Založ si blog

A prečo nie 3. – Ako sa skladáme Nemcom na elektrinu. . .

Problémy Nemecka s elektrinou rezonujú vo mne – a teraz vám vysvetlím, prečo by mali i vo vás. Ide o naše peniaze – ako inak?

 

Žiť bez elektriny…

Problémy Nemecka s elektrinou vo mne zarezonovali po včerajšku, strávenom bez elektriny. Teda – boli sme bez elektriny v dôsledku chyby na vysokom napätí kdesi v našom okrese, zatiaľ nie vinou Nemcov. Ale vraj v minulom mesiaci nám to už tri razy hrozilo kvôli nim.

Človek si v takom dni bez elektriny uvedomí, nakoľko sme na ňu všetkým napojení – nielenže nemôžeme variť, ale napríklad ani čítať sa bez nej nedá, pri svetle sviečky to nie je ono – po chvíli nás rozbolia oči. A to už nehovorím o umývaní sa studenou vodou, lebo bojler…

A v takých chvíľach mediálna správa o tom, že Nemci nás mohli len za jeden letný mesiac tri razy pripraviť o elektrinu, vôbec neznie dobre.

 

Blokačné transformátory…

Česi a Poliaci problém od svojich prenosových sústav odkláňali, majú na hraniciach postavené špeciálne transformátory – písal o tom článok v Pravde

https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/519176-nemci-mohli-opat-vypnut-svetlo-v-europe-aj-na-slovensku/

a my čo? Sme pripravení špeciálne odkláňacie – tzv. blokačné – transformátory tiež vybudovať?

Pritom problém s Nemeckom v tomto smere vôbec nie je nový – a teda ani krátkodobý

https://www.tyzden.sk/casopis/13732/nemecka-zelena-energetika-nas-problem/

a rozhodne sa týka aj Slovenska. Ako uvádza spomenutý článok – „týmito prepravnými tokmi sú postihnuté aj Slovensko a Maďarsko“. Príčiny  sú podľa expertov v nerovnomernej distribúcii veternej energie zo severu na juh Nemecka

chýba vysokonapäťové diaľkové prepojenie.  Dôvod? Až do odstavenia atómových reaktorov nebolo treba prepravovať elektrinu zo severu na juh vo veľkých objemoch. Ďalšou príčinou bol nesúhlas obyvateľstva a zdĺhavý proces získavania povolení na výstavbu elektrických vysokonapäťových vedení. To sa nemení ani dnes. Namiesto toho to riešia na úkor iných krajín – nepredvídateľnými tokmi elektriny cez okolité štáty. Tieto krajiny majú potom preťažené národné prepravné siete. K tomuto problému dochádza od leta 2011, teda krátko od odpojenia niekoľkých jadrových reaktorov v Nemecku.

Určite pre väčšinu z vás nie sú podstatné argumenty o extrémnom zaťažovaní, až zahltení siete, hoci v prípade Slovenska sa zvýšil tranzit elektrickej energie v roku 2011 v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 79 percent. V prípade ostatných štátov V4 bola situácia podobná.

To, čo vás ale zaujímať bude, je skutočnosť, že dôsledkom tohto postupu Nemecka a s tým súvisiace vyššieho zaťaženia tranzitných sietí a vyšších strát v rámci neho je i cena elektriny pre nás. Sme to totiž práve my, kto v cene elektriny na území Slovenska platí aj za presun elektriny pre Nemcov.

Reči o plánovanom a potrebnom zvyšovaní cien elektriny by nás mali preto ako spotrebiteľov prebrať – a mali by sme sa dozvedieť, koľko platíme za tranzit „našej vlastnej“ elektriny – a koľko spozorujeme na tú nemeckú. Nemyslím si, že ide o zanedbateľnú sumu, lebo cena samotnej elektrickej energie v celkovej platbe pre koncového spotrebiteľa tvorí menej ako polovicu z jej ceny.

Ak sa v roku 2017 manažér portfólia alternatívneho dodávateľa Magna vyjadroval, že lacnejšiu elektrinu cez hranice nemôžeme dovážať kvôli nedostatočnej prenosovej sústave,

https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2017/cislo-41/casu-lacnych-energii-odzvana.html

a hovorí sa o zvyšovaní cien elektriny v tomto roku a o jej podstatnom zvyšovaní v roku budúcom, s argumentáciou, že sa zhoršuje hospodárska štruktúra a je nutné investovať do infraštruktúry elektrickej siete

https://zaradise-store.com/article26/?utm_source=adwords&utm_campaign=P-G-SK-0326-911-Tesla-smar-apr&utm_campaignid=1824912623&utm_creative=345324679664&gclid=EAIaIQobChMI6pe9vfK44wIVQXHgCh31xA33EAEYBSAAEgJWrvD_BwE

potom je namieste otázka

čie záujmy preferuje slovenská vláda tolerovaním tohto stavu s prenosom nemeckej elektrickej energie na účet slovenských občanov dlhodobo?

 

Záujmy obyčajných slovenských občanov to asi nebudú.

 

 

Elena   16.7.2019

Ariadna 2. – Krucinál, psychológovia, ako to preverujete ľudí na zbrojáky?

28.04.2024

Skutočne impozantný príspevok napísal pán do verejnej skupiny obce Trakovice. Zdieľali to s hrôzou viacerí ľudia do skupín milovníkov zvierat. Istý pán Lackovič v tom svojom diskusnom príspevku píše, že Ahojte ak mate radi svoje macky tak ich majte na svojom mieste. Akukolvek macku na mojom dvore a v okoli domu zastrelim. Moze byt vystavna s vybijanym obojkom aj s [...]

Ariadna 1. – Prečo Fico straky urazil?

28.04.2024

Verte, straky sú úžasné zvieratá. Viem o tom svoje, v časoch môjho detstva sme jednu zachránili, vychovali a vypustili. Chodila po celé roky posedávať pred balkón a krákala vďačne. Stačilo zavolať Hana, Hana – a priletela. Počúvala som dnes nadránom prejav premiéra Fica z NR SR 25.4. 2024. Musím sa s vami oň podeliť, lebo naše médiá sú akési lakomé – a [...]

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Vlak

Žena sa v Bratislave postavila pred idúci vlak, na mieste zomrela

01.05.2024 10:11

Rušňovodič ihneď použil rýchločinné brzdenie, no stretu už nedokázal zabrániť.

Ľubomír Solák / Matúš Šutaj Eštok / Polícia /

Začína sa reforma v polícii. Jej prípravu má riadiť nový viceprezident

01.05.2024 09:40

Zachovaný zostane aj existujúci post viceprezidenta, po novom viceprezidenta pre službu kriminálnej polície a migráciu.

Zrútenie diaľnice

V čínskej v provincii Kuang-tung sa zrútila diaľnica, zomrelo najmenej 19 ľudí

01.05.2024 09:18

Po kolapse 17,9-metrového úseku diaľnice spadlo dole 18 áut.

SR Bratislava EÚ referendum Dzurinda oslavy

20 rokov v Európskej únii. Brusel nám pozerá na prsty, ale to je dobre

01.05.2024 09:00

Malý štát v srdci Európy začal pred dvadsiatimi rokmi nielen cestu za svojou prvou Superstar, ale vykročil aj za svojou európskou identitou.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,856
Celková čítanosť: 9020590x
Priemerná čítanosť článkov: 3158x

Kategórie