Založ si blog

Ja 6. – Uspávanky. ..

 

Bolo raz dievčatko, ktorému jeho „stařičká chůva“ spievala uspávanku…

No áno, v tejto chvíli o uspávankach.

 

Uspávanky…

Kedysi deti bežne vstupovali do života v tých najnežnejších zvukoch. Počuli tlkot maminho srdca, pretože matky ich nosili so sebou na svojom tele – v plachtách z ľanu alebo z konope. Počuli zvuky prírody, lebo mamy deti niesli i k práci na lúku. A matky dávnych čias sa svojim deťom privrávali tými najnežnejšími zvukmi  – spievali im uspávanky. Ich cieľom bolo uspať dieťa, alebo ho utíšiť. Bolo v nich srdce mamy, láska, bezpečie…

Dnes už mamy sotva spievajú uspávanky. A je to škoda podľa mňa. Nie mnohí z nás mali to šťastie, že mali niekoho, kto im spieval uspávanky. Spieval vám ich niekto? Poznáte nejakú uspávanku? Páčia sa vám uspávanky? Ja uspávanky milujem.

Nie, nespievala som ani ja mojim deťom klasické uspávanky – ako uspávanky som im spievala piesne. Dievčatám najčastejšie Ovečku či Schellingrovu Šípkovú Ruženku a  Maroškovi – už som to kedysi v blogu aj prezradila – ruskú pieseň Ech, dorogi, pyľ da tuman (Ach, cesty, prach ciest) – milujem tú pieseň. Je to jedna z troch piesní, ktoré so mnou pôjdu do lesa.

 

Melódia srdca…

Uspávanky majú zvláštnu silu, pretože nimi preniká láska – a tá je najväčšou silou vesmíru.

Mám veľmi rada indiánske uspávanky – moja srdcovka je Lakota Lullaby. Nesie ma v čase, aj dnes som ju počúvala znovu a znovu. A je to druhá z troch piesní, ktoré ma budú sprevádzať  do lesa.

Učarovala mi dnes na youtube uspávanka pre slona. Vážne som ju tam objavila, neuťahujem si z vás – a podľa mňa je to čarovná nahrávka. https://www.youtube.com/watch?v=gPFJrYvnL-w

 

Bolo raz dievčatko, ktorému jeho „stařičká chůva“ spievala uspávanky…

Nie, nebola to Pyšná princezná. Iba obyčajné malé dievčatko. Sedelo pri drevenici na veľkom slnkom vyhriatom kameni a počúvalo tíško zvuky tej piesne…

Mala som naozaj „stařičkou chůvu“, mamu mojej krstnej mamy, to som tiež raz napísala.  Niet už dávno staručkej tety, aj krstná mama pred pár rokmi zomrela, čas odvial do nenávratna drevenicu – a ktovie kam sa podel aj veľký kameň, čo bol kedysi na jej prievratí. Zostali len spomienky.

Áno, putujem veľa v týchto dňoch spomienkami.

 

Prajem vám krásny uspávankový večer a sny sladké ako hudba uspávaniek…

https://www.youtube.com/watch?v=K_JSBHCqO68

 

Elena   13.6.2019

 

 

Ariadna 6. – Choď a dívaj sa. . .

05.05.2024

Ak mlčím, neznamená to, že nemám čo povedať. A už vôbec to neznamená, že veci nevidím, Dnes vám prezradím jednu z vecí, ktoré naozaj sledujem. Tá kopa medveďov. Sú všade, aj tam, kde nikdy neboli. Prečo ich je odrazu tak veľa, keď minulý rok ešte takto všade nepobiehali? A je ich vôbec veľa? Prečo pobiehajú? Akým spôsobom možno medvede dohnať k tomu, aby [...]

Ariadna 5. – Kde je vôľa, tam je cesta. . .

03.05.2024

Pouvažujeme o tom, že nie všetko, čo sa tvári ako podpora, je v skutočnosti podporou. Polepši sa, Elena, dodala som sebakriticky popri všetkých tých článkoch, čo sa tu o Ukrajine valia z médií, vezmi si príklad z tých, ktorí si berú z Ukrajiny príklad. Tak som si dala poctivé predsavzatie, že niečo nasledovaniahodné pohľadám. Predstavte si, že polmaratón [...]

Ariadna 4. – Zabi bobra, zachrániš strom. . .

03.05.2024

Slová profesorky Hogenovej sa mi vynorili v mysli o banalizácii zla, ktorá prebieha v spoločnosti. Kedysi som o nich aj blog písala https://elenaistvanova.blog.pravda.sk/2021/05/17/ejha-3-ked-hodnoty-zomieraju/#google_vignette Nezvažujeme dôsledky svojich činov, priplávalo mi k tomu do mysle dnes. Veľa príkladov mi k tomu napadá. O robotickom psovi som čítala, ktorý má [...]

vojna na Ukrajine, drony

ONLINE: Ukrajine nestačí 'aktívna obrana', varuje ISW

06.05.2024 06:45

Ak bude mať Rusko počas celého roku 2024 v bojoch na Ukrajine celoplošnú iniciatívu, môže mu to priniesť viaceré výhody, upozorňuje ISW.

José Raúl Mulino

Voľby prezidenta Panamy vyhral spojenec odsúdeného exprezidenta

06.05.2024 06:41

Mulino sľúbil ďalšiu vlnu ekonomickej prosperity a tiež zastavenie migračnej vlny na hraniciach Panamy s Kolumbiou.

Trump

Trump prirovnal správanie Bidenovej vlády k metódam nacistického gestapa

06.05.2024 06:19

Americký exprezident Donald Trump vyhlásil, že administratíva Joea Bidena používa podobné taktiky ako gestapo.

Izrael, holokaust

Netanjahu: V prípade potreby sa ubránime aj sami. Je to poučenie z holokaustu

06.05.2024 06:07

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v nedeľu odmietol nátlak medzinárodného spoločenstva, ktoré žiada pozastavenie vojnového ťaženia v Pásme Gazy.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,860
Celková čítanosť: 9032706x
Priemerná čítanosť článkov: 3158x

Kategórie

Archív