Založ si blog

Povedz mi 3. – Povedz mi, čo je to šťastie. . .

A ja pochopím, aký si človek, mohli by sme dokončiť myšlienku z nadpisu.

Lebo naša predstava šťastia prezrádza hodne o tom, akí sme ľudia, však?

Pouvažujeme o tom.

 

Šťastie ľudia hľadajú, čakajú, či tvoria…

Už to samo o sebe veľa hovorí, nie?

Ach, áno, dodám ešte štvrtú možnosť – vidia.

Hľadať, čakať či tvoriť šťastie sú všetko modely odkladania šťastia podľa mňa. Raz budeme šťastní…

Vidieť šťastie (svoje, nie cudzie – s cudzím to ide ľahko kedykoľvek) môžeme i v ťažkej situácii. Naše kotvy a istoty sú to v tej chvíli. To, čomu veríme a čo nás drží. Čo nám pomáha dýchať a urobiť krok, a ešte jeden krok…

 

Podmieňovanie šťastia…

Niekedy si hovoríme iluzívne budem šťastný, ak… A dosadíme si tam to, čo podľa našej predstavy potrebujeme k tomu, aby sme sa konečne začali cítiť šťastne. Ibaže naozaj inak nevieme zažívať šťastie?

Prší u nás v tejto chvíli a otvoreným oknom pofukuje chladný vietor.  Odsúvam deň za dňom odchod do lesa, lebo vliecť sa do lesa so stanom a spacákom by bolo nepohodlné. Odkráčať len s fľašou vody a bubnom podľa mojej pôvodnej predstavy v tomto počasí neradno. Mohla by som iluzívne povedať, že budem šťastná, ak sa konečne oteplí. Ale skutočne šťastná, alebo iba spokojná? A nebudem chcieť v suchom a teplom počasí, aby tie diviaky, čo rozryli lúku tento týždeň, boli v lese kdesi ďaleko odo mňa? A potom, keby ani diviakov nebolo, aby som bola šťastná, chcela by som, aby…

Šťastní skrátka nie sme preto, že sa vytvárajú kadejaké podmienky, ale preto, že šťastní vieme byť. Presne o tom hovorí ten citát zo záveru minulého blogu„vták nespieva preto, že pozná odpoveď, spieva preto, že pozná pieseň…“

 

Šťastnenie…

Sú okamihy, kedy cítime šťastie.

Stála som v predsvitaní na balkóne, noc ustupovala krôčik po krôčiku. Nad horizontom sa objavili prvé lúče slnka. postupne sa slnečné lúče jemne dotkli muškátov, kapucínok a krások na balkóne. Vietor šumel v korunách stromov a privieval vône lesa. A ja som sa cítila v tej chvíli šťastne, vnímala som hlboké prepojenie so svetom.

Slnečné lúče všetko pozlátia a rozžiaria svet. Pocit úžasnosti tej chvíle je také šťastie.

A potom je pocit, že má zmysel cesta, ktorou kráčame. Zmysluplnosť našich krokov, aj keď niekedy nesvieti slnko, ale prší – všetko na tej ceste má zmysel. Také šťastie je v zmysle životnej spokojnosti a zmyslu života.

No áno, sú rôzne druhy šťastia.

 

Čo je pre mňa zdrojom šťastia dnes…

Potešili ma knihy z Martinusu. Moc. Niečo o živote Indiánov, ich filozofii a etike, je to jedna z mojich srdcových tém. A prekrásna kniha so zvláštnym názvom Chlapec, krtko, líška a kôň. Otvorím ju náhodne.

Hm, to nebude jedna veta, aby to dalo zmysel –

„Povedal si niekedy niečo naozaj odvážne? opýtal sa chlapec.  Pomoc, povedal kôň. Ak požiadaš o pomoc, neznamená to, že sa vzdávaš. Znamená to, že sa odmietaš vzdať.“

Hm, silné posolstvo. Šťastie je, keď …  Nie, viac k tomu nepoviem.

 

 

 

Elena 17.7.2020

 

 

 

 

 

Ariadna 2. – Krucinál, psychológovia, ako to preverujete ľudí na zbrojáky?

28.04.2024

Skutočne impozantný príspevok napísal pán do verejnej skupiny obce Trakovice. Zdieľali to s hrôzou viacerí ľudia do skupín milovníkov zvierat. Istý pán Lackovič v tom svojom diskusnom príspevku píše, že Ahojte ak mate radi svoje macky tak ich majte na svojom mieste. Akukolvek macku na mojom dvore a v okoli domu zastrelim. Moze byt vystavna s vybijanym obojkom aj s [...]

Ariadna 1. – Prečo Fico straky urazil?

28.04.2024

Verte, straky sú úžasné zvieratá. Viem o tom svoje, v časoch môjho detstva sme jednu zachránili, vychovali a vypustili. Chodila po celé roky posedávať pred balkón a krákala vďačne. Stačilo zavolať Hana, Hana – a priletela. Počúvala som dnes nadránom prejav premiéra Fica z NR SR 25.4. 2024. Musím sa s vami oň podeliť, lebo naše médiá sú akési lakomé – a [...]

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Sheffield

Britská polícia zadržala tínedžera, ktorý útočil v škole v Sheffielde

01.05.2024 21:49

Polícia uviedla, že chlapec útočil ostrým predmetom - predpokladá sa, že šlo o sklenený črep.

Tank / Gaza /

V Gaze je viac vojnového odpadu než na Ukrajine, tvrdí OSN

01.05.2024 21:31

Pre porovnanie, frontová línia na Ukrajine má dĺžku takmer tisíc kilometrov, Pásmo Gazy 40 kilometrov.

Gruzínsko / Tbilisi /

Gruzínska polícia počas protestov v Tbilisi zadržala desiatky osôb. V putách skončil aj líder opozície

01.05.2024 21:19

Na rozohnanie davu ľudí, ktorí sa zišli na zhromaždení proti prijatiu zákona o transparentnosti zahraničného vplyvu, použila gruzínska polícia slzotvorný plyn, vodné delá a obušky.

Zuzana Čaputová

Prezidentka Čaputová: Hlas Slovenska po vstupe do EÚ zosilnel

01.05.2024 20:46

Hlava štátu to uviedla pri príležitosti stredajšieho 20. výročia vstupu SR do EÚ.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,856
Celková čítanosť: 9021545x
Priemerná čítanosť článkov: 3159x

Kategórie