Založ si blog

Slovááá 10. – Hranice morálky. . .

Vo včerajšom nadráne som videla rozlúčkový list strelca, ktorý zverejnili médiá – a zauvažovala som, či ozaj by médiá mali zverejňovať rozlúčkové listy kohokoľvek. Ako mohol uniknúť taký list na verejnosť? Skutočne by mal generálny prokurátor preveriť, ako mohol tento list uniknúť z vyšetrovacieho spisu na verejnosť.  Prezradím vám – nečítala som ten list – v bežnom živote sa na rozdiel od  blogu – zameriavam na úlomky dobra. Nezdá sa mi to ale morálne, zverejňovať takýto list po smrti človeka. Aj praktický aspekt to má –  to disociatívne strelecké „proč jít sám, když mužeš udělat svět lepším“ je riziko poskytovať ako odkaz možným nasledovateľom. Mimochodom, presne to strelec chcel – rátal s jeho zverejnením – písal list neemotívne, tlačenými písmenkami, ďalšie posolstvo – povedal iba to, čo chcel.

Hlboký súcit cítim s rodičmi obetí, lebo prišli o život ich deti, ktoré nerobili nič zlé, len jednoducho kráčali svojou cestou životom. Tam niet čo dodať. No na rozdiel od mnohých súcitím i s rodičmi toho strelca. Nechať ísť svoje dieťa v ústrety smrti či vystaviť ho desaťročiam v base, to je hrozná ľudská dilema. Je mi ľúto sestry toho strelca, 12-ročné dieťa by nemalo byť vystavené takejto životnej skúsenosti.

Nakoniec sa ozval otec strelca, neverí že jeho syn ten útok spáchal. Lebo sa tešil na stužkovú, plánoval si veci do života

https://www1.pluska.sk/krimi/prehovoril-otec-strelca-juraja-19-zamockej-moj-syn-to-neurobil-je-to-zneuzita-obet?utm_source=fbINTERN&utm_medium=p1d&utm_campaign=fanpageP1d&fbclid=IwAR2qSlDqfAvUd6OVQLsTMYV9HHuxhS8OBg4Ddoby5CS0JVz0tuLLsj8zsdA

Diskutéri pod článkom spustili spŕšku obvinení z klamstva otca.

Objavil sa i článok s názorom psychológa, že otec si popiera realitu, lebo ju nedokáže uniesť

https://www.cas.sk/clanok/2729369/na-rozhovor-otca-mladeho-vraha-a-kotlebu-sa-pozrel-psycholog-toto-vsetko-v-nom-videl/4/

 

Ja verím tomu otcovi, že jeho syn sa tak nenápadne správal. Že sa naozaj tešil  na stužkovú a mal kopec plánov. A že to nepredstieral. Šialení strelci sú pred činom disociovaní, a dokážu tým pomýliť aj odborníka. Rozumiem tej dôveryhodnosti jeho slov a činov – nie je to vedomé klamanie, naozaj veria obom stranám aj oni sami, preto je tam tá presvedčivosť. Je to nelogické, celý ten disociatívny proces, ale nad tým oni neuvažujú. Na jednej strane bolo jasné, že páchateľ plánoval smrť a robil kroky, na druhej strane stále uvažoval alternatívne.

Disociácia je zvláštny fenomén, porozumela som jej, lebo som ju sama zažila po smrti syna – na jednej strane som zodpovedne robila, boĺa som živiteľ rodiny s tromi študujúcimi dcérami a po smrti syna som si nemohla dovoliť ani jediný deň PN, musela som splácať pôžičku za pohreb syna, náklady na štúdium dievčatám a náklady na živobytie rodiny, no na druhej strane som túžila zomrieť, každým jedným nadýchnutím, a predstavovala som si, ako bude musieť lekárka, ktorá zavinila smrť môjho dieťaťa, pozerať na moju striekajúcu krv.

A keď som šla domov zo súdu po rozsudku, ktorý potvrdil vinu nemocnice a povinnosť zaplatiť odškodnenie, nemyslela som  úľavou na ten rozsudok. Ale so zúfalstvom na správanie právnika nemocnice, ktorý tesne pred rozsudkom požiadal, aby sme zdokladovali, že ten mŕtvy chlapec bol náš syn. Po rokoch sporu. Mala som na to hodinu – a keďže syn sa nenarodil v Revúcej, bolo potrebné rodný list cez matriku vyžiadať, lebo doniesť ho z domu by som nedokázala ani autom za ten čas. Bolo by to odsunulo rozsudok zasa o nejaký polrok. Vďaka pomoci dobrých ľudí sa mi to podarilo. Cestou zo súdu som nemyslela na víťazný rozsudok, ale na tú právnikovu špinavosť a takmer som vkročila pod prichádzajúce auto, hoci na zastávke ma čakalo dieťa, aby sme šli spolu domov. Viem presne, že to bol pocit silnej bolesti aká je táto spoločnosť morálne špinavá keď dovolí takto týrať páchateľom obete, čo som cítila. Zastavila ma vtedy iba náhoda, zakrákanie vrany, precitla som a zastala.

I dnes je vo mne pocit krivdy, že táto spoločnosť odpojila moje dieťa od prístrojov na druhý deň napriek mojim prosbám,a nedala mu ani pár dní času, či sa ešte niečo nezlepší.  Keby natáčali film Bojovali za vlasť –  so mnou tento štát rátať nemusí, nič preň dobrovoľne neurobím.

Disociácia je normálna reakcia človeka na nenormálnu situáciu.

Verím, že u strelca sa na jednej strane prehlbovalo zúfalstvo, pocit izolácie a neprijatia, na druhej strane našiel partiu a uplatnenie, len sa musel meniť. Nikto nechce byť vyvrheľom, aj on si pretvoril ten desivý čin na poslanie zo svojho pohľadu.  Nijako jeho čin neospravedlňujem, len vysvetľujem.

A už tu máme i ďalší prípad – žiaka so sekerou, len náhod umožnila zachrániť životy detí a učiteľov pred tragédiou.

 

V dnešnom blogu uvažujem o druhej strane mince – o morálke v spoločnosti.

Lebo spoločnosť má dve možné cesty.

Môže čestne, zodpovedne, spravodlivo konať voči všetkým svojim členom, ako aj všetci jej členovia medzi sebou, poskytovať podporu  obetiam, pomáhať zmysluplne začleniť sa neprijatým a vytvárať jedno súdržné spoločenstvo. Exupery by povedal „budovať Citadelu“, aby takéto desivé činy nevznikali.

Alebo potom  na druhej strane rozširovať rady policajtov, vojakov, špehovačov sociálnych sietí, sledovačov rizík, aby takéto činy v morálne korodujúcej a  anomizujúcej sa spoločnosti zachytávala v zárodku.

 

Elena

 

K diskusii  lavida  disociácia je reakcia jedinca, neviem  či existuje ako skupinový jav.

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Takže tak 10. – Amazónsky prales sa prudko rozrastie. . .

22.04.2024

Poviem vám, chytila ma za srdce správa o tom, že našej prezidentke vôbec nie je ľahostajné, ako zamoruje ovzdušie zemegule pre nás všetkých tými jej letmi lietadlom. Hovorí o tom správa v linku https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-vysadila-so-svojim-timom-stromceky-na-zahori/3470150 Od roku 2021 vraj vyše 12 000 stromov vysadila. No to je dobre, bude mať prax, keď [...]

Takže tak 9. – Kupujte im lopatky. . .

21.04.2024

Bolo to v marci pred rokom, keď sa v slovenských médiách objavila správa, že – ako potvrdzuje článok v linku https://dennikn.sk/minuta/3268597/ Rusi lopatkami bojujú, lebo nemajú dostatok munície. Tie lopatky majú od roku 1869 vraj skoro bezo zmeny. Priznávam, že som nikdy nebola vojak, možno preto som nepochopila, prečo Ukrajinci s modernou západnou výzbrojou posielanou [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,854
Celková čítanosť: 9007093x
Priemerná čítanosť článkov: 3156x

Kategórie