Založ si blog

Zázračnenie 10. – Zvrhlá spoločnosť. . .

Pozri, čo tí Česi dávajú – s týmito slovami po pár mesiacoch nesledovania televízie dnes dieťa nahodilo ukážku akejsi súťaže k raňajkám.

V priebehu dňa som si znechutene spomenula opakovane na tú súťaž, a tak som sa rozhodla, že sa s vami o pohľad na to všetko podelím.

 

Pozerala som ráno tú súťaž s čoraz väčšou nevôľou a vajíčková nátierka, ktorú robím naozaj dobrú, mi  prestávala chutiť. Na obrazovke sa odohrával podivný príbeh zo súťaže, v ktorej človeka najskôr nechajú prejsť psychologickým testom a odpovedať na kopu otázok, a potom mu umožnia súťažiť spôsobom, že odpovedá na otázky, či sú alebo nie sú pravda. Po každej sérii piatich otázok sa môže rozhodnúť, že či pokračuje alebo nie. Má tam ako hostí svojich blízkych, ktorých si sám vyberie.

Otázky čoraz viac devastujú jeho sebavedomie a vzťahy mu tiež môžu pekne naštrbiť.  Pozrela som si jednu celú časť, kde bol akýsi bývalý drogovo závislý a ten skončil s výberom peňazí po nejakej dobe. Potom ďalšia žena, zrejme nejako prepojená s jehovistami, dostala otázku či by odmietla transfúziu krvi dcére, ak by inak zomrela. Prisvedčila, a dcéra sa tam rozplakala. Pritom je to nezmysel, lebo úplne inak reagujeme v situácii, keď ju naozaj zažívame, ako keď o nej len niekde vykladáme a neprežili sme ju. Potom dostala otázku, či sa jej páči viac nejaký iný muž ako jej priateľ (od nej o dosť starší pán) – jej NIE vyhodnotil detektor ako klamstvo. Tak odišla z tej súťaže bez peňazí a so zjavne rozhasenými vzťahmi s dcérou aj s priateľom. Podobne aj chlap, ktorý klamal v odpovedi na otázku, či sa niekedy vyspal s prostitútkou. Vyzeralo to, že tak spravil počas manželstva, že pre jeho ženu je to definitívna hranica a balí vzťah. Nuž, ja mám  hranice ešte krehkejšie v tomto smere, akékoľvek sexovanie bez lásky pokladám za úplne scestné.

Poprosila som dieťa, že chcem vidieť pár ukážok – a presne ako som čakala – devastujúce otázky sa stupňovali. Jedna z tých žien sa viditeľne dekompenzovala pri otázke, či bola niekedy sexuálne zneužitá. A krepý moderátor z nej začal mámiť detaily. Našťastie tam skončila a vzala si peniaze, čo zatiaľ nahrala, lebo neviem ako by to dopadlo ďalej. Stačilo, viac som nechcela vidieť.

 

Uvažovala so nad tou súťažou cez deň potom. Čudujem sa tomu psychologovi, ktorý sa na také niečo dal. Je to asi hodne scesty odborník. – fakt je pre prachy schopný urobiť čokoľvek? Cítil by vinu, keby niekto z ním osvedčených a súťaž podstupujúcich osôb následne spáchal samovraždu kvôli dôsledkom  tých otázok a odpovedí na svoj život? Lebo niet testu, ktorý by garantoval, že to celé človek zvládne bez ujmy – vlastne bez ujmy to nezvládne  zrejme nikto. Otázky sprvu ľahko devalvujúce v štýle lži-skóre  ako „použili ste už niekedy WC a potom ste si následne neumyli ruky?“  (čo sa aspoň raz v živote z rôznych dôvodov iste stalo každému z nás) až po ťažko osobne zraňujúce otázky, ktoré môžu mať traumatické následky pre súťažiaceho.

Dala som si i otázku, kto vôbec vymyslí takú zvrátenú súťaž, v ktorej potrebuje devalvovať ľudí a traumatizovať ich. Možno keby to ľudia nesledovali, súťaž by rýchlo skončila.

Možno si poviete, že ako prví mali byť na rane mojich úvah tí súťažiaci – lebo veď nikto ich pod samopalom nehnal tam a dobrovoľne sa poprihlasovali. Viacerých zrejme dohnala finančná tieseň, a tým rozumiem. Prešla som si v živote napriek tomu, že nepretržite a odborne pracujem, naozaj finančne ťažkými časmi – aby deti mali potrebné, musela som sa  uskromniť. Pre niektorých súťažiacich znamenajú tie peniaze zrejme veľa, málokto sa tam vyberie pretože ich má dosť a chce ich ešte viac. Takí volia iné a menej čestné spôsoby ich získavania.

Hodne som s tými ľuďmi súcitila, lebo bolo zrejmé, ako im to ubližuje. Niektorí veľa riskovali, lebo svedomie mali zaťažené klamstvami a napriek tomu sa tam vytrepali súťažiť. Majú takú slabú schopnosť predvídať, alebo ak človek klame, tak si myslí, že sa vyklame zo všetkého? Ktovie. A možno len nepochopili, že v súťaži sú profesionáli, ktorí cielene zvolia otázky čoraz viac idúce pod kožu a nivočiace úctu aj sebaúctu.

Akokoľvek,  nepáčila sa mi tá súťaž.

Dobre, že nesledujem televíziu, povedala som si nakoniec, toto sledovať naozaj nepotrebujem…

 

Elena

 

K diskusii jaronpb    Aké je to pohodlné – stlačiť gombík a tváriť sa, že problém zmizol…

Ariadna 6. – Choď a dívaj sa. . .

05.05.2024

Ak mlčím, neznamená to, že nemám čo povedať. A už vôbec to neznamená, že veci nevidím, Dnes vám prezradím jednu z vecí, ktoré naozaj sledujem. Tá kopa medveďov. Sú všade, aj tam, kde nikdy neboli. Prečo ich je odrazu tak veľa, keď minulý rok ešte takto všade nepobiehali? A je ich vôbec veľa? Prečo pobiehajú? Akým spôsobom možno medvede dohnať k tomu, aby [...]

Ariadna 5. – Kde je vôľa, tam je cesta. . .

03.05.2024

Pouvažujeme o tom, že nie všetko, čo sa tvári ako podpora, je v skutočnosti podporou. Polepši sa, Elena, dodala som sebakriticky popri všetkých tých článkoch, čo sa tu o Ukrajine valia z médií, vezmi si príklad z tých, ktorí si berú z Ukrajiny príklad. Tak som si dala poctivé predsavzatie, že niečo nasledovaniahodné pohľadám. Predstavte si, že polmaratón [...]

Ariadna 4. – Zabi bobra, zachrániš strom. . .

03.05.2024

Slová profesorky Hogenovej sa mi vynorili v mysli o banalizácii zla, ktorá prebieha v spoločnosti. Kedysi som o nich aj blog písala https://elenaistvanova.blog.pravda.sk/2021/05/17/ejha-3-ked-hodnoty-zomieraju/#google_vignette Nezvažujeme dôsledky svojich činov, priplávalo mi k tomu do mysle dnes. Veľa príkladov mi k tomu napadá. O robotickom psovi som čítala, ktorý má [...]

európsky parlament, peter pellegrini, europarlament

Od EÚ sa izolovať nechceme. Čo teda od nej chceme?

05.05.2024 20:23

Nechceme, aby Slovensko bolo opäť čiernou dierou v srdci Európy. Chýba nám však vízia a stratégia našej hry v EÚ. Čo teda chceme a čo nie? Zapojte sa do novej DEMDIS diskusie!

Rómske deti / Rómovia / Róm /

Prieskum: Žiaci z marginalizovaných rómskych komunít by sa podľa 60 % Slovákov mali vzdelávať oddelene

05.05.2024 20:02

Prieskum CEEV Živica a Teach bol uskutočnený v spolupráci s prieskumnou agentúrou Focus vo februári 2024 na vzorke 1025 respondentov.

Oheň / Plamene / Požiar /

Rusko plánuje sabotáže v Európe. Moskva nemá zábrany, varujú tajné služby

05.05.2024 17:06

Keir Giles z inštitútu Chatham House tvrdí, že vďaka nim sa môže Rusko naučiť, ak chce skutočne Európu paralyzovať. Ide podľa neho o nácvik.

Tank / Gaza /

Netanjahu odmietol požiadavku Hamasu na ukončenie vojny. Izrael uzavrel dôležitý hraničný priechod s Gazou

05.05.2024 16:20

Politický vodca Hamasu Ismáíl Haníja obvinil Netanjahua zo sabotovanie snáh o sprostredkovanie dohody o prímerí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,860
Celková čítanosť: 9031606x
Priemerná čítanosť článkov: 3158x

Kategórie

Archív