Založ si blog

Tvárou v tvár sebe 11. – Vidieť zlo. ..

Znásilnená 17-ročná dievčina dnes skončila život eutanáziou. Trpela depresiou a posttraumou. Holandsko je tolerantné – a tak jej dovolilo zomrieť. Ja taká tolerantná nie som, ukončila by som radšej život páchateľa. Nahnevaná týmto príbehom som sa nakoniec dopátrala aj akejsi správy, popisujúcej že eutanázia dievčine bola zamietnutá, no prestala jesť a piť, takže v dôsledku toho zomrela. Nuž, neeutanazovanie to nebolo, lebo pri depresii a posttraume by som jej nútene umelú výživu s čistým svedomím podala.

Ten príbeh ma napokon doviedol k mojej dnešnej úvahe o našej schopnosti vidieť zlo.

 

Zlo sa spája s utrpením, bolesťou v rôznych podobách…

Dokážeme vidieť zlo?

Možno najľahšie vtedy, ak sa týka nás samých, ak nám ktosi ubližuje – prebleskla mi hlavou ako prvá táto myšlienka. No je to zjednodušené vnímanie, nie celkom pravdivé. Lebo v niektorých situáciách nechceme vidieť to, že nám niekto ubližuje a zlo znášame…

Na druhej strane ľahšie prehliadame zlo, ktoré sa týka iných, akoby sa nám vlastná bolesť zdala väčšia. To tiež nie je pravdivé tak úplne, lebo empatici ako ja cítia bolesť iných intenzívne. A tak tiahnem do boja za všetkých slabých a bezmocných.

Na istom stupni zrelosti si skrátka uvedomíme, že bolesť je rovnaká, aj keď to nebolí mňa a snažíme sa nepokladať svoju bolesť za tú najväčšiu na svete, neporovnávať ju s bolesťou iných a mať úctu k bolesti každého živého tvora. Pretože len ak nevidíme svoju bolesť ako najväčšiu na svete, dokážeme vnímať aj bolesť iných.

 

Príklad made in USA…

Príklad toho, ako sa skreslený pohľad na vlastnú bolesť stáva prekážkou reálneho hodnotenia miery zla, som čítala nedávno v jednej knihe o múdrosti domorodých kmeňov. Indiánska babička – šamanka tam hovorí o tom, ako 11. september vyhlasujú za najhorší masaker v dejinách Ameriky. V skutočnosti najhorším americkým masakrom bol ich prístup ku pôvodným obyvateľom Ameriky.

Je mi blízka indiánska kultúra a múdrosť, s jej úctou k prírode a životu, ku všetkému živému na Zemi. Moc sa mi páčila aj úvaha tej babičky – šamanky o vojne, ktorú spája s nedostatkom úcty – človek sa cíti viac ako iní, hoci všetky živé bytosti sú si rovné a chce ovládnuť všetko, rastliny, zvieratá, vodu. Poukázala na potrebu riešiť generačné traumy a robiť kroky pre hlas života, nie vojny.

Jej slová nadobúdajú na aktuálnosti u nás dnes, keď sa začíname vyzbrojovať tak, že zadlžujeme budúce generácie splátkami za „našu výzbroj“.

 

Vidieť zlo…

Uvažujem, ako by sa nám žilo v spoločnosti, ktorá vidí utrpenie všetkých živých bytostí…

 

 

Elena  5.6.2019

 

 

Ariadna 3. – Česko má nedostatok psychiatrov. . .

02.05.2024

Veru, poviem, vydesilo ma to, čo som videla. Určite majú Česi zúfalý nedostatok psychiatrov, povedala som si. Lebo zjavne ujetí ľudia potom zostávajú bez odbornej pomoci. A kadečo vystrájajú. Ak vás tento môj výrok zarazil, tak pozrite Zdroj: https://www.facebook.com/photo/?fbid=395464043388992&set=g.674985475874242 Teda, ak ste nepochopili, čo to majú [...]

Ariadna 2. – Krucinál, psychológovia, ako to preverujete ľudí na zbrojáky?

28.04.2024

Skutočne impozantný príspevok napísal pán do verejnej skupiny obce Trakovice. Zdieľali to s hrôzou viacerí ľudia do skupín milovníkov zvierat. Istý pán Lackovič v tom svojom diskusnom príspevku píše, že Ahojte ak mate radi svoje macky tak ich majte na svojom mieste. Akukolvek macku na mojom dvore a v okoli domu zastrelim. Moze byt vystavna s vybijanym obojkom aj s [...]

Ariadna 1. – Prečo Fico straky urazil?

28.04.2024

Verte, straky sú úžasné zvieratá. Viem o tom svoje, v časoch môjho detstva sme jednu zachránili, vychovali a vypustili. Chodila po celé roky posedávať pred balkón a krákala vďačne. Stačilo zavolať Hana, Hana – a priletela. Počúvala som dnes nadránom prejav premiéra Fica z NR SR 25.4. 2024. Musím sa s vami oň podeliť, lebo naše médiá sú akési lakomé – a [...]

Robert Kaliňák

Krúpa má podozrenie, že Kaliňák koná v záujme cudzích zbrojárskych spoločností

02.05.2024 16:19

Krúpa avizoval, že téma sa možno bude riešiť aj na budúcotýždňovom výbore.

Belgium EU Summit

Všetci nacionalisti sú 'skrytí brexiteri', ničia každú krajinu. Zobuďte sa Európania, odkázal Macron

02.05.2024 16:11

Prieskumy volebných preferencií vo Francúzsku nateraz vedie krajne pravicové Národné združenie.

Nożykova synagóga

V Poľsku zadržali 16-ročného chlapca v súvislosti s podpaľačským útokom na synagógu

02.05.2024 15:34

Motív útoku na jedinú synagógu vo Varšave, ktorá prežila druhú svetovú vojnu, je nejasný. Podozrivý totiž odmietol vypovedať.

vašečka, záborská

Vašečka a Záborská opäť idú proti transrodovým ľuďom. Život im chcú skomplikovať novým zákonom o rodnom čísle

02.05.2024 15:25

Ak zmeny prejdú v navrhovanej podobe, transrodoví ľudia nebudú môcť po absolvovaní tranzície zmeniť svoje rodné číslo tak, aby zodpovedalo ich novému pohlaviu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,857
Celková čítanosť: 9023459x
Priemerná čítanosť článkov: 3158x

Kategórie

Archív