Založ si blog

Zápisky psychiatra 7. – Inovatívne produkty reťazca 303 šmejdov. . .

 

Sedela v kresle a lúče zapadajúceho slnka jej do vlasov hádzali odlesky farby tmavého zlata. Dívala sa tíško ako zalievam čaj. Bazovo-citrónový, jej obľúbený – viem, veď preto som ho dnes cestou do práce kúpil. Rovno štyri balenia. Svoje analýzy si strčte niekam, nikdy som nebol analyticky orientovaný.

Aj med a malinový sirup som kúpil – bol som jednoducho zvedavý, ako ten čaj chutí s medom, alebo s tým sirupom. A nemusíte mi robiť ani školenie o objektivite, my odborníci dobre vieme, že máme byť objektívni – no ale veď poznáte ten starý vtip o čiernej a bielej krave… Ach, áno, iste, aj tá čierna, aj tá čierna je moja, ale tá biela…

Hm… bazovo-citrónový čaj s malinovým sirupom je úžasný, uchlipkávam ho horúci a voňavý z veľkého bieleho hrnčeka s červenými bodkami, a čas sa ťahá ako zlatistý med.

Nadýchla sa nežnej malinovo-bazovej vône a pousmiala sa.

„Tak čo máte nové?“ zahlásil som odborno-radostným hlasom, lebo oči mala smutné. V takých chvíľach my – psychiatri sledujeme oveľa viac neverbálne signály a tón hlasu pacienta, než akékoľvek jeho slová.

„To je dobré“ zahlásila neurčito.

„Dobré?“ parafrázoval som.

Pokrčila plecami. „Keď sa porovnáme s hladujúcimi deťmi v Afrike, a bezdomovcami,  a s krajinami zasiahnutými vojnou – tak sa v podstate máme všetci fajn…“ dodala bezvýrazne.

„No čo sa stalo?“ opýtal som sa zúčastnene a starostlivo.

Na ten tón hlasu zaberala. Otvorená starostlivosť v mojom hlase ju zakaždým viedla ku viac ako trojslovnej vete a vtedy vždy na chvíľu „poodtiahla záves“ na duší, kým sa zasa vrátila späť do hlbočiny.

„Nuž, cesta z bahna vedie bahnom, tak ešte chvíľu musím vydržať“ popísala stručne a výstižne situáciu. Pripomínala mi čímsi mačiatko, pôsobila krehko. Jej pohľad bol priezračne čistý, aký mávajú len deti a mláďatá. Veď vravím, ako malé smutné mačiatko…

„Tak čo sa stalo?“ parafrázoval som otázku trpezlivo a láskavo.

„Pokračovanie realityšou Klamár roka je vyčerpávajúce. Jediná, ktorá z tých žien presne poznala situáciu a vedela, že robí špinavosti a aj ich skutočne robila, je krava Karola. Keď si prečítate Predvianočný príbeh, pochopíte“ pokývala hlavou, dívajúc sa do zeme.

Musím si ten príbeh prečítať hneď ako prídem domov, hovoril som si v duchu. „Dostane krava Karola tie  tašky časopisov?“ snažil som sa ju trochu rozveseliť.

Zdvihla zrak, v očiach sa jej blýskalo. Uff, kdeže mačiatko, tigrica.

„Ach, to je len jedna z vecí, ktoré ju čakajú.“ Zhlboka sa nadýchla. „Viete, ja som láskavý a súcitný človek, správam sa obetavo, zmierlivo a hodne, hodne trpezlivo. Niekedy to ľudí mýli – pretože to neznamená, že sa neviem správať inak, ak si to niekto skutočne vykoleduje.“

Ako to robí, že v modrých očiach má zlatý plameň, preletelo mi hlavou. Oči jej iskrili zlatistými hviezdičkami, no pokračovala pokojným hlasom.

„Krava Karola si to vykoledovala. Neriešim ju za seba – nechávam ju za nečestnosť voči mne s následkami jej činov samú, a súcitím s ňou, pretože viem, že Zámer sveta ju do troch mesiacov dovedie ku pochopeniu následkov jej zla. No najviac ublížila jednej z mojich dcér, tá sa na Vianoce neveriacky smiala, že s takou ohavou by ocko nič nemal. I jej facebook dal dcére hneď zablokovať, dieťa mu verilo. Teda, keby si mňa chlap zablokoval deň pred Vianocami na facebooku, bola by to pre mňa bodka za vetou. Ale u kravy Karoly by sme zbytočne hľadali akékoľvek morálne zábrany, charakter a svedomie, či nebodaj sebaúctu. Musí sa ho držať ako kliešť, je to jej jediná šanca – beztak jej ujde, lebo nie je padnutý na hlavu – a rýchlo mu dôjde, čo za atrakciu si zavesil na krk, teda, ak sa jej medzičasom ešte nezbavil. Je mi to jedno – pre mňa teraz už vonkoncom nič neznamenajú „čestnéslová“ typu s takou by som nič nemal, ani ju vôbec nepoznám, atď., atď., atď. A neznamená to nič ani pre moje rozhodnutie za moje dieťa ju náležite potrestať“ dodala. „Takže nielen igelitky s novinami ju čakajú. Verejne jej aj napľujem do tváre, raz – už som ju medzičasom na ulici stretla, isteže, klepala sa ako osika, nečisté svedomie je zlý sprievodca – ale počkám si s tým napľutím na miesto, kde bude veľa, veľa divákov. A samozrejme budem o nej hovoriť pravdu. Lebo najlepší trest pre nečestného človeka je povedať otvorene pravdu o jeho nečestnosti.“ Pousmiala sa. „Veru, to stačí, nič viac netreba.“

Myslím, že jedným zo znakov „zdravosti jadierka“ je u človeka schopnosť zachovať si v ťažkých situáciách humor. Sám som dosť vážny človek, a tak sa mi moc páči ten jej úsmevom prežiarený pohľad na veci – slnečná ľahkosť, s akou občas tá moja spisovateľka popisuje to všetko bolestné a ťažké, čím prešla.

„Viete, keby som naivne verila tým „čestnýmslovám“, potom by mi mala krava Karola vysvetliť tie jej srdiečka a pusinky, čo môjmu manželovi posielala. Nebodaj je to nejaký inovatívny produkt obchodného reťazca Tristotri šmejdov? Akože bonus k nákupu v štýle „bude vám vypisovať naša predavačka“? Pusinky a srdiečka posielame vybraným zákazníkom? Hm, len potom nechápem podľa čoho vyberajú k tejto inovatívnej akcii zákazníkov, podľa sumy nákupu sotva – možno to pribaľujú len k žiletkám pre pánov, ktovie. Musím si to ujasniť – žeby som napísala žiadosť o informáciu tomu ich ústrediu, čo je to za podivnú reklamnú akciu ich obchodného reťazca?  Aj s pripomienkou, že keď už, tak či by k tej akcii radšej nenašli nejaké pekné a inteligentné brigádničky. Lebo veď viete, nekvalitná reklama zákazníkov skôr odstraší ako pritiahne…

 

 

Elena  9.3.2019

 

 

Ariadna 5. – Kde je vôľa, tam je cesta. . .

03.05.2024

Pouvažujeme o tom, že nie všetko, čo sa tvári ako podpora, je v skutočnosti podporou. Polepši sa, Elena, dodala som sebakriticky popri všetkých tých článkoch, čo sa tu o Ukrajine valia z médií, vezmi si príklad z tých, ktorí si berú z Ukrajiny príklad. Tak som si dala poctivé predsavzatie, že niečo nasledovaniahodné pohľadám. Predstavte si, že polmaratón [...]

Ariadna 4. – Zabi bobra, zachrániš strom. . .

03.05.2024

Slová profesorky Hogenovej sa mi vynorili v mysli o banalizácii zla, ktorá prebieha v spoločnosti. Kedysi som o nich aj blog písala https://elenaistvanova.blog.pravda.sk/2021/05/17/ejha-3-ked-hodnoty-zomieraju/#google_vignette Nezvažujeme dôsledky svojich činov, priplávalo mi k tomu do mysle dnes. Veľa príkladov mi k tomu napadá. O robotickom psovi som čítala, ktorý má [...]

Ariadna 3. – Česko má nedostatok psychiatrov. . .

02.05.2024

Veru, poviem, vydesilo ma to, čo som videla. Určite majú Česi zúfalý nedostatok psychiatrov, povedala som si. Lebo zjavne ujetí ľudia potom zostávajú bez odbornej pomoci. A kadečo vystrájajú. Ak vás tento môj výrok zarazil, tak pozrite Zdroj: https://www.facebook.com/photo/?fbid=395464043388992&set=g.674985475874242 Teda, ak ste nepochopili, čo to majú [...]

gobbels

Aj zadarmo. Berlín sa nevie zbaviť vily po Goebbelsovi, uvažuje o zbúraní

03.05.2024 23:03

Berlín sa snaží zbaviť vily, ktorú kedysi vlastnil šéf propagandy nacistickej Tretej ríše Joseph Goebbels.

nemecko požiar

V Berlíne vzbĺkla hala firmy zo skupiny Diehl. Vyrába aj systém Iris-T dodaný Ukrajine

03.05.2024 21:45

S plameňmi v berlínskej časti Lichterfelde bojovalo 180 hasičov, ale požiar do večera pod kontrolou ešte nemali, napísala DPA.

Rusko / Špehovanie / Kyberkontrola /

Spojené štáty odsúdili ruské kyberútoky na Európu vrátane Slovenska, je za nimi známy aktér

03.05.2024 21:17

USA skupinu spojili napríklad aj so zasahovaním do amerických prezidentských volieb, ktoré vyhral Donald Trump.

brazília, priehrada, pretrhnutie, voda, záplava

Juh Brazílie sužujú najhoršie povodne za 80 rokov, 37 ľudí zomrelo

03.05.2024 20:37

Je to už štvrtá takáto ekologická katastrofa za rok, v júli, septembri a novembri 2023 udreli záplavy, pri ktorých zahynulo celkovo 75 ľudí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,859
Celková čítanosť: 9028390x
Priemerná čítanosť článkov: 3158x

Kategórie

Archív