Založ si blog

Novembrenie 11. – Svet hodný ochrany. . .

Tatry ako vždy prekrásne, zaliate do ružovozlatista skorým ranným slnkom. Havrany krúžiace s hlasným krákaním nad popradskou autobuskou. Obrazy života, ktoré sa mi vrývajú hlboko do srdca.

Ach, áno, ešte včasranná cesta z Prednej Hory. Zábavné bolo, že som nahodila fotku na fb, ľudia zo svetielkového sveta nepochopili, že to nie je chyba fb, ale reálna fotografia prostredia. Neverili, že čakanie na bus u nás vyzerá takto – v čiernočiernej tme, svetiel cestou z kopca niet.

Havranelo sa mi aj po návrate z Tatier od homeopatky, pretože som prešla parkom a potom mestom k námestiu. Vrany, kavky, havrany – viete o tom, že všetky tieto vtáky, patriace do čeľade krkavcovitých,  sú veľmi inteligentné. Rozlíšiť ich je ľahké – havran má žltý zobák a nohavičky – hornú časť nôh má obrastenú perím, vrana je menšia ako havran, s čiernym zobákom, kavka je sivastá. Patria k nim aj krkavce, samozrejme, keď podľa nich je pomenovaná celá čeľaď – sú veľmi veľké a veľmi múdre, preto v mestách nežijú. No áno, ktosi podľa nich vytvoril pre darebných rodičov pomenovanie „krkavčí rodičia“ – ale nemá to hlavu a pätu, je to nezmysel, lebo všetky krkavcovité druhy sú ako rodičia starostliví. Mám rada tieto bystré vtáky, v minulosti si ich ľudia vážili oveľa viac. Chýbali by mi, keby neboli.

A mohlo by sa ľahko stať, že raz budú medzi vymretými druhmi – a my s nimi. Mnoho ľudí (nielen odborníkov) poukazuje na riziká sebazáhuby. Jeden z odborníkov je nepochybne geológ a podpredseda SAV, ktorý v článku

https://www.cas.sk/clanok/914687/desiva-predpoved-geologa-planeta-je-na-pokraji-hromadneho-vymierania-druhov/

výstižne povedal, že „dnes už nie je dôležitý ekonomický rast, ale udržanie prostredia, v ktorom žijeme.“

Súhlasím s tým. Fenomén Gréta ma ale nenadchýna, o tom som už v blogu písala – nepáči sa mi to dievča a jej prejav vôbec. Naozaj mi niečo na nej nesedí – a to som za ochranu prírody a života na Zemi, aj pervazívcov mám rada.

Skutočnosťou je, že svet od záhuby nezachráni, ak budeme všetci jesť len rastlinnú potravu – ja vám teda dnes večer idem dobrým príkladom

 

 

Ale vážne, oveľa viac na prospech Zemi by bolo napríklad prestať s jadrovými pokusmi, aby nevznikal jadrový odpad

https://www.hlavnespravy.sk/nebezpecny-experiment-preco-usa-na-ukrajine-buduju-uloziska-vyhoreteho-jadroveho-paliva/1207996

Niektoré veci rozhodne ľudstvo zjavne nedomýšľa, alebo je to krajná bezohľadnosť?

https://www.topky.sk/cl/13/1485431/Memento-ludskej-lahostajnosti–USA-sprznili-malebny-kut-zeme–ohrozuje-nas-vsetkych

Rádioaktívny odpad vážne hádžu do mora?

https://www.hydrotech-group.com/sk/blog/vodu-v-oceanoch-ohrozuje-okrem-plastov-aj-radioaktivny-odpad-ake-predstavuje-nebezpecenstvo

Veď to je akoby sme sedeli na konári a pílili sme ho sami pod sebou. VeĎ aj pílime, podaktorí

https://www.interez.sk/jadrova-hrobka-z-nuklearnych-testov-praska-uroven-radiacie-na-marshallovych-ostrovoch-je-ako-vo-fukusime/

Niet sa potom čo čudovať, tejto správe z januára 2017 o rádioaktivite českých diviakov

https://www.topky.sk/cl/11/1602723/Takmer-polovica-diviakov-zo-Sumavy-je-radioaktivna–Sokujuce-zistenie–TOTO-za-to-moze

článok uvádza, že rádioaktivita sa na Šumavu dostala po havárii jadrového reaktora v Černobyle, ku ktorému došlo na jar 1986.

No mňa by skutočne zaujímalo, akú rádioaktivitu by namerali nám.

Nejdem to ďalej radšej ani rozoberať. Veľa informácie prinieslo k téme napríklad vysielanie Dopoludnie na InfoVojne s Adrianom 15.11.2019, naozaj veľa zaujímavých informácií  o tom, v čom je skutočne problém, aj čo je a čo nie je ochrana životného prostredia.

Moc sa teším na čarovnú knihu, ktorú som si objednala – pravdaže nie je o kúzlach a čaroch, ale o vtákoch. Volá sa Dýchat s ptákmi a má podnadpis Obyčejné texty o světle paměti, pravdě oblaků a útěše míst. Mám rada fotoknihy s príbehmi, moc, dokonca som i ja dve  dala dokopy, ale nikam som ich neposunula. Z tej prvej mám motto v úvode blogu, už som ju kedysi v blogu spomenula.

A prezradím vám ešte niečo k tým vtákom – čajka, či biely havran ma Popradom sprevádzal. Nech to bolo, čo to bolo, bolo to prekrásne. Brala som to ako nádherný pozdrav Zámeru sveta…

Elena  27.11.2019

 

 

Ariadna 7. – 20 rokov s NATO. . .

06.05.2024

Dvadsiate výročie nášho vstupu do NATO podaktorí minulý mesiac oslavovali. Odvtedy už prešlo viac ako mesiac, no ja som doteraz uvažovala, čo to vlastne oslavovali. Na nič som neprišla, čo by bolo hodné oslavovania v tejto veci. Dvadsať rokov sme v tom spolku, a čo dobré urobil pre svet? No nič. Zato výčiny, za ktoré by sa od hanby kanálmi plaziť predstavitelia toho spolku, [...]

Ariadna 6. – Choď a dívaj sa. . .

05.05.2024

Ak mlčím, neznamená to, že nemám čo povedať. A už vôbec to neznamená, že veci nevidím, Dnes vám prezradím jednu z vecí, ktoré naozaj sledujem. Tá kopa medveďov. Sú všade, aj tam, kde nikdy neboli. Prečo ich je odrazu tak veľa, keď minulý rok ešte takto všade nepobiehali? A je ich vôbec veľa? Prečo pobiehajú? Akým spôsobom možno medvede dohnať k tomu, aby [...]

Ariadna 5. – Kde je vôľa, tam je cesta. . .

03.05.2024

Pouvažujeme o tom, že nie všetko, čo sa tvári ako podpora, je v skutočnosti podporou. Polepši sa, Elena, dodala som sebakriticky popri všetkých tých článkoch, čo sa tu o Ukrajine valia z médií, vezmi si príklad z tých, ktorí si berú z Ukrajiny príklad. Tak som si dala poctivé predsavzatie, že niečo nasledovaniahodné pohľadám. Predstavte si, že polmaratón [...]

Russia Orthodox Easter Putin

Putin po piaty raz. Slovenský diplomat bude pri jeho "pomazaní"

06.05.2024 17:29

Štafáž na inaugurácii Putina bude popri domácej "verchušky" robiť aj časť diplomatického zboru. Zastúpené bude aj Slovensko, ktoré na rozdiel od viacerých západných spojencov pozvanie neodmietlo.

Nemocnica Poprad

Vyskočil? Polícia preveruje úmrtie muža v areáli popradskej nemocnice

06.05.2024 16:56

Vyšetrovateľ začal trestné stíhanie vo veci trestného činu usmrtenia.

charkov

Všetko sa zachvelo, jediný úder zničil celú ulicu. Rusi prvýkrát zabíjali 1,5-tonovou bombou

06.05.2024 16:27

Všetko naokolo sa zachvelo, akoby sa začalo zemetrasenie. Jediný úder zničil celú ulicu, napísal šéf vyšetrovacieho oddelenia regionálnej polície.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,861
Celková čítanosť: 9035233x
Priemerná čítanosť článkov: 3158x

Kategórie

Archív