Pred vynesením rozsudku chcel právnik nemocnice účelovo zasa rozsudok oddialiť – a tak po piatich rokoch súdnych konaní tesne pred vynesením rozsudku požiadal, aby sme zdokladovali, že to mŕtve dieťa bol náš syn. Mala som na to hodinu. Domov po rodný list nebola šanca to obehať ani autom, ktoré som i tak nemala. Šla som na matriku, a vďaka láskavosti tých žien sa mi podarilo získať rodný list a doniesť ho na súd v priebehu tej hodinovej lehoty, aj keď sa moje dieťa narodilo v úplne inom okrese. Takže nie som človek, ktorý sa vzdáva ľahko. Rozsudok  v propech spravodlivosti konečne padol. No cestou zo súdu som skoro vkročila pod auto, lebo tenpocit hlbokej bolesti  a znechutenie zo špinavosti tejto spoločnosti boli prisilné.

Píšem to preto, aby ste chápali, ako úzko súvisia tie počty samovrážd u nás i so systémovým týraním – neprístupnosťou spravodlivosti, vystavovaním ľudí sekundárnemu týraniu zo strany štátnych inštitúcií. Súdy ponechávajúce priestor na ekundárne týranie obetí páchateľom. Školy umožňujúce šikanu. Spoločnosť nerobiaca efektívne opatrenia na zamedzenie ytémového týrania.

Je to systémové zlyhanie.

 

Ak hovoríme o prevencii samovrážd, musíme hovoriť nielen o tom, ako mladým ľuďom v nejakom preventívnom programe povykladáme že život je pekný a samovraždy nie sú riešením problému, ale i riešiť systémové týranie v spoločnosti. Pomenovať otvorene situácie, v ktorých k nemu dochádza  – a urobiť opatrenia, aby už nedochádzalo.

 

Elena

Ariadna 8. – Chcete robiť starostu v Telgárte?

07.05.2024

Ako píše článok v linku https://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/708836-zahadna-abdikacia-starostu-svoj-koniec-oznamil-v-liste-dovod-vraj-neuviedol/ starosta v Telgárte vraj záhadne abdikoval. No tak sa na to pozrime. Pravdu poviem – starosta Telgártu ma zaujal už pred časom pri reportáži, kedy vykladal ako dostali 6 stanov pre 102 ľudí, a tak sa v jednom stane tlačí 30 [...]

Ariadna 7. – 20 rokov s NATO. . .

06.05.2024

Dvadsiate výročie nášho vstupu do NATO podaktorí minulý mesiac oslavovali. Odvtedy už prešlo viac ako mesiac, no ja som doteraz uvažovala, čo to vlastne oslavovali. Na nič som neprišla, čo by bolo hodné oslavovania v tejto veci. Dvadsať rokov sme v tom spolku, a čo dobré urobil pre svet? No nič. Zato výčiny, za ktoré by sa od hanby kanálmi plaziť mali predstavitelia toho [...]

Ariadna 6. – Choď a dívaj sa. . .

05.05.2024

Ak mlčím, neznamená to, že nemám čo povedať. A už vôbec to neznamená, že veci nevidím, Dnes vám prezradím jednu z vecí, ktoré naozaj sledujem. Tá kopa medveďov. Sú všade, aj tam, kde nikdy neboli. Prečo ich je odrazu tak veľa, keď minulý rok ešte takto všade nepobiehali? A je ich vôbec veľa? Prečo pobiehajú? Akým spôsobom možno medvede dohnať k tomu, aby [...]

polícia, vyhrážky, univerzita komenského

Polícia opäť preveruje oznámenia o výbušninách na školách v Bratislavskom kraji

07.05.2024 08:04

Oznámenia o údajnom uložení výbušnín preverujú vo viacerých školách v okresoch Malacky, Senec a Pezinok.

Základná škola Podsadek, Stará Ľubovňa, Rómovia

Ministerstvo školstva chce z plánu obnovy zaplatiť výchovnú šou. Odborník nápad kritizuje

07.05.2024 07:00

Rómska komunita je zámerom pobúrená, rezort však nápad obhajuje

izrael, gaza, rafah

Izrael podniká útoky v Rafahu niekoľko hodín po tom, ako Hamas akceptoval návrh na prímerie

07.05.2024 06:50

Izraelské letectvo podniklo údery na viac ako 50 miest spojených s Hamasom a jemu blízkym organizáciám.

Rusko, Deň víťazstva, Červené námestie, vojna na Ukrajine

ONLINE: Rusi chcú navýšiť raketový arzenál, odradiť nepriateľov 'testovať sily Ruska'

07.05.2024 06:25

Rusi zvyšujú výrobu zbraní. USA predpokladajú, že tento rok vyrobí Rusko viac munície ako všetkých 32 členov NATO dohromady.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,862
Celková čítanosť: 9036817x
Priemerná čítanosť článkov: 3158x

Kategórie

Archív