Založ si blog

Okamihy 3. – Aprílovanie. ..

 

Krajina po zime ožíva konečne i u nás v horách. Apríl včera úradoval, občas hodil za hrsť snehových vločiek, potom zopár lúčov slnka, vločky a slnko, vločky a slnko, vločky a slnko – potmehúd jeden.

Stromy zelenejú síce ešte len sporadicky, listy sú stále v púčikoch, no v drobnej tráve vykukujú statočne fialky, pľúcniky v mnohorakých fialkavomodroružových odtieňoch, žlté veternice. A samozrejme aj zlatisté prvosienky. Slnko vytiahlo už aj púčiky „májov“ – smrekovcov opadavých. V detstve sme ich vždy na jar nosili domov so starým otcom vo veľkých kyticiach, milujem ich neskutočne nežne sladkastú vôňu, ktorá ma potom  ráno vítala v obývačke…

Mám rada jar v horách. Na „dolniakoch“ všetko zelenie divoko a rýchlo, akosi príliš ľahko z môjho pohľadu. Slnko dýchne – a je to. Tu tá námaha zrodu jari vyvoláva vo mne akúsi väčšiu úctu k jej zázračnu, prvému podbeľu, šafránu, k sile Života.

A konečne som včera prvý raz od jesene šla „k partizánom“. Som človek hôr, dediny, prírody, nikdy by som sa necítila šťastná pri živote v meste. Neláka ma to. Keď som popoludní vykročila na prechádzku, slnko príjemne hrialo. Jeho lúče všetko zlátili. Obzerala som si cestou miesta, kde prírodu zasiahla neúprosná ruka človeka – vyrezané kusy lesa. Je to zvláštny pocit, keď dôverne známe miesta, s ktorými nás spája mnoho spomienok, zrazu nie sú.

Stalo sa to i čistinke, na ktorej som robievala s deťmi narodeninové oslavy, zmizli aj stoly a lavice pri ohnisku, kde Maroško tak rád sedával. Pred očami sa mi mihali spomienky. Všetko je to preč, zostala naširoko a doďaleka vysekaná planina, plná pňov, svedčiacich o rozsahu zmeny. Les zmizol, len sporadicky kde – tu v krajine zostal jeden strom. Pomaly bude potrebné premenovať Prednú Horu na Prednú hoľu, mizne čoraz viac stromov, bežalo mi hlavou.

Idylku narušilo i počasie. Už po pár desiatkach metrov sprevádzal moje kroky sneh. Sprvu drobný, nesmelo kde – tu poletoval nesený vetrom. Vločky tancovali v slnečných lúčoch. Nebudem klamať – štebot vtákov dnes zanikal v silnejúcom vetre, keď som kráčala „k partizánom“. Fotky? Ach, jaj, môj povievajúci šál mi vbiehal neposedne a tvrdohlavo do záberov. To už sa sypali z neba veľké snehové chumáče. Čo už, kráčala som ďalej známym smerom.

Kráľova hoľa a nízkotatranské hole spia v bielobielom návale snehu. Ale u nás to dnes popoludní zima vzdala tak náhle ako prišla. Dýchala ešte ťažkými bielymi vločkami, fúkala mi ich do vlasov a do tváre, keď som si ľahla do lístia „u partizánov“, no náhle sa husté biele oblaky pretrhli a zasvietilo slnko. Jeho hrejivé lúče objímali láskavo a mäkko, oblaky plynuli oblohou, ktorá zázračne zbelasela. Vietor jemne ševelil lístím – dokonca mi ponechal plamienok sviečok bezmála desať minút. Privieval mi ich sladkasto zelenojablkovú vôňu. Čas plynul…

 

Hovoríte, že pred chvíľou padali z oblohy husté biele chumáče snehu? Nie, neverím…

 

 

Elena K. Ištvánová   Predná Hora, 17.4.2017

img_20170416_140958 img_20170416_144013 img_20170416_151528

Takže tak 11. – Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. ..

22.04.2024

Sme krajinou, v ktorej sa ľudia neboja zomierať. Presne tak – krajina, v ktorej sa pomaly každý týždeň hupsnú pod vlak aspoň dvaja ľudia. Ale veď i Česi, nie sme v tom sami – zargumentujú podaktorí v duchu článku v linku https://www.aktuality.sk/clanok/l6LGUlF/samovrazdy-v-cesku-su-na-vzostupe-vo-vyssej-miere-ich-pachaju-mladi-ludia/ samovrážd pribúda síce vo [...]

Takže tak 10. – Amazónsky prales sa prudko rozrastie. . .

22.04.2024

Poviem vám, chytila ma za srdce správa o tom, že našej prezidentke vôbec nie je ľahostajné, ako zamoruje ovzdušie zemegule pre nás všetkých tými jej letmi lietadlom. Hovorí o tom správa v linku https://www.hlavnespravy.sk/prezidentka-vysadila-so-svojim-timom-stromceky-na-zahori/3470150 Od roku 2021 vraj vyše 12 000 stromov vysadila. No to je dobre, bude mať prax, keď [...]

Takže tak 9. – Kupujte im lopatky. . .

21.04.2024

Bolo to v marci pred rokom, keď sa v slovenských médiách objavila správa, že – ako potvrdzuje článok v linku https://dennikn.sk/minuta/3268597/ Rusi lopatkami bojujú, lebo nemajú dostatok munície. Tie lopatky majú od roku 1869 vraj skoro bezo zmeny. Priznávam, že som nikdy nebola vojak, možno preto som nepochopila, prečo Ukrajinci s modernou západnou výzbrojou posielanou [...]

Žilina, polícia, riskantná jazda

Sedemnásťročného mladíka pri riskantnej jazde zastavili až policajné výstrely

27.04.2024 22:24

Vodič BMW na výzvy na zastavenie nereagoval, policajti museli použiť varovné výstrely.

Jaroslaw Kaczyński

Líder opozičnej PiS Kaczyňski: Kandidujeme do europarlamentu, aby sme odmietli Green Deal

27.04.2024 22:09

Európska zelená dohoda bude podľa Kaczyńského pre Poľsko znamenať i čoraz vyššie ceny energií, ale aj nárast cien "prakticky vo všetkých oblastiach".

žralok belavý, belasý, žralok modrý

Britského turistu zranil v Karibiku žralok, útočil len desať metrov od brehu

27.04.2024 20:00

Šesťdesiatštyriročný britský turista skončil na jednotke intenzívnej starostlivosti, keď ho pri severnom pobreží karibského ostrova Tobago napadol žralok.

elektronický monitoring osob, náramky,

Elektronický náramok malo od roku 2016 na sebe 2097 osôb

27.04.2024 17:19

Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 2,854
Celková čítanosť: 9009644x
Priemerná čítanosť článkov: 3157x

Kategórie