Cesta za spravodlivosťou u nás je niečo na spôsob Andersenovej rozprávky o malej morskej panne. Každý krok spôsobuje bolesť a zanecháva krvavé stopy na ceste.
Poznajú to mnohí, ktorí sa snažili dovolať spravodlivosti na slovenských súdoch, či prostredníctvom trestného oznámenia.
My, matky Otvoreného listu premiérovi SR, na to poukazujeme dlhodobo. Vyšetrovaním veci sa u nás dá – ako ukazujú skúsenosti niektorých mám – priam zázračne vyviniť z pochybenia, ktorým lekár zavinil smrť pacienta – a to i napriek skutočnosti, že pochybenie znalecké posudky potvrdili.
Vítame preto, že ministerka spravodlivosti Kolíková pripravuje návrh na zavedenie trestného činu ohýbania paragrafov.
Návrh na zavedenie trestného činu ohýbania práva do nášho trestného zákonodarstva vyvolal okamžité a tvrdé reakcie…
Aj súvisiaci nápad zrušiť ústavne garantovanú imunitu sudcov za rozhodovanie. Všetky hlasy, ak nerátam ministerstvo spravodlivosti a niektorých politikov, sú výsostne kritické.
Nie je v poriadku, ak za evidentne nesprávny rozsudok nie je sudca potrestaný. Nie je správne, ak za evidentne nesprávny postup, nie je potrestaný vyšetrovateľ aj prokurátor, ktorý jeho konanie nezastavil ako chybné.
Je čas začať robiť skutočný poriadok v tomto Augiášovom chlieve.
Lebo nie je pravda, že sudca má rozhodovať úplne nezávisle. Nezávislosť jeho rozhodovanie sa týka rovnosti „padni, komu padni“ a nie toho, že sa pri rozhodovaní odtrhne od platnej legislatívy a nebude sa držať v jej intenciách.
Ohýbanie práva nie je ústavný problém
Článok v linku dnes uvádza
https://dennikn.sk/2005331/ohybanie-prava/?ref=mpm
že neobstojí tvrdenie o nemožnosti mať takú skutkovú podstatu trestného činu. Vraj taký prídavok do Trestného zákona môže naraziť na limity v základnom zákone. Nie je to tak.
Podobný trestný čin majú zavedený aj Nemci (skutková podstata trestného činu § 339 Trestného zákona Nemecka), ktorá ustanovuje o prekrúcaní práva, a podľa spomenutého článku má svoj širší aj zrozumiteľný účel. Je ním ochrana výkonu spravodlivosti. Eminentný záujem na takom výklade a používaní práva, ktoré je v súlade s existujúcou rozhodovacou praxou, z nej nevybočuje bez primeraných dôvodov a dokáže každý odklon náležite vysvetliť.
Ako uvádzajú Právne listy
http://www.pravnelisty.s/clanky/a833-trestny-cin-prekrucania-ohybania-prava
podľa § 339 trestného zákona Spolkovej republiky Nemecko sa trestného činu prekrúcania práva (Rechtsbeugung) dopustí sudca, iná úradná osoba alebo zmierovací sudca, ktorý sa pri pojednávaní alebo rozhodovaní v právnej veci (vo veci práva) dopustí prekrúcania (ohýbania) práva (zneužitia zákona) v prospech alebo na ujmu inej strany (zvýhodňuje alebo poškodzuje niekoho, koho sa jeho konanie, či rozhodnutie dotýka) s tým, že trestná sadzba trestu odňatia slobody je vo výmere od jedného roka do päť rokov. Objektom tohto trestného činu je ochrana výkonu spravodlivosti, či záujem na riadnom uplatňovaní (výklade) právnych noriem štátu a to nielen v súlade s ich jazykovým vyjadrením, ale aj v súlade s ich významom (obsahom), či účelom.
Subjekt tohto trestného činu by mal aj v slovenskej legislatíve byť vymedzený tak, že sa ho môže dopustiť akýkoľvek verejný činiteľ (napríklad sudca, prokurátor, policajt, notár, súdny exekútor, primátor, pracovník katastra nehnuteľností s rozhodovacou právomocou, minister, pracovník správcu dane s rozhodovacou právomocou, pomerne široké rozhodovacie právomoci má napríklad aj vyšší súdny úradník a podobne), prípadne aj iné osoby, ktoré nemusia mať nevyhnutne pri rozhodovaní postavenie verejného činiteľa, ale môžu rozhodovať o podstatných právnych otázkach (napríklad rozhodca v rozhodcovskom konaní, či správca konkurznej podstaty).
Páchateľom, či spolupáchateľom trestného činu prekrútenia práva môže byť iba špeciálny subjekt, avšak nie je vylúčené, aby iná osoba bola v postavení účastníka na tomto trestnom čine (napríklad advokát, ktorý úmyselne poskytne sudcovi návod na zjavne nesprávnu aplikáciu právnej normy v prospech jeho klienta, respektíve napríklad oznamovateľ, ktorý po dohode s policajtom uvedie úmyselne nepravdivé informácie o údajnej trestnej činnosti inej osoby, ktoré následne policajt úmyselne využije na vznesenie obvinenia, hoci vie, že trestné oznámenie je lživé, respektíve vie, že doposiaľ nemá žiadne dôkazy o trestnej činnosti inej osoby).
Trestný čin prekrútenia práva možno spáchať aj nepriamo, t. j. ako tzv. nepriamy páchateľ. Napríklad v senátnej veci predseda senátu úmyselne oklame prísediacich ohľadne podstatných právnych skutočností prejednávaného prípadu, čím ich fakticky ovplyvní tak, že hlasujú za určité rozhodnutie, ktoré sa prieči zákonu, avšak sám predseda senátu hlasuje proti nim, proti ich rozhodnutiu s výsledkom, že zostane prehlasovaný (na strane jednej predseda senátu hlasoval za zrejmý výklad právnej normy, na strane druhej však nepriamo úmyselne spôsobil, že výsledok rozhodovacieho procesu bol v rozpore s obsahom právnej normy).
Pri verejných činiteľoch môže existovať aj kolektívne rozhodovanie, preto môže byť aj kolektívny páchateľ
Ako uvádza spomenutý článok v Právnych listoch, v zmysle nemeckého výkladu skutkovej podstaty trestného činu prekrútenia práva by bolo možné, v našich právnych pomeroch, považovať za spáchanie tohto trestného činu napríklad situáciu, ak by policajt po začatí trestného stíhania vedeného vo veci bol síce činný, avšak úmyselne by vykonával nezmyselné procesné úkony s cieľom aby sa podozrivá osoba vyhla obvineniu, t. j. procesné úkony, ktoré by nesmerovali k dôslednému objasneniu stíhaného trestného činu a jeho páchateľa a to s úmyslom, aby napokon došlo k premlčaniu trestného stíhania (policajt by síce formálne postupoval v intenciách slov zákona, vykonával by procesné úkony, avšak konal by zjavne proti zmyslu, účelu – duchu zákona, ktorého cieľom je riadne a pokiaľ možno rýchle odhalenie páchateľa a jeho následné trestné stíhanie a nie naťahovanie času s cieľom dosiahnuť premlčanie trestného stíhania).
Obdobná situácia je možná aj v konaní pred súdom, keď niektorí sudcovia využívajú v senátnych veciach inštitút prísediaceho k tomu, aby prostredníctvom neho odročovali hlavné pojednávania z dôvodu neprítomnosti prísediaceho (napríklad prísediaci bol opakovane oboznámený predsedom senátu, že nemusí chodiť na hlavné pojednávania, nakoľko sa hlavné pojednávanie konať nebude, a procesným stranám zase predseda senátu na pojednávaní povedal, že prísediaci sa nedostavil, napríklad z dôvodu choroby, alebo aj bez ospravedlnenia a preto sa nemôže vo veci konať). Súd teda vo veci priebežne konal, napríklad vykonal šestnásť pojednávacích dní, avšak iba pri dvoch z nich sa aj skutočne konalo a dokazovalo. Takto postupne predseda senátu spôsobil prieťahy v konaní, ktoré boli spôsobené nezávisle na konaní obžalovaného a jeho obhajcu a následne ich súd musel kompenzovať pri rozsudku a to znížením trestu odňatia slobody pod zákonom stanovenú dolnú hranicu trestnej sadzby (čo bolo napokon aj cieľom konajúceho predsedu senátu a znamenalo uloženie podmienečného trestu odňatia slobody namiesto nepodmienečného). Zjavne aj tu by sa dalo hovoriť o zneužívaní práva zo strany predsedu senátu, o prekrútení zmyslu zákona, keď sa pojednávania nemajú vykonávať iba preto, aby sa štatisticky vykazovala činnosť sudcu, ale majú sa vykonávať preto, aby sa na nich viedlo dokazovanie a vec bola rozhodnutá v primeranej lehote.
Nejdem vás zaťažovať ďalšími detailmi, môžete si ich prečítať v článku na linku-.
Ako uvádza autor článku JUDr. Šamko, u nás už v súčasnosti možno vyvodzovať zodpovednosť – trestné veci stíhané v Nemecku ako trestný čin prekrúcania práva by v našich právnych pomeroch mohli byť právne kvalifikované ako trestný čin zneužívania právomoci verejného činiteľa podľa § 326 ods. 1 písm. a) Tr. zák., respektíve ako trestný čin marenia úlohy verejným činiteľom podľa § 327 Tr. zák.
Teoreticky to vyzerá dobre – ibaže v koľkých prípadoch sa vo veci takto koná???!!
Problémom je, že nemecký vzor sme neprebrali v jeho celistvosti a ohýbanie práva by sa u nás malo týkať len sudcov a rozhodcov. Žiadame, my matky Otvoreného listu premiérovi SR, aby sa týkal tento zákon všetkých zložiek, ktoré riešia prístup ku spravodlivosti, t. j. aj policajtov a vyšetrovateľov, aj prokurátorov.
Naše skúsenosti ukazujú, že v praxi je prístup ku spravodlivosti pre obete pochybení lekárov sťažený…
Nepochybne to platí i pre ďalších ľudí, ktorí sa snažili dostať ku spravodlivosti pomocou slovenských inštitúcií, ktoré by ju mali zaisťovať.
Naše skúsenosti sú v tomto smere zúfalé. Nerovné je postavenie obete a páchateľa, obeť má u nás menej práv ako páchateľ. V trestnom konaní sa môže iba zúfalo prizerať, ako „zástupca štátu rieši účet spoločnosti s páchateľom,“ no ona zostáva iba nemým štatistom. Súdne spory trvajúce desaťročia, pričom sú nimi obete retraumatizované dookola, takže sa u nich chronifikuje posttrauma.
Štát sa ale stará predovšetkým o „chudáka páchateľa“, aby zaistil jeho ľudské práva v plnom rozsahu. Pritom celá situácia vznikla iba preto, že „chudák páchateľ“ porušil práva niekoho iného. A to v našich prípadoch trvale a mimoriadne závažne porušili lekári naše práva – právo nášho dieťaťa na život, právo nášho dieťaťa na primeranú a potrebnú dostupnú zdravotnú starostlivosť, aj naše právo na súkromie a rodinný život.. Lebo ako poukazujú odborníci – psychológovia, niet ťažšej životnej traumy, ako je smrť dieťaťa pre jeho rodiča.
Trosky života…
Ľudsky aj chápeme, že je ťažké pre policajta a prokurátora, ak žijú v tom istom regióne, kde sa prípad sta a riešia ho. Lekári ošetrujú ich samotných, ich blízkych, ich deti. Lenže na druhej strane aj spoločnosť musí chápať nás – ktosi zavinil smrť našich detí, a vonkoncom nie tak že sa snažil zo všetkých síl a nepodarilo sa mu ich zachrániť. Práve naopak, smrť našich detí je vizitkou ľahostajnosti, bezohľadnosti, neodbornosti a neetického prístupu konkrétnych zdravotníkov.
Je preto nutné nie tolerovať a bagatelizovať postup konkrétnych zdravotníkov, ale zaviesť v štáte prešetrovanie týchto prípadov špecialistami mimo regiónu, ktorí sú naozaj nezávislými. A práva obetí zrovnoceniť s právami páchateľov –
priznať obetiam právo slabšej strany v spore
- Lebo je iné byť matkou, ktorej zomrie jediné dieťa a nevyzná sa v práve a medicíne, ani nemá dostatok peňazí na prístup ku službe drahého právnika. A(Smrťou dieťaťa sa jej zrútil svet a nepamätá si celé týždne si mesiace po jeho smrti.
- A iné je byť lekárom, ktorý má prístup ku zdravotnej dokumentácii, medicínske vedomosti, kontakty s kolegami, aj dosah na tím riešiaci prípad v regióne prostredníctvom poskytovanej zdravotnej starostlivosti.
priznať obetiam spravodlivé odškodnenie za spôsobenú škodu a ujmu,
zaistiť obetiam prístupu ku spravodlivosti a pre páchateľov spravodlivý trest,
zrovnoceniť obete úmyselných aj neúmyselných trestných činov, veď aký je rozdiel, kto a s akým úmyslom vám zabije dieťa???!!!
Realizovať preventívne opatrenia, aby sa minimalizoval počet obetí, ktoré u nás zomierajú v dôsledku pochybenia lekárov.
Zavedenie zákona samo osebe nestčí.
Elena 16.8.2020
+++ ...
Celá debata | RSS tejto debaty